-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![Selv om det nå åpnes for at politiet og Statens vegvesen kan bruke mer overtredelsesgebyr, erstatter ikke det anmeldelse, etterforskning og eventuell bot for de mest alvorlige bruddene.](https://image.yrkesbil.no/4082178.webp?imageId=4082178&width=960&height=548&format=jpg)
Innfører nytt våpen i kabotasje-kampen
Nå kan det fra 1. mars ilegges overtredelsesgebyr til transportforetak som bryter reglene om godstransportkabotasje.
– Med disse endringene får politiet og Statens vegvesen et nytt virkemiddel for å kontrollere og reagere på brudd på yrkestransportregelverket. Dette sender et tydelig signal om at vi ikke vil ha brudd på blant annet kabotasjereglene i Norge, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.
På stedet
Fra og med 1. mars kan kontrollmyndighetene gi gebyr for visse overtredelser av yrkestransportregelverket.
Frem til nå har brudd på konkrete regler om blant annet godstransportkabotasje blitt håndhevet ved at kontrollørene har anmeldt forholdet til politiet
Etter 1. mars kan Statens vegvesen ilegge overtredelsesgebyr på stedet. Dette mener myndighetene vil gjøre kontrollarbeidet mer effektivt.
Det innføres overtredelsesgebyr for brudd på en rekke konkrete angitte regler om godstransportkabotasje, i tillegg til at det videreføres gebyr for manglende medbringelse av førerattest og løyve under transporten.
I de tilfellene der transportforetaket ikke har løyvedokument eller førerattest, kan det gis overtredelsesgebyr på kr 60 000.
– Det skal ikke lønne seg å brytereglene. Både regjeringen og Stortinget vil at det skal brukes mer overtredelsesgebyr når yrkestransportregelverket brytes. Dette er for å sikre at flere følger reglene, i tillegg til at det er en effektiv reaksjon når regelverket brytes, sier Nygård.
Erstatter ikke anmeldelse
Selv om det nå åpnes for at politiet og Statens vegvesen kan bruke mer overtredelsesgebyr, erstatter ikke det anmeldelse, etterforskning og eventuell bot for de mest alvorlige bruddene.
De mest graverende tilfellene eller gjentagende brudd, skal fortsatt anmeldes.
Disse bruddene på regler om godstransportkabotasje gir gebyr:
- der det ikke kan dokumenteres innkommende internasjonal transport,
- der kabotasje er utført mer enn sju dager etter at siste internasjonale tur ble avsluttet,
- der det er utført mer enn tre kabotasjeturer med grunnlag i fellesskapstillatelsen etter den grensekryssende transporten,
- der det er kjørt mer enn én transittkabotasje,
- der det er utført transittkabotasje mer enn tre dager etter ankomst til Norge uten last,
- der fraktbrev er mangelfullt utfylt eller har mangelfullt utfylt dokumentasjon,
- der fraktbrev/dokumentasjon for nasjonal transport ikke følger med i kjøretøyet,
- der kabotasje er påbegynt før lossing av internasjonal transport.
-
Bransjen har etterlyst det lenge: Nå vil DSB åpne for tyngre ADR-vogntog
-
Statens vegvesen: - Generelt veldig god tilstand på de tunge kjøretøyene
-
Nye døgnhvileplasser skal bygges
-
Foreslår løyvekrav for varebiler
-
Statens vegvesen ber om lade-innspill for kjøretøy og maskiner
-
Her blir det ny døgnhvileplass
-
Brøyting med elektriske lastebiler: Nå er konklusjonen klar
-
Bra med ladeinnsats – men hvor trykker skoen?
-
Selvkjørende biler? Snart? Vi har spurt Statens vegvesen
-
48 transportbedrifter anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsreglene i 2023