-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt: Ford E-Transit Custom
Med denne har Ford gode kort på hånden
Ford E-Transit Custom «tikker av» på de fleste viktige boksene norske yrkesbilbrukere ser etter i en elvarebil, og en smart løsning i interiøret vi aldri har sett før. Men må du ha firehjulsdrift, er det fortsatt diesel som gjelder.
Ford Motor Norge-sjef Per Gunnar Berg uttalte i nyttårsintervjuet med YrkesBil at de har mål om å bli nummer en på registreringsstatistikken for varebiler i Norge i løpet av et år eller halvannet.
Bakgrunnen for den selvtilliten er selvsagt to viktige produktnyheter som treffer midt i smørøyet av det norske varebilmarkedet: Transit Custom med dieselmotor, firehjulsdrift og automatgir, og E-Transit Custom. To varianter Ford tidligere ikke har kunnet tilby.
Og det er tydelig at Ford i Norge har vind i seilene, for i mai forsvarte de andreplassen sin suverent med en markedsandel på 23,3 prosent i varebilmarkedet (akkumulert er den på 17,4 prosent), ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.
YrkesBil har som et av de første mediene fått prøvekjøre nye E-Transit Custom, som skal leveres til de første norske kundene i sommer.
Dermed har vi kanskje også fått et hint om hvordan nye Volkswagen Transporter vil bli, for den skal som kjent bygges over samme plattform ved Fords fabrikk i Tyrkia.
2.300 kilo hengervekt
Med et batteri med 64 kWh utnyttbar energi er den elektriske rekkevidden oppgitt til opptil 329 kilometer.
Det er et stykke under de 380 kilometerne Ford selv antydet på forhånd, og det er ikke klasseledende - for den som er opptatt av sånt.
For eksempel Stellantis-varebilene, som Peugeot e-Expert og dens like – inkludert Toyota Proace Electric, skilter med 330 kilometer. Mercedes-Benz e-Vito Long Range med 366 kilometer. Volkswagen ID. Buzz Cargo, som er en mindre bil, oppgir 423 kilometer.
Nye Maxus e-Deliver 7 som kommer senere i år, oppgir 362 kilometer.
Men ifølge Ford Pro, som er navnet på produsentens nyttekjøretøydivisjon, er E-Transit Custom sine 329 kilometer mer enn nok for de fleste. Deres egne kundedata viser angivelig at dette er fire ganger lenger enn den gjennomsnittlige daglige kjørelengden til en varebil i dette segmentet.
Av motorytelser kan du velge mellom 100 kW eller 160 kW (135 HK eller 217 HK), begge med dreiemoment på 415 Nm. Skal du ha mer effekt må du opp i MS-RT-versjonen (som vi skal komme tilbake til med prøvekjøringsrapport i en egen sak).
Ladbar hybrid med 233 HK og en helelektrisk rekkevidde på opptil 56 km står også på menyen.
Hengervektkapasiteten på opptil 2300 kilo vil være et sterkt kort for Ford, siden de nærmeste konkurrentene ligger på 1.000-1.200 kilo.
Ny varmepumpe-teknologi
Et annet fortrinn for Ford er at bilen kommer som standard med dampinjisert varmepumpe, som skal gi vesentlig mindre rekkeviddetap enn andre oppvarmingsformer.
Dette har vi foreløpig kun Fords egne ord for, så det skal bli spennende å prøve til vinteren.
Hvor god ladehastigheten er i praksis fikk vi heller ikke prøvd på den korte pressetesten i Frankfurt, så det blir også spennende å se når bilen blir tilgjengelig i Norge.
ProPower om bord, som gjør bilen om til en energikilde der utstyr og verktøy kan brukes med inntil 2,3 kW, er også på plass.
God komfort
På veien fikk vi derimot prøvd de to utstyrsversjonene Sport og Limited, som begge oppleves godt utstyrt.
I likhet med de fleste andre biler for tiden er hele dashbordet digitalisert, og flere funksjoner flyttet fra fysiske knapper til skjerm, på godt og vondt. Sync 4-infotainmentsystemet er imidlertid både logisk og lett å betjene.
Førersetet er komfortabelt med mange justeringsmuligheter, og kan leveres med uttrekkbar lårstøtte – som er et must for langbente sjåfører.
Undertegnede skulle gjerne hatt førersetet litt lenger bak enn det vi fikk justert i de tyske testbilene. Importøren opplyser at norske kunder kan kjøpe med «komfortvegg», som gir noen cm ekstra setejustering, mot tillegg på cirka 10.000 kroner.
Lavt støynivå under kjøring trekker opp.
Kvikke motorer
Begge de helelektriske motorvariantene oppleves som kvikke, og faktisk opplever vi at bakhjulene tidvis spinner på den regnvåte asfalten på veiene rundt Frankfurt både med 135- og 217-hesteren (begge med samme dreiemoment).
Det hele løses ved å velge kjøremodus «Slippery» eller «ECO». Hvordan bilen oppleves på norsk vinterføre skal bli spennende å prøve.
Mulighet for enpedalskjøring finnes, men undertegnede fant det mer komfortabelt å legge inn litt ekstra regenerering og heller bremse selv.
Den ladbare hybriden som er hentet fra personbilen Kuga er også en positiv opplevelse, og noe helt annet enn den ladbare hybrid-varianten i utgående modell av Transit Custom – som ikke var særlig vellykket.
Tekniske data
E-Transit Custom | Transit Custom Plug‑In Hybrid | |
Motor | Elektrisk | 2,5 liter bensin + elmotor |
Motoreffekt | 100 kW, 160 kW, 210 kW | 233 HK (samlet) |
Dreiemoment (Nm) | 415 Nm | 209 Nm |
Maks elektrisk rekkevidde | Opptil 329 km | Opptil 56 km |
Drivstofforbruk | N/A | 1.4-2.9 l/100 km |
Ikke firehjulsdrift
Noe mange norske varebilkunder er svært opptatt av, er firehjulsdrift. Men dette står ikke like høyt på agendaen hos de fleste varebilprodusentene, og i alle fall ikke på elektriske varebiler.
Årsaken er enkel: Med unntak av Norge, Sveits, Østerrike og noen få kundegrupper i andre markeder, er etterspørselen i Europa mininal.
Som kjent kommer likevel noen elvarebiler nå med firehjulsdrift (i alle fall VW ID. Buzz Cargo og Maxus e-Deliver 7, og outsiderne Kia EV9 og Voyah Dream), men på våre direkte spørsmål vil Ford verken si om eller når de eventuelt vil tilby dette.
Så er spørsmålet hvor stor vekt dette skal tillegges i valg av varebil. Langt på vei de fleste vil nok kunne leve greit med tohjulsdrift, og glede seg over de andre kvalitetene ved bilen.
E-Transit Custom starter på 649.000 kroner (519.680 kr. eks.mva). 217 HK-motoren har en frapris på 665.000,- kroner (532.480 eks.mva).
De første kundeleveringene er forventet å skje nå i sommer.
LES OGSÅ:
-
IAA Transportation: Prøvekjøring av Tesla Semi og mye annet du ikke vil gå glipp av
-
Derfor vil Ford-importøren tilby varebilen som ladbar hybrid - mens Volkswagen-importøren dropper den
-
Tøffest på transportsentralen
-
Varebilsalget går så det suser - men elbilandelen går ned
-
Nå kan du få den på grønne skilter
-
Ford på fjelltur igjen. Ny rekord?
-
Mer enn bare en bil
-
Kaster seg på i rekkevidde-kappløpet
-
Kraftig priskutt for F-150 Lightning
-
Ford leier ut spesialbiler