-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Første Volvo-modell utviklet kun for elektrisk drift
I nye FM Low Entry får du ikke noe valg. Her er det kun elmotor som gjelder. Og en rekke nye smarte løsninger, særlig for bruk i travle byområder.
Dette er altså første gang i historien, som startet med første lastebil i 1928, at Volvo lanserer en lastebilmodell som er utviklet og bygget kun for elektrisk drift. Her har ingeniørene og designerne tenkt elbil - og kun det - helt fra början. Det gir noen nye muligheter i måten å bygge lastebil på.
Dette er også første Low Entry-modell som Volvo leverer ferdig fra egen fabrikk. Dagens FE tilbys med en Low Entry-løsning, som ble introdusert i 2014, men denne bygges og spesialtilpasses hos en ekstern ombygger.
Akkurat som da vi så Scanias nye L-serie for første gang i 2017, var det nesten så vi skvatt litt da vi fikk se Volvos nye Low Entry i Gøteborg i går.
Utseendet på disse modellene med fremskutt og senket førerhus er unektelig litt snodig, men etter litt tilvenning synes i alle fall undertegnede de ser riktig så tøffe ut.
(artikkelen fortsetter under bildet)

For øvrig var vel Mercedes-Benz først med laventre på denne måten med sin Econic, som vi stiftet første bekjentskap med i 2014.
Nå troner nok imidlertid funksjon over form (i form av skjønnhet) i denne sammenhengen. Designen har flere åpenbare funksjonelle fordeler.
(artikkelen fortsetter under bildet)

Standard med kun ett sete
Flatt gulv innvendig gjør det enkelt å gå inn og ut av lastebilen på begge sider. Dagens FE med lavt innsteg har motorkassen inne i førerhuset, slik at bevegelsesmulighetene inne i hytta ikke er like gode.
Nye FM Low Entry leveres som standard med kun førersete, nettopp for å gi sjåføren god plass til å bevege seg i hytta og kunne gå ut på motsatt side av trafikken.
Modellen kan også leveres med ett passasjersete, eller en treseters rad.
(artikkelen fortsetter under bildekarusellen)
Disse utformingsgrepene er nok kjærkomne enten man kjører renovasjon eller distribusjon med hyppige turer inn og ut av bilen.
Den lave sitteposisjonen med gode siktlinjer gjør også at føreren er mer i kontakt og øyehøyde med både myke og harde omgivelser.
Målet er naturligvis sikker og effektiv kjøring i bynære områder.
Press fra byene
Volvo påpekte under presentasjonen at stadig flere byer vil forbedre bymiljøet sitt ved å senke utslippsnivåene, og dette øker raskt etterspørselen etter utslippsfrie lastebiler som kan møte disse nye kravene fra kundene.
– Denne lastebilen uten lokale utslipp er et flott tilskudd til utvalget vårt av elektriske lastebiler, perfekt for bytransport og laget med sjåføren i tankene. Den er kraftig, men likevel smidig å kjøre og lett å manøvrere. Den nye Volvo FM Low Entry passer perfekt sammen med våre ambisjoner om å utvide vårt elektriske utvalg, slik at enda flere kunder kan redusere CO2-utslippene sine, forklarer Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks.
(artikkelen fortsetter under bildet)

Fem stjerner
Nettopp den nevnte gode sikten fra førerplassen i FM Low Entry har gitt lastebilmodellen fem stjerner i Direct Vision Standard (DVS) som vurderer tunge kjøretøy som kjører i London og som trer i kraft i fjerde kvartal 2024.
Disse kravene fra myndighetene i London har vært med på å drive frem flere av løsningene som skal gi sjåførene bedre sikt, fortalte Volvo-representanter under presentasjonen i Gøteborg.
(artikkelen fortsetter under bildekarusellen)
Volvo ser for seg FM Low Entry som særlig aktuell for avfallshåndtering, distribusjon og anleggsarbeid.
– Men så har vi blitt overrasket tidligere, når det kommer nye konsepter, hvilke deler av transportbransjen som først velger å ta det i bruk, sier Lasse Sætre til YrkesBil. Han er produktsjef i Volvo Norge.
Den nye FM Low Entry vil i første omgang selges i Europa, inkludert Tyrkia, samt Australia og Sør-Korea. Salgsstart blir i første kvartal 2024, og produksjonsstart blir i andre kvartal 2024.
(artikkelen fortsetter under bildet)

Åtte elektriske modeller
Med denne nye helelektriske bylastebilen har Volvo nå totalt åtte elektriske lastebiler i modellutvalget.
I 2019 ble Volvo Trucks den første verdensomspennende produsenten som startet serieproduksjon av tunge elektriske lastebiler. Selskapet har som mål at innen 2030 skal 50 % av salget av nye Volvo-lastebiler på verdensbasis være med elektrisk drivlinje.
Slik lister Volvo opp noen viktige funksjoner i FM Low Entry:
- Sikten (med standardspesifikasjon) oppfyller Transport for Londons 5-stjerners Direct Vision Standard.
- Lastebilen er utstyrt med Volvo Dynamic Steering-systemet for uanstrengt styring og reduserte vibrasjoner.
- Det finnes tre setevalg: Sjåfør + 0, 1 eller 3 passasjerer. Med 3 passasjerseter plassert bak i førerhuset er de ikke synslinjen for sjåføren. Dette minimerer blindsoner og bidrar til utmerket sikt.
- De mange ergonomiske funksjonene inkluderer lavt innsteg, flatt gulv og nøye plasserte håndtak for enkel og sikker inn- og utstigning av førerhuset.
- Lastebilen er tilgjengelig med Volvos nye, avanserte kameraspeil.
- Den er tilgjengelig i to høyder (stående): Langt førerhus (1575 mm) og langt førerhus med høyt tak (1945 mm).
- Motor: 330 kW
- Batteri: 360 kWh (4 batterier)
- Rekkevidde: Inntil 200 km (rekkevidden avhenger av flere parametere som lastevekt, kjørestil, kjøresyklus, topografi, temperatur osv.)
- Lading: 250 kW (DC), 43 kW (AC)
- Akselavstand: 3900–6000 mm
Les også:
-
– Avgjørende å vise kundene den store bredden av våre løsninger
-
Over 2.000 besøkende: – Målet er Volvodager hvert år fremover
-
Volvo mener denne vil «revolusjonere langtransport med lastebil»
-
Hydrogen: Fremtid eller flop?
-
– Vi har tenkt nytt og hentet inspirasjon fra fly, Formel 1 og vindturbiner
-
– Saken illustrerer viktigheten av å tilpasse regelverket til den teknologiske utviklingen
-
Norske regler satte kjepper i hjulene for Volvos nye førerhus - nå kan det bli endring
-
Volvo økte salget av gassdrevne lastebiler med over 25 prosent
-
Volvo-sjefen om diesel versus elektrisk: – Det er ikke snakk om enten eller
-
Skogens nye konge har 780 hestekrefter: – Det er mye mer respons