Elbilen får kjørt seg på ruten mellom Malmö, Jönköping og Emmaboda.

El-trekkvognen kjører 18 timer i døgnet - på en drøyt hundre mil lang rute

WLX WeLink Express i Sverige er den første transportøren i landet som tar i bruk den batterielektriske trekkvognen Mercedes-Benz eActros 600. Og den står ikke mye stille.

Publisert

At elektriske lastebiler kan benyttes i langdistansetransport demonstreres nå i Sverige, ifølge Mercedes-Benz Trucks. 

Transportøren WLX WeLink Express i Malmö er den første i Sverige som har satt den batterielektriske Mercedes-Benz eActros 600 i drift som trekkvogn - på oppdrag for DHL.

Kjøreruten strekker seg over 1.000 kilometer, og betjenes av flere sjåfører i fellesskap.

Med en totallengde på opptil 25,25 meter og syv aksler, har vogntoget en totalvekt på 36 tonn.

Lastebilen er i drift fem dager i uken, totalt rundt 18 timer per dag, ifølge pressemeldingen fra Daimler Truck.

Ruten går mellom Malmö, Jönköping og Emmaboda.

Over halvparten av den daglige ruten tilbakelegges med link-trailerkombinasjon.

For å maksimere operasjonell effektivitet, benytter WLX WeLink Express alle lovpålagte pauser til mellomlading av kjøretøyet. 

Dette er essensielt for å muliggjøre den daglige distansen på godt over 1000 kilometer.

I fremtiden er det også planlagt at eActros 600 skal brukes på rundturer til Gøteborg under nattskift.

Powered by Labrador CMS