Fra og med 1. mars innføres flere endringer for transportbransjen, blant annet økte gebyrsatser. Bildet er tatt i en tidligere kontrollsituasjon.

Nye gebyrsatser for overlast

Kjører du med for tung last, og blir stoppet i kontroll, må du betale et gebyr. Nå endrer Statens vegvesen satsene. 

De nye gebyrsatsene for overlast på kjøretøy innføres fra 1. mars. Dette gjelder for aksel, boggi, trippelboggilast og for totalvekt.

Satsene for gebyr ved overlasting gjelder for kjøretøy over 3 500 kg, og vegvesenet skriver at «gebyret skal bidra til trafikksikkerhet og hindre slitasje på veiene».

For all overlasting ut over frimarginene, uansett om det er aksellasten eller totallasten som er overskredet, skal det betales et grunngebyr på 2 200 kroner. 

Dette beløpet kommer i tillegg til gebyret som blir beregnet ut fra størrelsen på overlasten.

De nye gebyrsatsene finner du her

Gebyr på stedet

Frem til nå har Statens vegvesen håndhevet brudd på konkrete regler om blant annet godstransportkabotasje, ved å anmelde forholdet til politiet.

- Etter 1. mars kan vi ilegge overtredelsesgebyr på stedet, noe som gjør at kontrollarbeidet vårt blir mer effektivt, sier Stine Yttervoll Lepsøy i Statens vegvesen.

Samferdselsdepartementet innfører samtidig overtredelsesgebyr for å ikke ha med seg førerattest og løyve under transporten. 

I de tilfellene der transportforetaket ikke har løyvedokument eller førerattest, kan vi gi gebyr på 60 000 kr.

Skal ikke lønne seg 

Både regjeringen og Stortinget vil at Statens vegvesen og politiet i større grad skal gi gebyr når yrkestransportregelverket brytes. Dette er for å bidra til at flere følger reglene.

- Selv om det nå åpnes for at vi og politiet kan bruke mer gebyr, erstatter ikke det anmeldelse, etterforskning og eventuell bot for de mest alvorlige bruddene. De mest graverende tilfellene eller gjentagende brudd, skal fortsatt anmeldes, sier Stine Yttervoll Lepsøy.

Nye rammer 

Fra 1. januar 2024 kan utenlandske busselskap kun utføre persontransport på norske veier i perioder på maksimalt 20 dager sammenhengende, og maksimalt 30 dager totalt per kalenderår.

Vi regner oppstart av kabotasjeperioden fra den dagen transportøren starter på den første kabotasjeturen i Norge. Perioden avsluttes når bussen som benyttes er ute av landet.

– Rammene som nå er satt er i tråd med regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren, og er med på å sikre like konkurransevilkår og hindre osial dumping, avslutter Stine Yttervoll Lepsøy.



Powered by Labrador CMS