-
Produktsjef
Automateriell AS
-
Servicetekniker
Automateriell AS
-
Tekniker Support
Automateriell AS
-
Kundemottaker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker (tunge kjøretøy)
Nobina Norge AS
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS

TEMA: Elvarebiler og lading
Lader kun på byggeplassen
Boligutvikleren Bakke AS har elleve elektriske varebiler i drift. All lading foregår på byggeplass i arbeidstiden, og det er ikke montert ladere hjemme hos noen av yrkesbilbrukerne. Nå vurderer selskapet å endre på dette.
– Når jeg kommer
til byggeplassen, så lader jeg her. Slik har jeg gjort det i noen år nå, sier
Espen Lunner, tømrer i Bakke AS.
Han jobber for tiden på Granåsen i Fetsund, der Bakke AS setter opp nye rekkehus i et stort boligfelt.
Lunner stiller inn forvarmeren til fast tid, hver dag – hele uka. Den slås på 05.45 og han setter seg i bilen 06.00 – da er kupeen god og varm.
Så kjører han til jobb og kobler bilen rett til den provisoriske ladestasjonen som er opprettet i forbindelse med byggeprosjektet.

– Jeg har aldri vært nødt til å hurtiglade andre steder. Vanligvis er bilen ferdig ladet til rundt lunsjtid, forteller Lunner.
Ser annerledes ut nå
Kristian Hægland, produksjonssjef i Bakke AS, forteller at de som arbeidsgiver ønsker å legge til rette for håndverkerne, slik at de får en best mulig arbeidshverdag.
For tiden har selskapet elleve Toyota Proace Electric varebiler, og de deltok nylig i en informasjonsvideo fra Toyota Norge der de forteller om livet med elektrisk varebil.
– All lading foregår på byggeplass. Vi har lagt opp slik at vi har ladere ved spisebrakka, og utenfor byggene der håndverkerne jobber. Det er dermed mulig å lade flere steder, sier Hægland.
Selskapet har valgt å ikke montere ladere hjemme hos de som bruker yrkesbilene. Hægland begrunner det blant annet med at flere av håndverkerne deres flytter litt rundt.
– Vi har unge håndverkere som endrer boligadresse innimellom, i tillegg til at det er utfordringer med leasingavtaler. Dermed vurderte vi det dit hen at det ville være best for oss å kun ha ladere på byggeplass, sier produksjonssjefen.
Men med dagens strømprissituasjon ser ting plutselig litt annerledes ut.
– Nå ser vi at det trolig vil være smart å montere ladere hjemme hos bilbrukerne, slik at man kan lade på gunstigere tider av døgnet. Strømmen er billigere om natta, sier Hægland.
– For de håndverkerne som må kjøre 5-10 mil hver vei til byggeplass, kan det være litt utfordring med rekkevidden på vinteren. De fleste håndverkerne våre kjører totalt 2-7 mil om dagen, da er heller ikke rekkevidden noe problem. Utfordringen med å ikke ha hjemmelader er å ha nok strøm til å komme seg på jobb igjen neste dag, legger han til.
Spent på strømforbruket
Det er rundt 2,5 år siden Bakke AS valgte å gå over til elektriske varebiler.
– Grunnen er at vi ønsker å være en miljøbevisst bedrift, som har fokus på det totale CO2-regnskapet. Da ser vi at yrkesbilene er en viktig del av dette, sier Hægland.

Samtidig legger han ikke skjul på at de var spente på overgangen, og hvordan dette skulle gå.
– Både med tanke på strømforbruk og dette med lading på byggeplass, og kanskje ikke minst dette med håndverkerne og den generelle motstanden mot endringer. Det er noe trygt og godt med diesel- og bensinbiler, sier han.
Typisk fikk arbeidsgiveren høre at «dette kommer aldri til å fungere», «rekkevidden er altfor kort» eller «vi kommer til å måtte stoppe for å lade i arbeidstiden hele tiden».
– Tilbakemeldingene vi får fra de som bruker elbilene nå, er at dette fungerer veldig bra. De fleste av håndverkerne lader aldri bilen utenom byggeplassene, så det vil si at det går veldig lite tid til lading andre steder, sier Hægland.
Han mener det logistikkmessige fungerer veldig bra på byggeplassen, og opplever heller ikke at elvarebil er skremmende dyrt – selv med økte strømpriser.
– Vi brukte 51.000 kroner eksklusive merverdiavgift på byggeplasslading i hele 2022. Det taler elbilens sak i så måte, sier Hægland.
Bilkjøper ordner selv
Toyota Norge opplyser at ladeinfrastruktur og ulike ladeløsninger er noe som kundene deres må sørge for selv.
– Dette er noe kunden ordner på egen hånd, vi har ikke noen form for samarbeid eller tilknytning til tilbydere av ladeløsninger, utover at vi har sondert markedet litt hva som finnes, sier Hans-Petter Bakken til YrkesBil. Han er ansvarlig for nyttekjøretøy i Toyota Norge.
LES OGSÅ:
-
Prisbomber fra KGM
-
Emisjon og nye samarbeidspartnere setter fart på Brudeli-teknologien
-
Nå kan det bli billigere i bomringen
-
Foton setter ny kurs
-
Sjefsbytte i bussavdelingen hos Norsk Scania
-
Ny Master: Dette lover godt, Renault
-
Rullemester
-
Her er Toyotas nye store varebil
-
Volvo: Halverer ladetiden
-
Får drahjelp til å endre støtteordninger for elektriske varebiler og lastebiler