-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS

– Når en større del av turbussmarkedet skal ha elektriske drivlinjer, er vi allerede klare
Kinesiske Golden Dragon gjør seg bemerket i det norske bussmarkedet. Salgsdirektør Odd Romundstad hos importøren Eurobus Nordic AS er tydelig på at det ikke holder bare å delta, men at målet er å vinne alle steder de deltar.
– I Norge skal vi levere cirka 150 busser hvorav cirka 50 er av modellen Pivot (by- forstadsbusser) og cirka 100 av vår modell Triumph (rute- og turbusser) i år. Største enkeltlevering er til Vy Buss med 94 busser til bussanbudet Kongsberg, Numedal og midtfylket. Nest største levering er til Tide Buss AS som skal gå i bussanbudet i Kristiansund.
– Hvor stort blir totalmarkedet for busser i Norge i 2023?
– Cirka 900 busser (+23 passasjerer)
– Hvor stort blir totalmarkedet i 2024 og hvor stor andel av dette har dere ambisjoner om å ta?
– Veldig usikkert på grunn av opsjoner som blir/ikke blir utløst, men vårt «guesstemate» er 500-600. Vår ambisjon er å delta – for å vinne – på utvalgte anbud der vi vet vi kan levere riktig produkt til riktig kvalitet.
– Hvilke anbud er mest interessante fremover?
– Alle anbud er i utgangspunktet interessante for oss, men vi vekter hele tiden vår interne kapasitet opp imot hva som er i spill for å sikre en god kvalitet på våre leveranser både i Norge, Sverige og Danmark.
– Hva er på gang av produktnyheter fra Eurobus Nordic/Golden Dragon?
– Vi ønsker å videreutvikle vår eksisterende produktportefølje med flere modeller i flere lengder i en naturlig «organisk» vekst. Vi skynder oss langsomt.
– I hvilken grad – og hvordan – påvirker komponentmangel bussbransjen?
– Vi er ikke påvirket av dette i særlig grad. Vår utfordring har i større grad vært logistikk og stengte havner og mangel på transportkapasitet. Nå har dette bedret seg vesentlig og vi har også tatt grep for å sikre oss rikelig tilgang på transportkapasitet.
– Hvor stor andel av salget blir elektrisk, både av eget salg i 2023/24 og i overskuelig tid fremover, samt totalmarkedet? Hva med andre alternative drivstoffer: Gass, HVO etc.?
– Eget salg er 100 prosent elektriske busser. Det er vel også slik at en stadig økende del av totalmarkedet, spesielt anbud også utenfor byene blir med elektriske drivlinjer, noe vår levering til Kongsberg-anbudet i år er et tydelig signal om. Det er vel også kun et tidsspørsmål før en mye større del av turbussmarkedet også blir med elektriske drivlinjer, noe vi allerede er klare for.
– Hva er de største utfordringene bussbransjen står overfor fremover?
– Den største utfordringen for bransjen er og blir mangel på arbeidskraft, spesielt sjåfører, men også annet personell som mekanikere og andre.
Flere importørintervjuer:
-
Neste generasjon Scania er her
-
– Vi har vært nødt til å tenke nytt og planlegge på en helt annen måte
-
Tror på turbuss-økning
-
– Ambisjonen er som alltid å være markedsledende
-
– Ambisjonene våre er høyere
-
– Nå skal volumet opp
-
SISU: 50 prosent opp
-
Fra vondt til verre – nå skal det bli bedre
-
Leverer varene
-
– Telematikk og digitale løsninger har blitt ekstremt viktig