«Manko på sjåfører i Norge og Europa, kombinert med høy etterspørsel, fører til økte kostnader på veitransporter», skriver DSV Road i et prisjusteringsvarsel.

DSV: Sjåførmangel medvirkende til økte fraktpriser

DSV Road AS varsler prisøkning for transporter fra 1. november 2021. Sjåførmangel i Norge og Europa trekkes frem som en av årsakene.

I tillegg til prisjustering for transporter som trer i kraft 1. november 2021 varsler DSV Road at det også kommer en justering av priser på fortollingstjenester fra 1. januar 2022.

Bakgrunnen for prisjusteringene er naturligvis basert på flere faktorer, og DSV skriver selv følgende i prisjusteringsvarselet:

«Manko på sjåfører i Norge og Europa, kombinert med høy etterspørsel, fører til økte kostnader på veitransporter. Samtidig opplever vi lokalt i Norge økte kostnader knyttet til jernbane- og fergetransport. Uavhengig av ovenstående blir transport- og fortollingskostnadene videre påvirket av generell lønnsøkning og stigende Indeks (SSB). Justering av priser vil gjelde samtlige inn- og utenlandstrafikk, samt fortollingstjenester (fra 1. januar 2022)».

Selskapet opplyser at tillegget vil bli pålagt samtlige innenlands- og internasjonale veitransporter, men presiserer at justering av fraktpris på Thermo-transporter først vil være gjeldende fra 1. desember 2021.

Samtidig opplyser DSV Road AS at de fjerner COVID-19 tillegget fra 1. november 2021.

YrkesBil har spurt Maiken Riise Andersen, Head of Corporate Communication & PR i DSV Road, hvor mye økningen vil bli på:

– Jeg kan dessverre ikke opplyse deg om den spesifikke prisjusteringen, da den informasjonen kun deles med våre kunder, svarer hun.

Sjåførmangelen i Norge er foreløpig ikke like prekær som i Storbritannia og USA.

Men ifølge Norges Lastebileier-Forbund vil det mangle rundt 10.000 yrkessjåfører her til lands de neste åtte til ti årene.

Frank Lauritz Jensen i Norges Lastebileier-Forbund sier til NRK at han mener statusen for yrkessjåfører må heves, for at flere skal rekrutteres inn i bransjen.

Om ikke rekrutteringen tar seg opp er han tydelig på at den kritiske situasjonen i Storbritannia, der drivstoff ikke kommer ut til pumpene og butikkhyller mangler varer, kan bli en realitet også i Norge.

– I det øyeblikket lastebilene slutter å kjøre har Norge en nasjonal krise. Da kommer ikke medisiner, mat, byggevarer eller noen ting ut. Da stopper hele Norge opp, sier Jensen til statskanalen.

Powered by Labrador CMS