-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

YRKESBIL HISTORIE
Nå er de alle veteraner
I 1990 het data fortsatt EDB. Når bilene som den gang var årets nyheter nå hører hjemme i veteranklassen, forstår du at 33 år går ganske fort.
Siden det er duket for stor den store Transport & Logistikk-utstillingen i Lillestrøm i år, passer det med et lite tilbakeblikk på messelivet i tidligere tider.
Her får du noen glimt fra utstillingen Last & Bil 1990:
Med 80 sider var utstillingsnummeret den tykkeste utgaven av bladet YrkesBil som inntil da var utgitt.
Nr. 9 fra august 1990 var nemlig også messekatalog for den store
utstillingen «Last & Bil 90», som også omfattet «Buss 90» og «Påbygg 90».
Utstillingen på Hellerudsletta strakk seg over fire dager. Programmet inneholdt blant annet seminarer, konkurranser i tømmerlessing og presisjonskjøring, pluss kåring av beste grombil og beste bruksbil.
Arrangør var Norges Lastebileier-Forbund, som sørget for at publikum fikk oppleve alt fra samferdselsminister Lars Gunnar Lie til Vazelina Bilopphøggers og Bjøro Håland.
Chevrolet var markedsleder
Ifølge samme utgave av YrkesBil lå det etter første halvår an til at Chevrolet skulle bli Norges mest solgte lastebil over 3,5 tonn.
Og slik ble det også. 1990 endte med 851 Chevrolet. Deretter fulgte Volvo (610), Mercedes-Benz (468) og Ford (442).
Fords fjerdeplass skyldtes ikke Cargo, men først og fremst amerikanske F-serie og Econoline.
Scania lå på femteplass med 424 biler. Iveco solgte 179 lastebiler, mens MAN og Nissan Diesel leverte 138 hver.
At også GMC sto for 130 lastebiler, bekrefter hvor stor appell amerikanske merker hadde på det norske yrkesbil-markedet for 30 år siden.
Men det hører selvsagt med til historien at det gode salget inkluderte lastebilregistrerte SUV’er og vans.
**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 11-2020**
Ikke gå glipp av disse:
-
Rutebilen i krigstid
-
Det startet med én bil i 1925 - nå er de et av Norges største transportselskaper
-
Scania 108 (eh… 80) år i Norge
-
Kildesortering for over 100 år siden
-
Vinterdekk-utvikling i 90 år
-
Saktegående el-veteraner
-
Lekker snuteveteran
-
Her dukket det opp mange kjente - og noen ukjente - kjøretøy
-
Lastebilene «vi» kjøpte i 1974
-
Med generator i hekken