LAST & BIL 90: Vinnere i de ulike kategoriene for bruksbil og grombil. Fra venstre DF 66040 (1990 Mercedes-Benz 817L, tilhørte Bertel O. Steen) – CE 31993 (1987 Iveco 45.10, kjørte for Transportsentralen Lillestrøm) – AD 66789 (1990 Ford Cargo) – PC 69094 (1990 Volvo FL611 fra Arendal) og PC 47983 (1976 Scania LBS140S, eid av Jarle Elde på Kleppe). En sjekk i Autosys viser at ingen av disse bilene er registrert i dag.

YRKESBIL HISTORIE

Nå er de alle veteraner

I 1990 het data fortsatt EDB. Når bilene som den gang var årets nyheter nå hører hjemme i veteranklassen, forstår du at 33 år går ganske fort.

Siden det er duket for stor den store Transport & Logistikk-utstillingen i Lillestrøm i år, passer det med et lite tilbakeblikk på messelivet i tidligere tider.

Her får du noen glimt fra utstillingen Last & Bil 1990:

Med 80 sider var utstillingsnummeret den tykkeste utgaven av bladet YrkesBil som inntil da var utgitt.

Nr. 9 fra august 1990 var nemlig også messekatalog for den store utstillingen «Last & Bil 90», som også omfattet «Buss 90» og «Påbygg 90».

Utstillingen på Hellerudsletta strakk seg over fire dager. Programmet inneholdt blant annet seminarer, konkurranser i tømmerlessing og presisjonskjøring, pluss kåring av beste grombil og beste bruksbil.

Arrangør var Norges Lastebileier-Forbund, som sørget for at publikum fikk oppleve alt fra samferdselsminister Lars Gunnar Lie til Vazelina Bilopphøggers og Bjøro Håland.

Chevrolet var markedsleder

Ifølge samme utgave av YrkesBil lå det etter første halvår an til at Chevrolet skulle bli Norges mest solgte lastebil over 3,5 tonn.

Og slik ble det også. 1990 endte med 851 Chevrolet. Deretter fulgte Volvo (610), Mercedes-Benz (468) og Ford (442).

Fords fjerdeplass skyldtes ikke Cargo, men først og fremst amerikanske F-serie og Econoline.

STILIG F16: En av de nye bilene som ble vist på Last & Bil 90 var en Volvo F16 Globetrotter som tilhørte Valdres Lastebilselskap A/S. De solgte JR 18178 videre til Brødrene Karlstad i Ringebu i 1997. Der ble den ombygd til trekkvogn og var i bruk frem til skiltene ble innlevert i 2006.
AERODYNAMISK: Trekkplasteret på standen til VBK i Horten var en 3-akslet semi som rommet 64 Europaller på to plan. Tilslørte hjul var imidlertid ikke noe for norske vinterforhold, så denne semitraileren skulle bare markedsføres i utlandet.
SELVBÆRENDE ØL: Mack bryggeri i Tromsø anskaffet et rullende blikkfang i 1990, Mercedes-Benz 1748LS trekkvogn med selvbærende øltanksemi fra Landteknikk. Begge ble avregistrert i 2000 – trekkvogna ble eksportert.
POPULÆR AMERIKANER: Ny interesse for amerikanske Ford chassis resulterte i mange leveranser av distribusjonsbiler, brannbiler og bilbergere. Holtan Last stilte blant annet ut en F-350 med Vulcan Wheel Snatcher påbygg fra Saferec. Det fantes også en tyngre variant F-450 med nesten 3 tonn nyttelast.
DEN NYE SUPERBILEN: Det var konstant kø av nysgjerrige som ville inn i hytta på årets sensasjon fra Renault. Flatt gulv og full ståhøyde ga en unik romfølelse. Utstillingsbilen var en AE 380T Magnum med fabrikkens egen 12-liters 380 hk rekkesekser. Modellen kunne senere leveres med Mack V8.

Scania lå på femteplass med 424 biler. Iveco solgte 179 lastebiler, mens MAN og Nissan Diesel leverte 138 hver.

At også GMC sto for 130 lastebiler, bekrefter hvor stor appell amerikanske merker hadde på det norske yrkesbil-markedet for 30 år siden.

Men det hører selvsagt med til historien at det gode salget inkluderte lastebilregistrerte SUV’er og vans.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 11-2020**

Powered by Labrador CMS