-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Produktiv lakkleder/lakkerer
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Nye lastebiler i juli: Endelig en måned i pluss
Mens juni lå 11 % bak samme måned i fjor, og akkumulert-salget lå 14,7 % under, endte årets juli med et nybilsalg som lå nesten 10 % foran fjoråret. Akkumulert er vi dermed 12,7 % bak.
Her snakker vi om alle lastebilene, med andre ord: alt over 3,5 tonn.
Hvis vi nøyer oss med den tungen enden av lastebilene, de over 16 tonn, ser vi ikke like stor fremgang. Men vi ser tross alt fremgang.
Månedsresultatet er 220 biler – opp fra 218 i juli i fjor. To biler i pluss er også fremgang.
Scania økte mest
Det er det først og fremst Scania som har ansvaret for. De gikk frem med 27,5 % i måneden og endte med en markedsandel på 46,4 %.
På plassene bak gikk både Volvo og Mercedes-Benz tilbake med henholdsvis 28,8 og 26,7 %. MAN, derimot, økte. Fra 9 til 13 biler.
Akkumulert-tallene som ligger på minus 12,4 % for hele markedet, viser det samme. Scania er i svart, mens både Volvo og Mercedes er i rødt. Her opptrer også MAN, men med bare minus 1,1 %.
Nå verken lever eller dør man av prosenter. Så la oss se på en liste over differensen i volum så langt i år for de forskjellige merkene:
Volumene
Scania har med sine totalt 1.339 biler registrert 102 flere biler enn i fjor. Volvo har gått fra 1.130 til 786 – en minus på 344 biler.
Hos Mercedes-Benz er nedgangen på 92 biler, mens MAN, med et vesentlig lavere volum, ligger en eneste bil bak fjorårsvolumet.
Renault er 13 biler foran, DAF, en bil bak og Iveco 18 biler bak.
Det elektriske innslaget er håndterbart.
Her er Scania den virkelig store sinken, med bare 3 biler. Volvo er på topp med 16 biler, Renault har 6 og Mercedes-Benz har 5.
30 biler er 2 færre enn i juli i fjor. Mens totalen på 178 biler er 10 % foran fjorårets.
Også her ser vi det samme styrkeforholdet med Volvo på 60 % markedsandel. Scania på 18 %, Renault endte på 13 % og Mercedes-Benz hadde 8 %. MAN hadde 2 av de 178 bilene i totalen.
Røkla
Differensen mellom det tunge segmentet og totalmarkedet for lastebiler er på 61 biler for juli og 382 biler akkumulert.
Det tilsvarer en fremgang på 60,5 % i måneden og 14,7 % nedgang akkumulert. De mindre segmentene har med andre ord hatt en mer positiv utvikling enn de over 16 tonn.
De som leder det lette segmentet er Mercedes-Benz, Iveco og Ford (en bil bak Iveco, akkumulert).
Deretter følger Toyota, MAN og Maxus.
Alle innenfor de ti på toppen økte i juli (Mercedes repeterte 17-bils resultatet fra i fjor).
Antall elbiler blant de lette økte også skikkelig i juli. Fra 12 til 39 biler – det tilsvarer 225 %!
Akkumulert ligger vi imidlertid fremdeles bak fjoråret. Nedgangen er på ca. 2 %.
LES OGSÅ:
-
Ordrereserven? Godt nok til å bli nummer en.
-
Importør uten CAFE-press
-
– 2025 ser litt lysere ut enn vi først trodde
-
– Veksten skal skje gjennom ny teknologi
-
Nummer en? Jeg vet ikke helt om jeg vil….
-
«Nye Iveco» i Norge: Mindre skreddersøm og mer volum
-
Tror på elektrisk gjennombrudd
-
– Vi forventer at eTGE vil bli tilgjengelig i Norge i løpet av 2-3 år
-
Volvo-sjefen om diesel versus elektrisk: – Det er ikke snakk om enten eller
-
– Politikerne vil slite med å klare målsettingen om null fossildrevne lastebiler etter 2030