-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Bilteknisk konsulent
Gjensidige forsikring ASA
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Avdelingsleder
Fremtind Forsikring AS:
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Personbilmekaniker
Bertel O. Steen Lørenskog, avd. Hvam
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
-
Teknisk Support - Kursinstruktør
Robert Bosch AS

YRKESBIL HISTORIE
Nå er de alle veteraner
I 1990 het data fortsatt EDB. Når bilene som den gang var årets nyheter nå hører hjemme i veteranklassen, forstår du at 33 år går ganske fort.
Siden det er duket for stor den store Transport & Logistikk-utstillingen i Lillestrøm i år, passer det med et lite tilbakeblikk på messelivet i tidligere tider.
Her får du noen glimt fra utstillingen Last & Bil 1990:
Med 80 sider var utstillingsnummeret den tykkeste utgaven av bladet YrkesBil som inntil da var utgitt.
Nr. 9 fra august 1990 var nemlig også messekatalog for den store
utstillingen «Last & Bil 90», som også omfattet «Buss 90» og «Påbygg 90».
Utstillingen på Hellerudsletta strakk seg over fire dager. Programmet inneholdt blant annet seminarer, konkurranser i tømmerlessing og presisjonskjøring, pluss kåring av beste grombil og beste bruksbil.
Arrangør var Norges Lastebileier-Forbund, som sørget for at publikum fikk oppleve alt fra samferdselsminister Lars Gunnar Lie til Vazelina Bilopphøggers og Bjøro Håland.
Chevrolet var markedsleder
Ifølge samme utgave av YrkesBil lå det etter første halvår an til at Chevrolet skulle bli Norges mest solgte lastebil over 3,5 tonn.
Og slik ble det også. 1990 endte med 851 Chevrolet. Deretter fulgte Volvo (610), Mercedes-Benz (468) og Ford (442).
Fords fjerdeplass skyldtes ikke Cargo, men først og fremst amerikanske F-serie og Econoline.
Scania lå på femteplass med 424 biler. Iveco solgte 179 lastebiler, mens MAN og Nissan Diesel leverte 138 hver.
At også GMC sto for 130 lastebiler, bekrefter hvor stor appell amerikanske merker hadde på det norske yrkesbil-markedet for 30 år siden.
Men det hører selvsagt med til historien at det gode salget inkluderte lastebilregistrerte SUV’er og vans.
**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 11-2020**
Ikke gå glipp av disse:
-
Norsk-svensk Scania-krangel: 102 år gammel bløff
-
Når halv hytte er nok
-
Kalde tider
-
Uten lastebilen stopper Stjørdalen …
-
Mason Road King: Den første Veikongen
-
Klassisk nytte
-
Rutebilenes stamfar ruller igjen
-
Basistransport for bushen
-
Kvinnelige pionerer: Damene dominerte budbransjen
-
Forfriskende bilpark