Volkswagen Caminhoes e Onibus var representert på Traton Innovation Day i Södertälje.

Nobina skal sammen med Scania sette i gang ruter med selvkjørende busser i en ny bydel i Stockholm.

Henrik Henriksson (t.v.), toppsjef i Scania og Joakim Gimholt, Head of Electrics and Software COO Office i TRATON.

Andreas Renschler, toppsjef i Traton Group.

Autonome Scania AXL hadde sin første opptreden med publikum tilstede.

Fremtidsvyer fra Traton

Elbusser både fra MAN og Scania, ny stor MAN, felles motor for Scania og MAN og ordre på 1.600 elbiler i Brasil – dette var noen av de konkrete fremtidsmålene Traton beskrev på en stor samling i Södertälje.

Publisert

Traton ble navnet da Volkswagen endelig bestemte seg for å lage en gruppe av det som da var Volkswagen last og buss – en sammenslutning av blant annet MAN og Scania.

Fremdeles er merkevarenavnet blant de dårligst kjente i bransjen og fremdeles har gruppen enorme problemer med å opptre som gruppe. Eksempel: et nytt konsulentfirma som heter MAN Transport Solutions blir i en helt fersk brosjyre beskrevet som «medlem av MAN-Gruppen» – ikke som medlem av Traton-Gruppen.

Enda merkeligere. På brevpapiret står RIO oppført – et selskap som jobber sterkt med digitale tjenester og systemer. Det ble opprettet med stor oppmerksomhet på IAA 2016 og ble beskrevet som gruppens fjerde merkevare.

På brevet Södertälje-deltakerne ble hilst velkommen med var det «Traton, og våre merkevarer MAN, Scania og Volkswagen Caminhoes e Onibus» som skulle vise hvordan gruppen skulle bli en champion.

Men hvis vi ser bort fra gruppe-problemer dukket det opp mange spennende informasjoner. For eksempel fra Brasil-avdelingen som kunne fortelle om en kjempeordre på 1.600 elektriske distribusjonsbiler til en gammel kunde som distribuerer drikkevarer, først og fremst øl, i storbyer i Brasil.

I motsetning til ordren på 100.000 elbiler fra Amazon dreier dette seg om biler som allerede eksisterer og der produksjonsplanene er klare: leveringene starter på slutten av 2020 og er fullført i 2023.

Det var selvfølgelig mye elektrisk der, både MAN og Scania skal begynne å lever batterielektriske busser neste år, og storkunden Nobina fortalte om et prosjekt de har sammen med Scania om å sette i gang ruter med selvkjørende busser i en ny bydel i Stockholm som er under oppbygging.

Scania viste for øvrig sitt selvkjørende modul-bykjøretøy offentlig for andre gang på denne samlingen – samtidig som deres selvkjørende, hytteløse, anleggsbil også debuterte.

Men forbrenningsmotoren er ikke død. I tillegg til at MAN viste en rekke bilder av kamuflerte utgaver av sin nye tunge truckserie, som kommer tidlig neste år.

Ikke lenge etter det vil det første virkelig tydelige signalet på at det finnes et samarbeid mellom MAN og Scania dukke opp i form av en ny motorserie. 80 prosent av delene vil være felles. De resterende 20 vil med hensikt ikke være det, for at man skal kunne bevare merkenes særpreg – ble vi fortalt.

Motoren har fått et navn også: Common Base Engine 1!

Men, underlig nok – for også finansfolk var invitert til samlingen – ble det ikke sagt et ord om hvor meget Gruppen regner med å spare på synergi-effektene.

Særpregene til de tre merkene ble forresten beskrevet på følgende underlige måte:

«Scania er det ledende merket for bærekraftige transportløsninger. MAN er den pålitelige forretningspartneren som har det komplette utvalget som kan forenkle våre kunders forretninger. Og Volkswagen Caminhoes e Onibus er en stolt markedsleder i Latin Amerika med skreddersydde produkter med den beste verdi for pengene».

Ironisk nok, samtidig som Traton-sjefen Andreas Renschler sto der og snakket til presse og finansfolk og fortalte om «suksessen ved at de gikk på børs» (først ble IPO’en utsatt tre måneder, deretter ble den gjennomført med en meget lavere verdisetting enn man opprinnelig hadde håpet på) dalte aksjekursen til den laveste noteringen så langt.

Det er godt å kunne slå fast at dersom det virker som om det er mye sand i Gruppe-maskineriet ser ikke det ut til å spille noen rolle lokalt. I Norge fungerer Scania bedre enn noen gang og MAN er skikkelig på hugget – og ingen av organisasjonene later til å være belastet ved tanken på en ganske underlig overbygning.

Vi kommer til å bringe en mer omfattende reportasje fra Gruppen Innovasjons-dag i neste utgave av YrkesBil. (Ikke abonnent? Bli det her!)

Powered by Labrador CMS