-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Transit blir miljøvennlig
Fords store varebil kommer med nye Euro 5-motorer som senker forbruket til nye bunnoteringer. Og strekker serviceintervallene til 50.000 km.
Dagens Transit er 7. generasjon i rekken, og ble lansert til 2007.
Når Ford nå lanserer 2012-modellene, kan det knapt kalles facelift i ordets egentlige betydning, for utseende og konstruksjon er uendret.
Drivlinjene er imidlertid kraftig oppdatert, og det er i all hovedsak grunnet krav til Euro 5-godkjenning fra 2012.
(OBS! Noen av bildene viser den speisa ”tullebilen” Transit SuperSportVan (SSV) med en 200-hesters 3,2-liter under panseret, neppe veldig aktuell, men artig å se på.)
Viktigste motor for 2012 er derfor den nye globale 2,2-literen.
Den nye motoren har common-rail direkte innsprøyting med høyere trykk, turbo, variabel turbogeometri (VGT), forbedret eksosresirkulering (EGR) og dieselpartikkelfilter (cDPF) for å innfri strengere Euro Stage 5 utslippskrav.
Ford Transit kommer som kjent i et utall versjoner, og versjoner med forhjulsdrift vil være tilgjengelig med ytelser på 100, 125 og 140 hester.
For de bakhjulsdrevne modellene, som brukes til de tyngste takene vil den kraftigste motoren yte 155 hester.
Også dreiemomentet går opp. 100-hesteren leverer dreiemoment på 310 Nm, mens 155 hesteren yter 385 Nm. Alle utgavene kommer med 6-trinns girkasse.
Til sammenlikning: I dagens utgående modeller er ytelsene fra 85 til 140 hester fra henholdsvis 2,2- og 2,4litersmotorer.
Med den nye motoren kommer også Econetic-versjoner. Teknologiene omfatter:
- Regenerativ Lading
- Avansert batteristyring (BMS)
- Start-Stop og 100 km/t hastighetsbegrenser
De to forhjulsdrevne Econetic-versjonene blir en 100-hesters FT280 med kort akselavstand og lavt tak, samt en 125-hesters FT350 med lang akselavstand og middels takhøyde.
For 280en resulterer dette i 178 g/km CO2-utslipp, som reduseres til 173 g/km med fartsbegrenser. Omregnet til dieselforbruk betyr det rundt 0,67 liter/mil.
Les også testene:
- Nye Mercedes Vito 4x4
- Toyota Hiace 4x4 med Arctic Trucks-ombygging
- Nye Opel Movano
- Velkjørende Fiat Ducato
Vel så interessant for en varebileier er nok serviceintervallene på opptil 50.000 km eller annethvert år. I følge Ford kan dette redusere årlige kostnader for planlagt vedlikehold 25 til 40 prosent avhengig av modellvariant.
Nye 2012 Ford Transit vises for første gang på nyttekjøretøyutstillingen i Birmingham og vil være lansert over hele Europa innen utgangen av 2011.
Ford sier dog ingenting om 4x4-modellene.
Les alt om varebil på yrkesbil.no/varebil