Veien ble senket for å øke kjørehøyden i E16 Knoltatunnelen vest for Voss sentrum.

Senket veien etter at mange lastebiler tok oppi tunneltaket

– Det har blitt veldig bra med fri kjørehøyde i E16 Knoltatunnelen. Vi er begistret for jobben som er gjort.

Publisert

Det sier regionsjef Jan-Ove Halsøy i Norges Lastebileier-Forbund om jobben Statens vegvesen og entreprenør Mesta har gjort i den 356 meter lange Knoltatunnelen mellom Evanger og Bulken i Voss herad.

– Mange av våre sjåfører har opplevd at bilene tar oppi taket i denne tunnelen. E16 er blodåren mellom Vestlandet og Østlandet, så vi er veldig fornøyde med alle tunneler der man får økt kjørehøyden som her. Det er gjort en flott jobb vi er veldig takknemlige for, legger Halsøy til.

Per Arne Blindheim er teknisk byggeleder tunnel i Statens vegvesen.

– Vi har senket veien for å øke kjørehøyden fra 4,3 til 4,5 meter. Med dette grepet unngår vi problemet med at høye kjøretøy tar borti tunneltak eller høydeavgrenser. Mesta har utført jobben på en veldig tilfredsstillende måte i godt samarbeid med dyktige lokale underentreprenører, sier Blindheim.

Arbeidet ble utført tidligere i høst, og tok en måned.

Slik ble det jobbet

Det ble jobbet døgnkontinuerlig for å gjøre arbeidsperioden så kort som mulig.

Det var følgebil hver natt, og enkelte dager på dagtid da det hele tiden var lysregulering. Ett køyrefelt var til enhver tid åpent.

– Vi takker trafikantene for godt samarbeid og stor tålmodighet i anleggsperioden, sier Blindheim.

Knoltatunnelen ligger vest for Voss sentrum.

Tunnelen og trafikkbiletet

Den 356 meter lange Knoltatunnelen ble åpnet i 1985.

Den blir gjennomsnittlig trafikkert av 5190 kjøretøy per dag (ÅDT - årsdøgnstrafikk).

Av dette er 18 prosent, eller 934, tunge kjøretøy.

Powered by Labrador CMS