EVENTYRET OVER: Inzile AB som leverer lette elektriske nyttebiler, som denne, melder oppbud.
EVENTYRET OVER: Inzile AB som leverer lette elektriske nyttebiler, som denne, melder oppbud.

Svenske Inzile slår seg konkurs

Oppstartsselskapet som leverer små batterielektriske nyttekjøretøy er tomme for penger.

Publisert

I en pressemelding sendt ut mandag morgen 7. november opplyser det svenske selskapet Inzile AB at de i løpet av dagen vil begjære oppbud ved tingretten i Stockholm.

«Bakgrunnen for å begjære oppbud er at Inzile ikke har klart å løse sin anstrengte økonomiske situasjon. Et brofinansieringslån på cirka 50 millioner svenske kroner har forfalt, og selskapet har ikke tilgjengelige midler til å betale lånet og de påløpte leverandørfakturaene», heter det i meldingen.

Et signal om at noe var i gjære kom tirsdag 1. november, da selskapet meldte at styremedlem Leif Lindqvist trakk seg med umiddelbar virkning «rett før midnatt» dagen i forveien, den 31. oktober.

Fikk Bring på eiersiden

Inzile er slett ikke et ubeskrevet blad her i Norge. Første gang vi omtalte selskapet på YrkesBil.no var i april 2019.

Så tok det kun noen måneder før Bring, som er en del av Posten Norge, hadde investert fem millioner kroner i det svenske oppstartselskapet.

Deretter ble det stille en stund, frem til det i 2021 dukket opp Inzile-biler kledd i Bring-grønt og med Posten-selskapets logo på. Disse skulle brukes av Bring i Sverige.

Posten / Bring er ikke oppført som eiere av aksjer i Inzile AB i dag. Største eier i skrivende stund (63%) er selskapet eFashion Championship PTE Ltd. som kontrolleres av Enrique Bañuelos de Castro.

I 2021 ble det samtidig opplyst at Inzile hadde etablert et salgskontor i Norge, uten at de gjorde seg veldig bemerket. Det norske selskapet Inzile AS er fremdeles oppført med den svenske Inzile-gründeren, Erik Ragnar Åhgren, som både daglig leder og styreleder.

I mars i år meldte imidlertid det nyetablerte norske selskapet Elmobilitet AS at de hadde inngått et samarbeid med Inzile AS som en forhandler.

Noe stort volum av leveranser har det imidlertid ikke blitt, og vi finner ikke spor av selskapet i bedriftsdatabasen Proff Forvalt.

Ti registrert i Norge

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken er det imidlertid registrert totalt ni nye Inzile av modellen PRO4 i Norge hittil i år. Det ble også registrert en i 2021, ifølge OFV.

Dette er uansett ikke nyttekjøretøyer som passer alle. Begrensningene ligger blant annet i 720 kilo nyttelast, 120 km rekkevidde og maksfart på 50 km/t.

Aktuelle bruksområder som har vært nevnt er snøbrøyting og salting av gang/sykkelstier, samt eiendomsforvaltning og andre kommunale oppgaver som avfallsinnsamling og plantevirksomhet.

Nå blir det spennende å se hva som skjer i kjølvannet av konkursen: om noen plukker opp restene av selskapet og vil prøve videre drift, eller om dette var endelig punktum for den svenske utfordreren.

Powered by Labrador CMS