– Køya var et hardt brett, og regnet trommet på taket hele natta, mimrer Jørgen Andreassen fra den gamle lastebilen. Etter fem tiår i bransjen har han sett hvordan komfort og teknologi har forvandlet sjåføryrket.

IVECO 50 år – sett fra innsiden av førerhuset

Hva har endret seg mest i lastebilbransjen de siste tiårene? Teknologien. Komforten. Klimakravene. I anledning IVECOs 50-årsjubileum deler én som har vært med hele veien – Jørgen Andreassen – erfaringer fra førerhusets frontlinje gjennom 40 år i selskapet og 50 år i bransjen.

Når IVECO markerer sitt 50-årsjubileum i 2025, står også Jørgen Andreassen, testfører og produktsjef i Hedin Nordic Truck, midt i feiringen. Han kan se tilbake på 50 år i bransjen – hvorav 40 år i IVECO.

– Det har vært en reise! Jeg startet som mekaniker i Scania og kom raskt over til IVECO. Jeg har diesel i blodet – og tro på fremtiden for transportbransjen. I dag har vi løsninger som matcher hvem som helst, og jeg mener oppriktig at IVECO er et av de mest fremoverlente merkene i markedet, sier Andreassen.

Jørgen Andreassen, testfører og produktsjef i Hedin Nordic Truck, feirer både IVECOs 50-årsjubileum og sine egne 40 år i selskapet.

Selv om Jørgen Andreassen er et navn som vi lyder veldig norsk, må vi allikevel gi ham bort til våre danske kolleger.

I følge hans LinkedIn profil startet han som lærling på Scanianalegget i Silkeborg, Dieselhuset het selskapet, i 1975 Deretter som lastebilmekaniker samme sted fra 1979 til 1984.

Han fikk med andre ord med seg både det nye modulprogrammet fra 1980, som revolusjonerte kunde-behandlingen, og Eurropas sterkeste lastebilmotor, 142 H med intercooler. 92-serien fikk han også med seg – sikkert en god skole.

Men så var åpenbart tiden inne for nye erfaringer.

– Jeg har vært med på å testkjøre og lansere modeller som TurboStar, EuroCargo og nå S-Way. Det har ikke bare vært en jobb – det har vært en livsstil, forteller Jørgen Andreassen.

En unik reise på fire hjul

Veien til Jørgens 40-årsjubileum i IVECO startet i 1986, da han ble ansatt i logistikkavdelingen – men det tok ikke lang tid før han havnet bak rattet, som testfører og instruktør.

– Vi bestilte biler fra Italia med telefon og teleks, og alle forhandlere ble ringt opp én og én. Vi hadde IT, men det kjørte på disketter! Det var en helt annen hverdag enn i dag – men utrolig lærerik, forteller Andreassen.

Som testfører kjørte han tusenvis av kilometer med fisk, kjøtt og industrivarer – ofte på tvers av hele Europa.

– Jeg har vært med på å testkjøre og lansere modeller som TurboStar, EuroCargo og nå S-Way. Det har ikke bare vært en jobb – det har vært en livsstil. Jeg har kombinert jobb og hobby, vært med på lanseringer i Italia, kjørt på testbaner i Spania, bygd messer i hele Norden og hatt fest på parkeringsplassen med kollegaer fra Sverige, Norge og Danmark. Det var et slags cowboyliv, men det ga meg energi. Og jeg har vært stolt – av både jobben og menneskene jeg har gjort den sammen med, forteller Andreassen.

Blant favorittene til Jørgen Andreassen er den ikoniske IVECO TurboStar.

Bak rattet – og foran utviklingen

Transportbransjen har vært i konstant endring – og utviklingen har vært særlig merkbar for de som har vært med fra starten.

– Det er nesten ikke til å kjenne igjen. Før var det dårlig isolasjon, køya var et hardt brett, og du hørte regnet tromme på taket hele natta. Nå er det som å ligge på et lite hotellrom på hjul. Sikkerheten og motorutviklingen er på et helt annet nivå. Elektroniske assistenter, bedre bremser og bedre sikt – det handler ikke bare om komfort, men om å komme trygt frem, forteller han og understreker at sjåføryrket har endret seg betydelig:

– Før måtte du virkelig kunne kjøre bil. Du måtte kjenne lyden i motoren, vite når du skulle gire og ha en fysisk tilstedeværelse i hvert eneste rattgrep. Nå hjelper teknologien deg med mye av det – automatgir og digitale dashbord. Det gjør jobben tryggere – og er bedre for kroppen over tid. Men det stiller også andre krav. Du må fortsatt være skjerpet – bare på en annen måte.

Også klimautfordringene har satt sitt preg på utviklingen.

– CO₂-fokuset har flyttet bransjen i en ny retning. IVECO har vært tidlig ute, og det er spennende å se hvordan biogass, biodiesel og elektriske løsninger utvikler seg. Jeg tror ikke én løsning passer for alt – men biogass er allerede et modent alternativ som fungerer utrolig godt, særlig her i Norden hvor infrastrukturen er på plass og avstandene er lange.

Med 50 år bak rattet deler Jørgen Andreassen sine råd til nye sjåfører: – Vær nysgjerrig, by på deg selv og ikke vær redd for å ta plass.

Tidslinje for IVECO:

  • 1975: IVECO ble grunnlagt som et resultat av en sammenslåing av fem ledende europeiske lastebil- og motormerker.
  • 1985: Introduksjon av den første IVECO Daily, en modell som snart ble et symbol på pålitelighet og fleksibilitet i lett lastebilsegmentet.
  • 1998: IVECO lanserer den banebrytende Cursor-motoren, kjent for sin kraft og drivstoffeffektivitet.
  • 2001: IVECO Stralis ble introdusert som en toppmodell for langdistanse transport, kjent for sin ytelse og avanserte teknologiske løsninger.
  • 2012: IVECO presenterer den første serien med lastebiler som kan bruke biogass, et viktig skritt i retning av alternative drivstoffløsninger for å redusere utslippene fra transport.
  • 2017: IVECO S-WAY ble lansert, en smart og teknologisk avansert lastebil, utviklet for å forbedre sjåførens komfort og redusere drivstofforbruket.
  • 2021: IVECO ON, en digital plattform, ble introdusert for å gi flåteeiere og sjåfører verktøy for å optimalisere kjøretøyflåter og kjøreeffektivitet i sanntid.
  • 2021: IVECO begynte å tilby elektriske drivlinjer i flere av sine modeller, og markerte et skifte mot mer bærekraftige alternativer for urban transport.
  • 2024: IVECO samarbeider med Metallica på deres verdensomspennende turné, som ble gjennomført med nullutslipp ved hjelp av IVECOs elektriske og biogass-drevne lastebiler.
  • 2025: IVECO feirer sitt 50-årsjubileum med et kontinuerlig fokus på innovasjon, effektive løsninger, og bærekraftige alternativer som elektrisitet og hydrogen.

Råd til neste generasjon – og full fart fremover

Med 50 år i bransjen, har Andreassen møtt det meste. Han har også noen klare råd til de unge som i dag vurderer et yrkesliv bak rattet:

– Man skal ikke ofre hele livet sitt for jobben – men du må brenne for det. Det er et yrke som gir deg frihet, ansvar og opplevelser, men også et miljø der du må tørre å si meningene dine og dele idéene dine. Det har alltid vært min drivkraft. Vær nysgjerrig, by på deg selv og ikke vær redd for å ta plass.

Selv har Andreassen ingen planer om å trappe ned med det første, og sier:

– Jeg har vært med på hele reisen fra analoge dager til digitale dashbord. Og jeg gleder meg fortsatt til å gå på jobb. Det skjer noe hele tiden – og vi har bare sett starten. Jeg gleder meg til å se hva som blir det neste!

Powered by Labrador CMS