-
Scania:
Verksmester/teknisk leder
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Lang prosess fra høring – til skuffende vedtak om vogntogvekter
INNLEGG: Etter at økte vogntogvekter var på høring hos Statens vegvesen høsten 2024, ser vi nå at Samferdselsdepartementets vedtak ikke løser utfordringene.
BilJobb.no
-
Scania:
Verksmester/teknisk leder
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
Det er vel og bra at tillatt vogntogvekt økes for visse kombinasjoner med 6 eller 7 aksler, men økningene gjelder bare bil med slepvogn.
Dette betyr uutnyttet potensial for betydelige forbedringer for trekkvogn med semitrailer og bil med påhengsvogn («kjerre» på godt norsk). Dette er jo vel så utbredte kombinasjoner.
Fra Samferdselsdepartementets pressemelding 16. desember: «I dag kan lastebiler med slepvogn med seks eller sju aksler kjøre med en totalvekt på 50 tonn.
Fra og med 1. februar 2026, økes totalvekten til 56, 55 og 54 tonn avhengig av antall aksler i vogntoget og om det er en elektrisk lastebil, eller om den går på biogass eller fossilt drivstoff.
– Vi har lyttet til transportbransjen. De høringsinnspillene som er kommet inn fra bransjen har vært positive, og derfor har vi bestemt at totalvekten skal økes for de vogntogtypene som ble foreslått, sier Jon-Ivar Nygård.»
NBF og andre høringsinstanser hadde betydelig flere gode forslag enn dette, så det er dessverre tydelig at departementet ikke har lyttet særlig godt.
Dette er tapte muligheter, der både miljø, trafikksikkerhet og veisystemet blir lidende. Vi fortsetter å ha unødig store utslipp, dårlig kapasitetsutnyttelse og flere vogntog på veiene.
Bedre kompensasjon for batterivekt og bedre utnyttelse av eksisterende kjøretøypark – så vel med som uten utslipp – ville gitt positive effekter for miljø, sikkerhet og veikapasitet.
Så sier departementet at ytterligere tiltak skal utredes, men det burde ha vært gjort i prosessen vi nettopp har hatt, ikke minst på bakgrunn av vektige høringsinnspill som dessverre ikke er tatt hensyn til.
Uansett: vi får håpe på flere forbedringer – sent, men forhåpentligvis godt!
LES OGSÅ:
-
Reagerer på prosessen for varebilløyve: – Omstendelige krav og lang saksbehandling
-
Ny bilberger-avtale skal holde vegene åpne i vinter
-
Vil ha krav om kjøre- og hviletid og fartsskriver for varebiler også i norsk transport
-
Nye regler fra nyttår - men mange sliter: Tre av fire stryker på løyveeksamen
-
Nå skal det bli slutt på kø-problemene her: - Jeg har fått noen grå hår bak rattet
-
Åpner ny tungbilladestasjon på knutepunktet mellom øst og vest
-
Foreslår overtredelsesgebyr til både fører og transportforetak – NLF-sjefen reagerer sterkt
-
Skal tilby Fast Track for registrering av tunge kjøretøy
-
Egen tungbilkolonne over Haukeli: Det blir strenge krav for å være med
-
Får dispensasjon inntil videre: Nå kan bilene registreres