DIGITALT: Snart kommer du ikke unna skjermtiden bak rattet i Scania heller. De lover forbedret menneskelig maskingrensesnitt (HMI) og at det skal bli bra.

Scanias dashbord skal bli smartere

Digitale tjenester, økt sikkerhet og forbedrede brukeropplevelser er noe av det Scania lover mer av, når de snart kommer med sitt Smart Dash.

I en stor trinnvis endring introduserer Scania nå lastebiler og busser med digitale dashbord.

Smart Dash, som det skal hete, er byggesteinen som legger til rette for digitale tjenester, økt sikkerhet og forbedrede brukeropplevelser, lover Scania.

Systemet er utviklet i henhold til Scanias velkjente modulær-filosofi, og kommer i forskjellige ytelsestrinn. Dermed kan det sømløst kombineres med andre digitale løsninger, som My Scania eller Scania Driver App.

– Smart dash vil gi sjåførene overlegen tilgang til all slags relevant informasjon når de kjører, og støtte dem i å utføre andre typer oppgaver når de har parkert, via for eksempel Scania Driver App og My Scania. Disse løsningene er sammenkoblet, sier Stefan Dorski, Senior Vice President, Head of Scania Trucks .

Nye EU-regler

De nye generelle sikkerhetsforskriftene fra EU vil gjøre ulike sikkerhetsorienterte funksjoner obligatoriske for tunge nyttekjøretøy fra juli 2024.

De nye forskriftene, UNECE R155 og R156, vil også gjelde for cybersikkerhetsteknologier, med mål å forhindre og redusere tukling med kjøretøy.

Scanias nye elektriske systemarkitektur er felles for både lastebiler og busser. Den nye arkitekturen muliggjør smartere og raskere kommunikasjon med høyere cybersikkerhet, og oppfyller de nye EU-kravene.

– Det neste nivået av brukeropplevelser i lastebilbransjen vil fokusere mye på tilkoblede funksjonaliteter i og rundt lastebilen. Over-the-air oppdateringer og smarte tjenester på forespørsel vil skape nye muligheter for Scania-kunder, og gjøre driften deres tryggere og mer lønnsom med økt oppetid og effektivitet, sier Dorski.

Mer aktiv sikkerhet

Produsenten i Södertälje øker også fokuset på aktive sikkerhetssystemer med ny generasjon kameraer, radar og sensorer.

– Vi har lagt merke til økte kundeforventninger til sikkerhetsfunksjoner, sier Dorski.

– Aspekter som påvirkning fra personbilsegmentet kan for mange ha vært en øyeåpner til å bli klar over hvor nyttige disse systemene er. Ikke bare vil de redde liv, de vil også bidra til å øke produktiviteten samtidig som de reduserer stressnivået og byrden til sjåførene, sier han.

Scania-lastebileiere vil også kunne bruke smarte kart for navigasjonssystemer.

OTA-oppdateringer av lastebilens programvare skal dessuten reduserer behovet for å besøke et verksted for programvareoppdateringer.

De ulike ytelsestrinnene til Smart Dash vil erstatte Scanias nåværende løsninger, og kan bestilles for lastebiler som skal produseres tidlig 2024.

Powered by Labrador CMS