-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

IVECO 50 år – sett fra innsiden av førerhuset
Hva har endret seg mest i lastebilbransjen de siste tiårene? Teknologien. Komforten. Klimakravene. I anledning IVECOs 50-årsjubileum deler én som har vært med hele veien – Jørgen Andreassen – erfaringer fra førerhusets frontlinje gjennom 40 år i selskapet og 50 år i bransjen.
Når IVECO markerer sitt 50-årsjubileum i 2025, står også Jørgen Andreassen, testfører og produktsjef i Hedin Nordic Truck, midt i feiringen. Han kan se tilbake på 50 år i bransjen – hvorav 40 år i IVECO.
– Det har vært en reise! Jeg startet som mekaniker i Scania og kom raskt over til IVECO. Jeg har diesel i blodet – og tro på fremtiden for transportbransjen. I dag har vi løsninger som matcher hvem som helst, og jeg mener oppriktig at IVECO er et av de mest fremoverlente merkene i markedet, sier Andreassen.

Selv om Jørgen Andreassen er et navn som vi lyder veldig norsk, må vi allikevel gi ham bort til våre danske kolleger.
I følge hans LinkedIn profil startet han som lærling på Scanianalegget i Silkeborg, Dieselhuset het selskapet, i 1975 Deretter som lastebilmekaniker samme sted fra 1979 til 1984.
Han fikk med andre ord med seg både det nye modulprogrammet fra 1980, som revolusjonerte kunde-behandlingen, og Eurropas sterkeste lastebilmotor, 142 H med intercooler. 92-serien fikk han også med seg – sikkert en god skole.
Men så var åpenbart tiden inne for nye erfaringer.

En unik reise på fire hjul
Veien til Jørgens 40-årsjubileum i IVECO startet i 1986, da han ble ansatt i logistikkavdelingen – men det tok ikke lang tid før han havnet bak rattet, som testfører og instruktør.
– Vi bestilte biler fra Italia med telefon og teleks, og alle forhandlere ble ringt opp én og én. Vi hadde IT, men det kjørte på disketter! Det var en helt annen hverdag enn i dag – men utrolig lærerik, forteller Andreassen.
Som testfører kjørte han tusenvis av kilometer med fisk, kjøtt og industrivarer – ofte på tvers av hele Europa.
– Jeg har vært med på å testkjøre og lansere modeller som TurboStar, EuroCargo og nå S-Way. Det har ikke bare vært en jobb – det har vært en livsstil. Jeg har kombinert jobb og hobby, vært med på lanseringer i Italia, kjørt på testbaner i Spania, bygd messer i hele Norden og hatt fest på parkeringsplassen med kollegaer fra Sverige, Norge og Danmark. Det var et slags cowboyliv, men det ga meg energi. Og jeg har vært stolt – av både jobben og menneskene jeg har gjort den sammen med, forteller Andreassen.

Bak rattet – og foran utviklingen
Transportbransjen har vært i konstant endring – og utviklingen har vært særlig merkbar for de som har vært med fra starten.
– Det er nesten ikke til å kjenne igjen. Før var det dårlig isolasjon, køya var et hardt brett, og du hørte regnet tromme på taket hele natta. Nå er det som å ligge på et lite hotellrom på hjul. Sikkerheten og motorutviklingen er på et helt annet nivå. Elektroniske assistenter, bedre bremser og bedre sikt – det handler ikke bare om komfort, men om å komme trygt frem, forteller han og understreker at sjåføryrket har endret seg betydelig:
– Før måtte du virkelig kunne kjøre bil. Du måtte kjenne lyden i motoren, vite når du skulle gire og ha en fysisk tilstedeværelse i hvert eneste rattgrep. Nå hjelper teknologien deg med mye av det – automatgir og digitale dashbord. Det gjør jobben tryggere – og er bedre for kroppen over tid. Men det stiller også andre krav. Du må fortsatt være skjerpet – bare på en annen måte.
Også klimautfordringene har satt sitt preg på utviklingen.
– CO₂-fokuset har flyttet bransjen i en ny retning. IVECO har vært tidlig ute, og det er spennende å se hvordan biogass, biodiesel og elektriske løsninger utvikler seg. Jeg tror ikke én løsning passer for alt – men biogass er allerede et modent alternativ som fungerer utrolig godt, særlig her i Norden hvor infrastrukturen er på plass og avstandene er lange.

Råd til neste generasjon – og full fart fremover
Med 50 år i bransjen, har Andreassen møtt det meste. Han har også noen klare råd til de unge som i dag vurderer et yrkesliv bak rattet:
– Man skal ikke ofre hele livet sitt for jobben – men du må brenne for det. Det er et yrke som gir deg frihet, ansvar og opplevelser, men også et miljø der du må tørre å si meningene dine og dele idéene dine. Det har alltid vært min drivkraft. Vær nysgjerrig, by på deg selv og ikke vær redd for å ta plass.
Selv har Andreassen ingen planer om å trappe ned med det første, og sier:
– Jeg har vært med på hele reisen fra analoge dager til digitale dashbord. Og jeg gleder meg fortsatt til å gå på jobb. Det skjer noe hele tiden – og vi har bare sett starten. Jeg gleder meg til å se hva som blir det neste!
LES OGSÅ:
-
Stellantis leverer til Iveco
-
Applaus til IVECO-kollegaer
-
«Nye Iveco» i Norge: Mindre skreddersøm og mer volum
-
Hurtig ny leder for Hedin Nordic Truck
-
Ny bil i ETS2
-
Hedin styrker det norske Iveco-laget med erfaren bransjemann
-
Første lastebiltest fra Euro NCAP: Her er resultatene
-
Ferrari oppgraderer lastebilparken
-
– Ikke dette vi trengte nå som det endelig har løsnet for biogass
-
Hedin klar for å få fart på Iveco