-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Svenske Inzile slår seg konkurs
Oppstartsselskapet som leverer små batterielektriske nyttekjøretøy er tomme for penger.
I en pressemelding sendt ut mandag morgen 7. november opplyser det svenske selskapet Inzile AB at de i løpet av dagen vil begjære oppbud ved tingretten i Stockholm.
«Bakgrunnen for å begjære oppbud er at Inzile ikke har klart å løse sin anstrengte økonomiske situasjon. Et brofinansieringslån på cirka 50 millioner svenske kroner har forfalt, og selskapet har ikke tilgjengelige midler til å betale lånet og de påløpte leverandørfakturaene», heter det i meldingen.
Et signal om at noe var i gjære kom tirsdag 1. november, da selskapet meldte at styremedlem Leif Lindqvist trakk seg med umiddelbar virkning «rett før midnatt» dagen i forveien, den 31. oktober.
Fikk Bring på eiersiden
Inzile er slett ikke et ubeskrevet blad her i Norge. Første gang vi omtalte selskapet på YrkesBil.no var i april 2019.
Så tok det kun noen måneder før Bring, som er en del av Posten Norge, hadde investert fem millioner kroner i det svenske oppstartselskapet.
Deretter ble det stille en stund, frem til det i 2021 dukket opp Inzile-biler kledd i Bring-grønt og med Posten-selskapets logo på. Disse skulle brukes av Bring i Sverige.
Posten / Bring er ikke oppført som eiere av aksjer i Inzile AB i dag. Største eier i skrivende stund (63%) er selskapet eFashion Championship PTE Ltd. som kontrolleres av Enrique Bañuelos de Castro.
I 2021 ble det samtidig opplyst at Inzile hadde etablert et salgskontor i Norge, uten at de gjorde seg veldig bemerket. Det norske selskapet Inzile AS er fremdeles oppført med den svenske Inzile-gründeren, Erik Ragnar Åhgren, som både daglig leder og styreleder.
Noe stort volum av leveranser har det imidlertid ikke blitt, og vi finner ikke spor av selskapet i bedriftsdatabasen Proff Forvalt.
Ti registrert i Norge
Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken er det imidlertid registrert totalt ni nye Inzile av modellen PRO4 i Norge hittil i år. Det ble også registrert en i 2021, ifølge OFV.
Dette er uansett ikke nyttekjøretøyer som passer alle. Begrensningene ligger blant annet i 720 kilo nyttelast, 120 km rekkevidde og maksfart på 50 km/t.
Aktuelle bruksområder som har vært nevnt er snøbrøyting og salting av gang/sykkelstier, samt eiendomsforvaltning og andre kommunale oppgaver som avfallsinnsamling og plantevirksomhet.
Nå blir det spennende å se hva som skjer i kjølvannet av konkursen: om noen plukker opp restene av selskapet og vil prøve videre drift, eller om dette var endelig punktum for den svenske utfordreren.