Intelligente dekk skal øke sikkerheten i selvkjørende kjøretøy

Det er dekkgiganten Goodyear og AI-selskapet Gatik som nå melder det de hevder er bransjens første vellykkede integrering av dekkintelligensteknologi i et selvkjørende kjøresystem.

Gatik AI, Inc. har allerede en såkalt selvkjørende flåte av lette laste- og varebiler i klasse 3–7 på veiene, blant annet i Texas, Arkansas og Louisiana i USA og Ontario i Canada.

Nå melder selskapet, sammen med Goodyear, at de har gjort «betydelige fremskritt i å forbedre sikkerheten, nøyaktigheten og den samlede ytelsen for selvkjørende kjøretøyer».

Flåtens Goodyear Endurance RSA-dekk ble utstyrt med dekkprodusentens «omfattende intelligensløsning» SightLine-teknologi.

Spiller en viktig rolle

I år har Gatik planer om å implementere den såkalt intelligente dekkløsningen på en betydelig andel av sin selvkjørende flåte.

«Dekket kan, som kjøretøyets eneste kontaktpunkt med veien, spille en svært viktig rolle for å få kjøretøyet til å reagere slik en sjåfør ville gjort», sier Chris Helsel, Senior Vice President, Global Operations og Chief Technology Officer hos Goodyear.

«Gatik revolusjonerer rommet for selvkjørende teknologi, og ved å levere sanntidsinnsikt via intelligente dekkdata kan vi støtte Gatiks selvkjørende system slikt at det blir enda tryggere, mer pålitelig og mer effektivt», fortsetter han.

Tester på veien

Gjennom omfattende tester på vei i en lang rekke utfordrende, reelle kjøresituasjoner har dekkintelligensdata om veiforhold og dekktilstand hjulpet Gatik, hevdes det.

Hjelpen består i å videreutvikle selvkjøringsløsningene med innsikt om nøyaktige data på alt fra sving til bremsing, rullemotstand og dekkbelastning.

Disse dataene, som formidles mellom Goodyears SightLine-teknologi og Gatiks selvkjøringssystem i sanntid, har gjort det mulig blant annet å tilpasse kjøringen raskt og trygt til ulike veiforhold, selv når vekten eller nyttelasten i kjøretøyet varierer med levering.

BAKKEKONTAKT: Dekkene er eneste kontaktflaten kjøretøyet har med bakken, og kan nok fortelle et og annet av interesse for selvkjørende kjøretøy.
BAKKEKONTAKT: Dekkene er eneste kontaktflaten kjøretøyet har med bakken, og kan nok fortelle et og annet av interesse for selvkjørende kjøretøy.

...og på bane

Selskapene har samarbeidet om testing på Goodyears testbane i San Angelo, Texas.

Gjennom dette samarbeidet kan Gatik sikre at de selvkjørende kjøretøyene deres blir grundig testet på både vanlige og uvanlige trafikksituasjoner i et trygt, lukket miljø, inkludert trafikklys, veiskilt, unnvikende manøvre, skarpe svinger, unngåelse av kollisjoner, presis kjøring innenfor filen og bremselengder med minimal risiko.

Så gjenstår det å se når vi eventuelt får se disse løsningene på våre hjemlige trakter. De ville i alle fall fått litt å bryne seg på i de seneste ukers vinterlige forhold flere steder i Norge.

Powered by Labrador CMS