Scania har en markedsandel blant nyregistrerte lastebiler i Norge på over 55 prosent i første halvår. Rett og slett en maktdemonstrasjon, i året da Norsk Scania markerer 80 år som importør (eller var det 108?).

Nye lastebiler i juli: Endelig en måned i pluss

Mens juni lå 11 % bak samme måned i fjor, og akkumulert-salget lå 14,7 % under, endte årets juli med et nybilsalg som lå nesten 10 % foran fjoråret. Akkumulert er vi dermed 12,7 % bak.

Her snakker vi om alle lastebilene, med andre ord: alt over 3,5 tonn.

Hvis vi nøyer oss med den tungen enden av lastebilene, de over 16 tonn, ser vi ikke like stor fremgang. Men vi ser tross alt fremgang.

Månedsresultatet er 220 biler – opp fra 218 i juli i fjor. To biler i pluss er også fremgang.

Kilde for alle registreringstall i denne artikkelen: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Scania økte mest

Det er det først og fremst Scania som har ansvaret for. De gikk frem med 27,5 % i måneden og endte med en markedsandel på 46,4 %.

På plassene bak gikk både Volvo og Mercedes-Benz tilbake med henholdsvis 28,8 og 26,7 %. MAN, derimot, økte. Fra 9 til 13 biler.

Akkumulert-tallene som ligger på minus 12,4 % for hele markedet, viser det samme. Scania er i svart, mens både Volvo og Mercedes er i rødt. Her opptrer også MAN, men med bare minus 1,1 %.

Nå verken lever eller dør man av prosenter. Så la oss se på en liste over differensen i volum så langt i år for de forskjellige merkene:

Volumene

Scania har med sine totalt 1.339 biler registrert 102 flere biler enn i fjor. Volvo har gått fra 1.130 til 786 – en minus på 344 biler.

Hos Mercedes-Benz er nedgangen på 92 biler, mens MAN, med et vesentlig lavere volum, ligger en eneste bil bak fjorårsvolumet.

Renault er 13 biler foran, DAF, en bil bak og Iveco 18 biler bak.

Det elektriske innslaget er håndterbart. 

Her er Scania den virkelig store sinken, med bare 3 biler. Volvo er på topp med 16 biler, Renault har 6 og Mercedes-Benz har 5.

30 biler er 2 færre enn i juli i fjor. Mens totalen på 178 biler er 10 % foran fjorårets.

Også her ser vi det samme styrkeforholdet med Volvo på 60 % markedsandel. Scania på 18 %, Renault endte på 13 % og Mercedes-Benz hadde 8 %. MAN hadde 2 av de 178 bilene i totalen.

Røkla

Differensen mellom det tunge segmentet og totalmarkedet for lastebiler er på 61 biler for juli og 382 biler akkumulert.

Det tilsvarer en fremgang på 60,5 % i måneden og 14,7 % nedgang akkumulert. De mindre segmentene har med andre ord hatt en mer positiv utvikling enn de over 16 tonn.

De som leder det lette segmentet er Mercedes-Benz, Iveco og Ford (en bil bak Iveco, akkumulert).

Deretter følger Toyota, MAN og Maxus.

Alle innenfor de ti på toppen økte i juli (Mercedes repeterte 17-bils resultatet fra i fjor).

Antall elbiler blant de lette økte også skikkelig i juli. Fra 12 til 39 biler – det tilsvarer 225 %!

Akkumulert ligger vi imidlertid fremdeles bak fjoråret. Nedgangen er på ca. 2 %.

Powered by Labrador CMS