-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Produktiv lakkleder/lakkerer
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Produksjonen av Mercedes-Benz eActros 600 er i gang
De første eksemplarene skal finne veien til Norge tidlig på vårparten, håper importøren.
Mercedes-Benz eActros 600 har vært omtalt og vist frem over så lang tid, at det nok er lett å tenke at «den må da være satt i produksjon for lengst». Men nei da.
Fredag 22. november gikk startskuddet for serieproduksjonen ved Mercedes-Benz Trucks' hovedbøle i Wörth.

Til Norge til våren
Det er knyttet høye forventninger til den elektriske flaggskipmodellen som skal klare opptil 500 kilometer kjøring på én lading.
Bilen har en batterikapasitet på opptil 621 kWh, med LFP-batterier (litium, jern, fosfat), og skal drives fremover av Mercedes' egen e-aksel.
Den norske importøren, Bertel O. Steen Lastebil og Buss, har satt to trekkvogner og en skapbil av eActros 600 i bestilling som skal bli demobiler.
- Vi håper at vi rekker å få en av dem på norsk jord før snøen blir borte til våren. Vi vet nok mer etterhvert nå som produksjonen er i gang, opplyser Thore Kjetså, markeds- og kommunikasjonssjef, til YrkesBil.
- Hvordan er interessen blant norske kunder?
- Vi har mottatt flere ordrer, samtidig som vi har fått henvendelser fra flere nye potensielle kunder som ser at vi får produktet som passer deres kjøring i møte med det grønne skiftet.
- Samtidig er det mange som ønsker å vente til bilen er ankommet Norge for å prøve den og se hvordan den fungerer på deres nåværende ruter, sier Kjetså.

Bilen spilte naturligvis hovedrollen på Daimler Trucks-standen under IAA Transportation i Hannover i september.
Og den har faktisk allerede vært en snartur i Norge. Fabrikken gjennomførte tidligere i år en 15.000 kilometer lang rundreise gjennom 22 land i Europa, inkludert Norge - med pitstop blant annet på Berger utenfor Oslo og på Nordkapp.

Made in Wörth
For de lokale styresmaktene er det et viktig poeng at Daimler Truck velger å produsere en ny, elektrisk flaggskipmodell ved anlegget i Wörth.
Arbeiderne ved fabrikken følte seg ikke trygge på at det ville være tilfellet i fremtiden.
I 2021 fikk arbeidernes eget Works Council fremforhandlet en avtale med produsenten om at det fortsatt skal bygges lastebiler i Wörth i tiden fremover, uavhengig av drivtype.
Dette sikrer arbeidsplasser på stedet og i regionen. I tillegg vil produksjon av lastebiler med elektrisk eller brenselcelledrift skape arbeidsplasser med nye oppgaver.
eActros 600 vil bli produsert på det eksisterende samlebåndet til serieproduksjonen i Wörth A, parallelt med og fleksibelt sammen med lastebilene som skal ha dieseldrift.
eActros 600 mottar også alle elektriske komponenter i denne produksjonshallen.
Hele systemet settes i drift på slutten av samlebåndet:
Fra da av er lastebilen klar til å kjøre og gjennomgår til slutt etterbehandlingsprosessen og sluttinspeksjonen som alle andre lastebiler.

Først ut
eActros 600 er dermed den første elektriske lastebilen fra Wörth hvor montering skjer i én produksjonshall.
Konverteringen av samlebåndene, samt integreringen av eActros 600 i linjeproduksjon, har skjedd gradvis.
De tidligere eActros 300/400 og eEconic elektriske lastebilmodellene forlater produksjonshallen for montering av de elektriske drivkomponentene for å bli elektrifisert ved Future Truck Center i Wörth.

Komponenter fra andre steder
Daimler Truck-fabrikkene i Mannheim, Kassel og Gaggenau spiller også en viktig rolle i produksjonen av eActros 600.
De leverer komponentene som kreves for batteri-elektrisk drift, som den elektriske akselen, transmisjonskomponentene og frontboksen, som bringer sammen mange høyspennings- og lavspentkomponenter og er plassert i det tidligere rommet til forbrenningsmotoren.
- Vi i General Works Council vil sørge for at avtalene for fremtiden implementeres i Wörth og på de andre lokasjonene, selv i tider med kostnadsbesparelser og stramme budsjetter. Skal vi forbli konkurransedyktige, trenger vi et høyt nivå av egenproduksjon på anleggene. Ikke bare aksjonærene, men også de ansatte må komme ut av transformasjonen som vinnere, uttaler Michael Brecht, styreleder for General Works Council i Daimler Truck.
LES OGSÅ:
-
Lengre leasingperiode og full serviceavtale: – Man må sikre seg mest mulig
-
– Skal vi kjøre flere elektriske lastebiler må oppdragsgiverne bidra med lademuligheter
-
Ønsker seg eActros 600 med «norsk» totalvekt: – Vi jobber intenst opp mot fabrikken
-
Under skallet på eActros 600: Slik skiller den seg fra konkurrentene
-
Smått og stort på Dyrsku'n
-
Tine krever 150 millioner i erstatning fra lastebilprodusenter
-
Mercedes-Benz: 60 år siden Wörth og LP
-
Verdens første (?) lastebil: Reproduksjon restaureres
-
Nye lastebiler i juli: Endelig en måned i pluss
-
Mercedes-sjefen: - Toll er ikke det største problemet