-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Statens vegvesen: - Generelt veldig god tilstand på de tunge kjøretøyene
Hver dag, 24 timer i døgnet, kan tungbilsjåfører forvente å møte Statens vegvesens kontrollører. Så langt i år har over 300 000 kjøretøy blitt sjekket på kontrollstasjonene, og 50 000 av disse har blitt valgt ut for en mer omfattende kontroll.
Ifølge Kjetil Wigdel i Statens vegvesen er de aller fleste tunge kjøretøy på norske veier i god stand.
- Generelt er det veldig god tilstand på de tunge kjøretøyene som er ute på veiene våre. Vi er ikke ute etter å forsinke de som har alt i orden, men å stoppe de som ikke følger lover og regler og som kan være til fare for seg selv og andre trafikanter, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Kjetil Wigdel.
En feil som ofte går igjen, er dårlig sikt i frontruta.
- Vi forstår godt at sjåførene vil gjøre det hyggelig i kjøretøyet. Det er jo arbeidsplassen og overnattingsstedet deres i lengre perioder av gangen. Men bamser, vimpler og andre personlige gjenstander som hindrer sikten, kan vi ikke akseptere. Det går ut over trafikksikkerheten, sier Wigdel.
Dekk og kjetting
I løpet av vintermånedene ble dekk og kjetting kontrollert på over 51 000 kjøretøy.
- Over tid har vi sett en gledelig utvikling og en nedgang i ilagte gebyr og bruksforbud. Av de kontrollerte ble kun 140 ilagt bruksforbud og vi skrev ut 2284 gebyrer. Vi mener det viser at våre kontroller virker og bidrar til at flere følger reglene, sier Wigdel.
Styrket innsats
Statens vegvesen følger opp regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren. De samarbeider tett og gjennomfører stadig flere kontroller sammen med andre kontrolletater.
Våren 2024 har Statens vegvesen i samarbeid med det tverretatlige a-krimsamarbeidet, som består av Skatteetaten, Arbeidstilsynet, NAV og politiet, gjennomført kontroller av tungtransport over hele landet. Kontrollene har vært en del av en felles innsats mot arbeidslivskriminalitet i transportbransjen. Fra januar til juli ble det gjennomført over 100 samarbeidskontroller med de andre etatene over hele landet.
- Dessverre ser vi at enkelte aktører bryter ulike regelverk for å underby konkurrenter og vinne kontrakter. En styrket innsats for å sikre like konkurranseforhold, trygge arbeidsforhold og rett lønn til de som jobber som sjåfører er derfor viktig, avslutter Wigdel.
LES OGSÅ:
-
Enkeltgodkjenning må bli enkelt – kan det endelig skje i 2025?
-
Påbyggerne «har nådd bristepunktet» - Statens vegvesen lover bedring
-
Skal undersøke om «gråareal» ved E18 kan gi soldrevne lastebiler
-
Statens vegvesen lover storstilt utbygging av døgnhvileplasser og ladestasjoner
-
Disse må byttes innen nyttår
-
Veivesenet og Miljødirektoratet: Vil fremskynde nullutslippsmål for varebiler med tre år
-
– At norske myndigheter somler med noe som skal spare liv i trafikken, er skuffende
-
Lastebilregistrering: – Uakseptable forsinkelser
-
Dette svarer Statens vegvesen på kritikken av registreringsordningen
-
NLF-sjefen om veivesenets vektforslag: – Ingen tvil om at mange er skuffet