-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Ekstremsport med førerløse lastebiler
Scania ville vise frem presisjonen som ligger i deres førerløse løsninger, og tok i bruk en kreativ metode.
Scania er åpenbart stolte av sin nye autonom-teknologi. Bare i ingressen på pressemeldingen bruker de ordet «banebrytende» to ganger.
Hør bare her «Scanias autonome lastebiler med banebrytende AI-basert teknologi vil endre hvordan verden beveger seg i nær fremtid. Nå kunngjør selskapet den vellykkede gjennomføringen av en banebrytende utfordring. Denne redefinerer grensene for teknologi for selvkjørende kjøretøy og menneskelig prestasjon».
Men om vi ser forbi litt overbegeistret språkføring, så er det jo ingen tvil om at det er spennende saker på gang.
Mer og mindre autonome kjøretøy er allerede i drift på ulike områder, og Scania tilbyr som kjent allerede førerløse gruvebiler for kommersielt salg i Australia - med Latin-Amerika som neste marked ut.
Samarbeid
Nå har Scania sørget for å demonstrere sin nye teknologi på en måte som helt sikkert vil bli lagt merke til.
Det er vel egentlig først og fremst Volvo Trucks vi forbinder mest med slike stunts, som "The Flying Passenger", "The Epic Split", "The Hamster Stunt" og "Look Who's Driving", i tillegg til toppsjef Roger Alm's eget stunt i 2020.
Utfordringen Scania satte opp involverte to autonome lastebiler som beveget seg mot hverandre i perfekt synkronisering for å skape et vindu på under ett sekund.
På den tiden skulle den profesjonelle terrengsyklisten Matt Jones til å hoppe gjennom åpningen mellom dem.
Stuntet var et samarbeid mellom Scania, Red Bull og PlusAI. Den ble selvsagt nøye planlagt og gjennomført, med avansert programvareutvikling, øvingsøkter og sikkerhetskontroller som foregikk over flere måneder i forkant.
- Transport er en hjørnestein i våre daglige liv, og med det følger et enormt ansvar for å få varene til riktig person eller selskap på den tryggeste og mest effektive måten. Denne utfordringen var et glimt av hva som er mulig når banebrytende autonom teknologi leverer presisjon og sikkerhet du kan stole på, sier Peter Hafmar, leder for autonome løsninger hos Scania.
Gruve og hub til hub
Scanias sier deres autonome løsninger for gruvedrift og hub-til-hub-logistikk har som mål å forbedre effektivitet og sikkerhet, redusere driftskostnader og minimere miljøpåvirkning, samt avhjelpe den globale sjåførmangelen som utgjør en reell utfordring for mange av kundenes drift.
Denne teknologien er ikke lenger bare en idé for fremtiden, påpeker de.
Selskapets autonome gruvebiler er som nevnt allerede tilgjengelige for kundene, og de fremholder at dette er bare begynnelsen.
«Selvkjørende teknologi vil snart bevege seg over på motorveiene, noe som muliggjør godstransport fra knutepunkt til knutepunkt», heter det i pressemeldingen.
Scania - som flere andre produsenter - er allerede aktive på europeiske veier med sikkerhetsførere.
Her samarbeider Scania med det Silicon Valley-baserte selskapet PlusAI. Scania og MAN, i fellesskap gjennom eierselskapet Traton, har også prosjekter på gang.
LES OGSÅ:
-
Einride på børs
-
Gøteborg gjør som Stavanger
-
Førerløs lastebil krysset grensen til Norge
-
Russisk selvkjøring med kinesisk bil
-
Karsan opp til 2. klasse
-
Statens vegvesen skal få autonome lastebiler til å «snakke» sammen
-
Førerløse lastebiler: – Innen fem år vil vi ha mange prosjekter i gang
-
Einride sliter – blant annet med gjeld til Petter Stordalen
-
Dette tror folk om selvkjørende lastebiler
-
Scania starter salg av autonome gruvelastebiler