-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Selger, Volvo
Bilia Follo
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tysk-kinesisk lavgulv buss
Den ganske nye tyske bussprodusenten Quantron har gått sammen med kinesiske EV Dynamics om å komme opp med en 12 meters batterielektrisk lavgulvbuss.
Den skal være klar for markedet senere i år, og så bli fulgt av en brenselcellevariant en gang i 2023.
Det kinesiske selskapet er stor på elektriske nyttekjøretøy i Kina, og kjøpte i fjor sommer ca. 20 prosent av aksjene i Quantron.
Quantron ble etablert i 2019 som en spinoff fra Haller – et selskap som jobbet med hele ettermarkedet for tunge biler. Denne nye bussen, Cizaris 12 er det første komplette produktet derfra, men skal man dømme etter spesifikasjonene er det et gjennomtenkt konsept.
Det tilbys to- eller tre-dørs varianter og ni forskjellige interiører. Som to-dørs får den fire sete-konfigurasjoner, tre-dørs varianten byr på fem.
I klartekst: sitteplass for 24 til 35 passasjerer med totalkapasitet på mellom 81 og 95 avhengig av batterikonfigurasjonen.
Den er full av komponenter fra kjente leverandører. Kiel, Knorr, Valeo og Isri er blant dem. Actia leverer instrument-stacken, CATL kommer med LFP batteriene og motor og aksler er fra Dana.
Og selv om de sier at chassiset kommer fra en velrennomert produsent får vi ikke vite hvem det er. Men det har i hvert fall en akselavstand på 5,90 meter.
Motoren ligger forresten midt i bussen og påvirker ikke den uavfjærede vekten slik det skjer med navmotorer eller portalaksler. Den er på 145/245 kW nominell/max ytelse og batteripakkene er fra 242 til 424 kWh med rekkevidde på 220 til 370 km og ladetid mellom to og fem timer.
Hele kjøretøyet har en garanti på to år, men det er også en åtte år/3.000 ladesykluser/80 % ladekapasitet garanti på batteriet.
I forhold til hvordan chassiset opprinnelig ble brukt er åpenbart både drivlinjen og den bakerste delen helt ny.
Taket er også nykonstruert. Både fordi det skal inneholde batteripakkene, men også fordi det på sikt skal inneholde hydrogentankene. Foreløpig er det ikke gitt noen spesifikasjoner for den varianten.
Dette virker som en ny konstruksjon fra bunnen av, selv om det brukes en rekke hyllevarer for å få den komplett. I tillegg byr Quantron på elektriske lastebiler, men dette vil si Batteri-el-utgaver av kjente modeller.
De letteste er basert på Iveco, de mellom 7,5 og 18 tonn er effektivt anonymisert, mens de tyngste, 18 – 44 tonn, er basert på Mercedes Econic.
Produksjonen finner sted på eget anlegg i Gersthofen, rett ved Augsburg.