Nye Ranger ute i rampelyset

Endelig viser Ford frem nye Ranger helt ukamuflert. Dermed får vi også noen flere hint om hvordan nye Volkswagen Amarok vil bli. Men det er en stund til nyhetene blir å se på veien.

Publisert

Som kjent skal nemlig nye Amarok bygges på basis av nye Ranger, som følge av den omfattende samarbeidsavtalen Volkswagen har inngått med Ford.

Men det er Ford som står for utviklingen av den nye pickupen, dermed får Ranger æren av å være først ut i rampelyset også.

Og det er ingen tvil om at dette er en viktig modell for Ford.

– Ranger har alltid vært en trofast pickup for småbedrifter, flåtekunder, bønder, familier og eventyrere i mer enn 180 land rundt i hele verden. Med nye Ford Ranger får kundene ikke bare en bil de vil elske, men de er også tilkoblet hele tiden - noe som vil hjelpe oss med å utvikle et sterkt og varig forhold til dem, sier toppsjefen i Ford Motor Company, Jim Farley.

Dagens Ford Ranger er Europas mest solgte pickup, ifølge Ford. I perioden januar til september i år ble det solgt 45.539 Rangere, med en markedsandel på 39,9 prosent. Det er ny salgsrekord, opplyser produsenten.

– Ranger ble også Norges klart mest solgte pickup i fjor med en markedsandel i Norge på 31 prosent, og den gode salgsutviklingen har fortsatt så langt i år, sier adm.dir. Ford Motor Norge Per Gunnar Berg.

Det blir imidlertid en stund til vi får se den neste generasjonen på norske veier.

Produksjonen starter på Fords fabrikker i Thailand og i Sør-Afrika fra 2022, og bilen vil kunne bestilles i Europa sent i 2022 med kundelevering tidlig i 2023.

Prosjektet med å utvikle neste generasjon Ranger har på sin side vært ledet av Fords utviklingssenter i Australia. Det internasjonale teamet av designere og ingeniører har samarbeidet med team rundt i hele verden.

– Nye Ranger har gått gjennom et av de tøffeste testprogrammene vi noensinne har utviklet – alt for å sørge for at den kommer i kategorien «Built Ford Tough», sier Graham Pearson, Ranger vehicle program director.

Samtidig er det gjennomført en rekke møter og intervjuer med kunder verden over, for å forstå hvordan de bruker sin pickup og hva de ønsker og forventer av nye Ranger.

Bla deg gjennom bildesamlingen for å se mer av nye Ranger. Foto: Ford

Designmessig er Ranger så absolutt til å kjenne igjen. Særlig i profil er det relativt beskjedne endringer. På et nyttekjøretøy som en pickup er, vil da naturligvis også funksjon i mange sammenhenger trumfe form – og dermed være førende for mye av utseendet.

Fronten derimot er totalt forandret, med ny grill som er «pakket inn» i de nye frontlyktene. Forresten er det visstnok første gang Ranger tilbys med matrix LED-frontlykter.

Chassiset er naturligvis oppgradert. Hjulbasen har blitt 50 mm lengre og 50 mm bredere enn på nåværende Ranger.

Motorrommet har også blitt gjort større for å få plass til nye drivlinje-teknologier og den nye 3-liters V6-turbodieselmotoren som modellen kommer med. Og det er jo ikke unaturlig, siden Amarok – som har hatt en herlig treliters V6 de senere årene – skal benytte samme utgangspunkt.

Samtidig er forhjulene flyttet forover med 50 mm for å få en bedre angrepsvinkel og gi bedre kjøreegenskaper i ulendt terreng. Demperne bak er også flyttet, noe som ifølge Ford skal gi en enda bedre kjøreopplevelse både på veien og på dårligere veiunderlag.

Kundene kan også velge mellom to- og firehjulsdriftsystemer – som elektronisk endres etter behov, eller et nytt avansert firehjulsdriftsystem som kan låses når kundene har behov for det.

Innvendig er «alt» selvsagt heldigitalisert og vi finner en 10,1 eller 12 tommers vertikalt stilt berøringsskjerm sentralt plassert, med Fords nyeste SYNC 4 infotainmentsystem integrert.
Innvendig er «alt» selvsagt heldigitalisert og vi finner en 10,1 eller 12 tommers vertikalt stilt berøringsskjerm sentralt plassert, med Fords nyeste SYNC 4 infotainmentsystem integrert.

Med et FordPass Connect modem skal det også være mulig å fjernstarte bilen, låse den fra en FordPass-app på mobiltelefonen og se hvor den er parkert. Du kan også styre Rangerens nye lyssystem, som lyser opp rundt bilen, fra FordPass-appen eller berøringsskjermen inni bilen.

Valg av kjøremodus har blitt integrert i SYNC 4-skjermen som du lett når med ett trykk. Herfra kan du blant annet velge hvilken kjøremodus du ønsker, overvåke drivlinjen, styrevinkel og bilens stignings- og rullevinkler.

Skjermen er også knyttet opp mot et 360 graders kamera.

Ranger-teknologien vil også kunne oppdateres og forbedres løpende gjennom trådløse Power-Up-oppdateringer fremover.

Et eksempel på hvordan kundetilbakemeldinger har påvirket design og funksjonalitet er et stigtrinn som er integrert rett bak bakhjulene. Dette for at kunden skal slippe å stå på hjulet når de ønsker å få tak i noe som ligger på lasteplanet. Praktisk.

Lasteplanet har også blitt bredere og har nå plass til en full størrelse pall. Det har også blitt utstyrt med et nytt underlag som beskytter bedre mot riper. Flere festekroker for sikring av last er også blant forbedringene.

Bakluken er lagd for også å kunne fungere som en arbeidsbenk med tvinger for å holde planker og annet materiale på plass når de skal sages.
Bakluken er lagd for også å kunne fungere som en arbeidsbenk med tvinger for å holde planker og annet materiale på plass når de skal sages.

Ranger kommer også med et nytt lastesystem som gir bedre muligheter til å dele opp lasteplanet i forskjellige soner.

Nå er det bare å vente i spenning på hvor ulik nye Amarok blir.

Powered by Labrador CMS