Førerløse Volvo FH Autonomous finnes allerede i Norge, og nå kan det trolig bli flere.

Starter serieproduksjon: - Økende etterspørsel i Norden

Volvo Autonomous Solutions tar nå det første skrittet mot industrialisering av autonome gruvelastebiler.

Publisert

Den første Volvo FH Autonomous-lastebilen ble montert ved Volvo Buses-fabrikken i Säffle, Sverige, nylig.

Säffle-anlegget har integrert Volvo Autonomous Solutions (V.A.S.) sine avanserte autonome systemer i Volvo FH Autonomous, som er en lastbil spesialdesignet for autonom transport. 

Den forrige generasjonen av Volvo FH Autonomous er som kjent allerede i aktiv kommersiell drift på ulike steder. 

De har blant annet fraktet over én million tonn ved Brønnøy Kalk i Norge gjennom syv år, i tillegg til å være i drift ved Bolidens Garpenberg-gruve.

Den første monteringen i Säffle er starten på en planlagt, gradvis opptrapping av produksjonen.

Målet er «å møte den økende etterspørselen etter trygge og pålitelige autonome transportløsninger i Norden», skriver V.A.S.  

- Dette er en viktig milepæl som viser den kombinerte styrken til Volvo Autonomous Solutions’ ingeniørkunst og Säffle-anleggets produksjonsdyktighet, sier Thomas Persson, lederen for Säffle-anlegget. 

Cecilia Ekström, Head of Autonomy Enabled Vehicles and Machines, påpekte at overgangen fra FoU-verksted til fabrikkmontering er et avgjørende første skritt for å muliggjøre storskala utrulling av autonome lastebiler. 

- Denne overgangen sikrer at kundene får OEM-kvalitet og trygghet i krevende driftsmiljøer, sier hun.

Volvo FH Autonomous er utstyrt med høy beregningskraft og en omfattende pakke med sensorer, inkludert LiDAR, radar, IMU-er og kameraer.  

Spesialutstyret er konstruert for montering i høye volumer...
...og for å levere robust ytelse under krevende forhold.

Og Volvo er selvsagt ikke alene om en slik satsning. 

Scania startet som kjent kommersielt salg av sin autonome gruvelastebil for halvannet år siden, med planlagt første leveranse for utvalgte markeder i 2026.

En rekke andre aktører jobber også med det samme.

– Norge er et interessant land

For ett år siden møtte YrkesBil Michael Nyth, operations manager i Volvo Autonomous Solutions, da han gjestet Bilbransjens Dager på Gardermoen for å snakke om Brønnøy Kalk-prosjektet og selskapets øvrige planer for førerløs transport. 

– Innen fem år vil vi ha mange prosjekter i gang. Norge er et interessant land, der det skjer mye i norsk bergindustri, sa han til YrkesBil. 

Les hele intervjuet med Michael Nyth her:

Powered by Labrador CMS