Renovasjon er nok et naturlig habitat for nye FM Low Entry.

Første Volvo-modell utviklet kun for elektrisk drift

I nye FM Low Entry får du ikke noe valg. Her er det kun elmotor som gjelder. Og en rekke nye smarte løsninger, særlig for bruk i travle byområder.

Dette er altså første gang i historien, som startet med første lastebil i 1928, at Volvo lanserer en lastebilmodell som er utviklet og bygget kun for elektrisk drift. Her har ingeniørene og designerne tenkt elbil - og kun det - helt fra början. Det gir noen nye muligheter i måten å bygge lastebil på. 

Dette er også første Low Entry-modell som Volvo leverer ferdig fra egen fabrikk. Dagens FE tilbys med en Low Entry-løsning, som ble introdusert i 2014, men denne bygges og spesialtilpasses hos en ekstern ombygger. 

Akkurat som da vi så Scanias nye L-serie for første gang i 2017, var det nesten så vi skvatt litt da vi fikk se Volvos nye Low Entry i Gøteborg i går. 

Utseendet på disse modellene med fremskutt og senket førerhus er unektelig litt snodig, men etter litt tilvenning synes i alle fall undertegnede de ser riktig så tøffe ut. 

(artikkelen fortsetter under bildet)

Tøff i trynet, nye FM LE.

For øvrig var vel Mercedes-Benz først med laventre på denne måten med sin Econic, som vi stiftet første bekjentskap med i 2014

Nå troner nok imidlertid funksjon over form (i form av skjønnhet) i denne sammenhengen. Designen har flere åpenbare funksjonelle fordeler. 

(artikkelen fortsetter under bildet)

Førerhuset er senket og flyttet fremover, med lavt innsteg. Såkalt knelefunksjon kan også gjøre innsteget enda lavere, ved å senke førerhuset ytterligere 104 millimeter.

Standard med kun ett sete

Flatt gulv innvendig gjør det enkelt å gå inn og ut av lastebilen på begge sider. Dagens FE med lavt innsteg har motorkassen inne i førerhuset, slik at bevegelsesmulighetene inne i hytta ikke er like gode.

Nye FM Low Entry leveres som standard med kun førersete, nettopp for å gi sjåføren god plass til å bevege seg i hytta og kunne gå ut på motsatt side av trafikken. 

Modellen kan også leveres med ett passasjersete, eller en treseters rad. 

(artikkelen fortsetter under bildekarusellen)

Treseteren er plassert helt inntil bakveggen, slik at det er god plass til å gå foran seteraden og uten at trioen som eventuelt sitter der forstyrrer utsikten for sjåføren.
Treseteren er plassert helt inntil bakveggen, slik at det er god plass til å gå foran seteraden og uten at trioen som eventuelt sitter der forstyrrer utsikten for sjåføren.
Treseteren er plassert helt inntil bakveggen, slik at det er god plass til å gå foran seteraden og uten at trioen som eventuelt sitter der forstyrrer utsikten for sjåføren.

Disse utformingsgrepene er nok kjærkomne enten man kjører renovasjon eller distribusjon med hyppige turer inn og ut av bilen. 

Den lave sitteposisjonen med gode siktlinjer gjør også at føreren er mer i kontakt og øyehøyde med både myke og harde omgivelser.  

Målet er naturligvis sikker og effektiv kjøring i bynære områder.

Press fra byene

Volvo påpekte under presentasjonen at stadig flere byer vil forbedre bymiljøet sitt ved å senke utslippsnivåene, og dette øker raskt etterspørselen etter utslippsfrie lastebiler som kan møte disse nye kravene fra kundene.

– Denne lastebilen uten lokale utslipp er et flott tilskudd til utvalget vårt av elektriske lastebiler, perfekt for bytransport og laget med sjåføren i tankene. Den er kraftig, men likevel smidig å kjøre og lett å manøvrere. Den nye Volvo FM Low Entry passer perfekt sammen med våre ambisjoner om å utvide vårt elektriske utvalg, slik at enda flere kunder kan redusere CO2-utslippene sine, forklarer Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks.

(artikkelen fortsetter under bildet)

– Dette er et dristig trekk – vi lanserer nye topplastebiler som vil sette standarden for energieffektivitet og CO2-reduksjon i hele produktspekteret, sier Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks.

Fem stjerner 

Nettopp den nevnte gode sikten fra førerplassen i FM Low Entry har gitt lastebilmodellen fem stjerner i Direct Vision Standard (DVS) som vurderer tunge kjøretøy som kjører i London og som trer i kraft i fjerde kvartal 2024

Disse kravene fra myndighetene i London har vært med på å drive frem flere av løsningene som skal gi sjåførene bedre sikt, fortalte Volvo-representanter under presentasjonen i Gøteborg. 

(artikkelen fortsetter under bildekarusellen)

Ekstra vindu lavt plassert i døren på passasjersiden skal gi bedre utsikt. Foto: Brede Høgseth Wardrum
Ekstra vindu lavt plassert i døren på passasjersiden skal gi bedre utsikt. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Volvo ser for seg FM Low Entry som særlig aktuell for avfallshåndtering, distribusjon og anleggsarbeid.

– Men så har vi blitt overrasket tidligere, når det kommer nye konsepter, hvilke deler av transportbransjen som først velger å ta det i bruk, sier Lasse Sætre til YrkesBil. Han er produktsjef i Volvo Norge. 

Den nye FM Low Entry vil i første omgang selges i Europa, inkludert Tyrkia, samt Australia og Sør-Korea. Salgsstart blir i første kvartal 2024, og produksjonsstart blir i andre kvartal 2024.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Tilgjengelige akselkonfigurasjoner er 4×2, 6×2, 6×4, 8×2, 8×4, og totalvekten er 19–32 tonn.

Åtte elektriske modeller

Med denne nye helelektriske bylastebilen har Volvo nå totalt åtte elektriske lastebiler i modellutvalget. 

I 2019 ble Volvo Trucks den første verdensomspennende produsenten som startet serieproduksjon av tunge elektriske lastebiler. Selskapet har som mål at innen 2030 skal 50 % av salget av nye Volvo-lastebiler på verdensbasis være med elektrisk drivlinje.

Slik lister Volvo opp noen viktige funksjoner i FM Low Entry:

  • Sikten (med standardspesifikasjon) oppfyller Transport for Londons 5-stjerners Direct Vision Standard.
  • Lastebilen er utstyrt med Volvo Dynamic Steering-systemet for uanstrengt styring og reduserte vibrasjoner.
  • Det finnes tre setevalg: Sjåfør + 0, 1 eller 3 passasjerer. Med 3 passasjerseter plassert bak i førerhuset er de ikke synslinjen for sjåføren. Dette minimerer blindsoner og bidrar til utmerket sikt.
  • De mange ergonomiske funksjonene inkluderer lavt innsteg, flatt gulv og nøye plasserte håndtak for enkel og sikker inn- og utstigning av førerhuset.
  • Lastebilen er tilgjengelig med Volvos nye, avanserte kameraspeil.
  • Den er tilgjengelig i to høyder (stående): Langt førerhus (1575 mm) og langt førerhus med høyt tak (1945 mm).
  • Motor: 330 kW
  • Batteri: 360 kWh (4 batterier)
  • Rekkevidde: Inntil 200 km (rekkevidden avhenger av flere parametere som lastevekt, kjørestil, kjøresyklus, topografi, temperatur osv.)
  • Lading: 250 kW (DC), 43 kW (AC)
  • Akselavstand: 3900–6000 mm
Powered by Labrador CMS