Ekstremsport med førerløse lastebiler

Scania ville vise frem presisjonen som ligger i deres førerløse løsninger, og tok i bruk en kreativ metode.

Publisert

Scania er åpenbart stolte av sin nye autonom-teknologi. Bare i ingressen på pressemeldingen bruker de ordet «banebrytende» to ganger. 

Hør bare her «Scanias autonome lastebiler med banebrytende AI-basert teknologi vil endre hvordan verden beveger seg i nær fremtid. Nå kunngjør selskapet den vellykkede gjennomføringen av en banebrytende utfordring. Denne redefinerer grensene for teknologi for selvkjørende kjøretøy og menneskelig prestasjon».

Men om vi ser forbi litt overbegeistret språkføring, så er det jo ingen tvil om at det er spennende saker på gang. 

Mer og mindre autonome kjøretøy er allerede i drift på ulike områder, og Scania tilbyr som kjent allerede førerløse gruvebiler for kommersielt salg i Australia - med Latin-Amerika som neste marked ut.

Samarbeid

Nå har Scania sørget for å demonstrere sin nye teknologi på en måte som helt sikkert vil bli lagt merke til. 

Det er vel egentlig først og fremst Volvo Trucks vi forbinder mest med slike stunts, som "The Flying Passenger""The Epic Split""The Hamster Stunt" og "Look Who's Driving", i tillegg til toppsjef Roger Alm's eget stunt i 2020

Utfordringen Scania satte opp involverte to autonome lastebiler som beveget seg mot hverandre i perfekt synkronisering for å skape et vindu på under ett sekund. 

På den tiden skulle den profesjonelle terrengsyklisten Matt Jones til å hoppe gjennom åpningen mellom dem. 

Interiøret i den førerløse lastebilen ser ganske så ordinært ut.

Stuntet var et samarbeid mellom Scania, Red Bull og PlusAI. Den ble selvsagt nøye planlagt og gjennomført, med avansert programvareutvikling, øvingsøkter og sikkerhetskontroller som foregikk over flere måneder i forkant.

- Transport er en hjørnestein i våre daglige liv, og med det følger et enormt ansvar for å få varene til riktig person eller selskap på den tryggeste og mest effektive måten. Denne utfordringen var et glimt av hva som er mulig når banebrytende autonom teknologi leverer presisjon og sikkerhet du kan stole på, sier Peter Hafmar, leder for autonome løsninger hos Scania. 

Gruve og hub til hub

Scanias sier deres autonome løsninger for gruvedrift og hub-til-hub-logistikk har som mål å forbedre effektivitet og sikkerhet, redusere driftskostnader og minimere miljøpåvirkning, samt avhjelpe den globale sjåførmangelen som utgjør en reell utfordring for mange av kundenes drift.

Denne teknologien er ikke lenger bare en idé for fremtiden, påpeker de. 

På utsiden sitter en rekke sensorer og annet høyteknologisk utstyr som gjør bilene i stand til å kjøre på egenhånd.

Selskapets autonome gruvebiler er som nevnt allerede tilgjengelige for kundene, og de fremholder at dette er bare begynnelsen. 

«Selvkjørende teknologi vil snart bevege seg over på motorveiene, noe som muliggjør godstransport fra knutepunkt til knutepunkt», heter det i pressemeldingen.

Scania - som flere andre produsenter - er allerede aktive på europeiske veier med sikkerhetsførere. 

Her samarbeider Scania med det Silicon Valley-baserte selskapet PlusAI. Scania og MAN, i fellesskap gjennom eierselskapet Traton, har også prosjekter på gang. 

 

Powered by Labrador CMS