HAR VEKSTAMBISJONER: Håkan Jönsson, direktør for Iveco North Europe & Baltics.

– Ambisjonene våre er høyere

Etter et labert 2022 vil Iveco-sjef Håkan Jönsson se fremover. Med Anders Velta som ny Country Manager for Norge på plass, og lansering av elektriske eDaily som er «skreddersydd» for det norske markedet, råder optimismen. Dessuten lurer Nikola i bakgrunnen.

Importørintervju

  • YrkesBil gjennomfører ved hvert årsskifte intervjuer med alle de store importørene av nyttekjøretøy i Norge.
  • Alle intervjuene med lastebil- og varebilimportørene blir publisert samlet i bladet YrkesBil nr. 1 i januar.
  • Intervjuene publiseres også enkeltvis på YrkesBil.no. Du finner dem her.
  • Denne gangen: Iveco Norge AS

– 2022 var et veldig spesielt år. Den store etterspørselen fra 2021 medførte mange ordre, og utover høsten i fjor fikk vi tilgang på komponenter. Da dukket det imidlertid opp en stor flaskehals fordi det ble ferdigstilt mange kjøretøy, samtidig som transport- og logistikksystemene i hele Europa var på bristepunktet. Vi har hatt store utfordringer med å få våre ferdige produkter fra fabrikkene i Sør-Europa opp til våre markeder i Norden, sier Håkan Jönsson, direktør for Iveco North Europe & Baltics.

– Når løsnet det?

– I august-september. Vi hadde en båt som tok 500-600 varebiler til Norden. Sjøen er ikke en normal transportvei for oss, men vi måtte benytte det for å få noen av bilene ut i våre markeder.

– Kjøretøy vi hadde forventet å ha ute i markedet i september-oktober, kom til Norge i desember. Trøsten er at i pandemien og de påfølgende årene har alle aktørene hatt stort sett de samme utfordringene, men kanskje på litt ulike tidspunkter.

– Hvordan er situasjonen nå?

– Produksjonen vår er fylt opp frem til ut i august 2023, med noen variasjoner mellom ulike bilmodeller og fabrikker. Vi forsøker å bestille lagerbiler til våre nordiske markeder, men skal man bestille en spesifikk bil blir det lang leveringstid.

– Hva er status for den norske og skandinaviske organisasjonen – var det et tema å kutte ut egen Country Manager for Norge, da den forrige sluttet?

– Nei. For meg er det viktig å ha en lokal leder for det norske markedet. Uansett hvilket marked vi snakker om har jeg tro på lokalt lederskap, og det er viktig å være tett på. Man må treffe kundene, forstå kulturen og snakke det lokale språket.

– Helene Norman-Dupuy valgte å slutte i 2022, og vi har rekruttert Anders Velta som ny Country Sales Manager for Norge. Han startet 1. januar. Jeg er sikker på at det blir riktig bra. Han har jobbet med Iveco tidligere og kjenner vårt DNA.

– Hva er ambisjonene?

– Salget i Norge ser bra ut. Vi holder et bra tempo på Daily, men registreringstallene og totalvolumet er ikke imponerende. Situasjonen er OK, men ambisjonene våre er høyere.

– Hvordan er bruktbilmarkedet?

– Bra, men utfordringen er å få tak i nok bruktbiler. For øyeblikket har vi ti bruktbiler i systemet vårt i hele Norden, og etterspørselen er enorm – ettersom tilgangen på nybil har vært begrenset.

– Hvordan har dere merket at Iveco Group ble fisjonert fra CNH?

– Først og fremst internt, med systemer og kommunikasjon, mens utad tror jeg ikke det merkes i så stor grad. Nyttekjøretøy og landbruksmaskiner er to relativt adskilte verdener, så man har alltid jobbet hver for seg ut i markedene. Nå har vi Gerrit Marx som er sjef for Iveco Group, og det er et helt annet og mer dedikert fokus på nyttekjøretøy både når det gjelder lønnsomhet, markedsandeler og hvordan vi presterer overfor våre aksjeeiere. Det er veldig positivt.

– Hva skjer i forhandlernettet i Norge?

– Vi har noen nye servicepunkter på gang, men må få komme tilbake med mer konkret informasjon om det. Antall salgspunkter har vi ambisjon om å øke. Dette ble satt litt på vent som følge av at forrige Country Manager sluttet, men det arbeidet tar vi opp igjen nå i starten av 2023.

– Hvilke segmenter vil dere satse på innen tungbil?

– Vår styrke er i distribusjonsleddet, og først og fremst nå med våre gass-kjøretøy. Der ser jeg at vi har bra produkter. For det norske markedet har vi X-Way som er et godt produkt for lett off-road-bruk, i anleggssegmentet. Generelt har vi en god produktportefølje i S-Way og X-Way. Iveco er for øvrig den eneste som tilbyr gassmotor i Daily-segmentet. Vi mener biogass fremdeles vil være et godt alternativ fremover, i tillegg til elektrisk.

– Hva er forventningene til eDaily?

– Høye. Jeg er spent på å se hvordan produktet mottas i Norge. Den skiller seg litt fra konkurrentene, blant annet ved at den er skalerbar med én til tre batteripakker. Elektrisk kraftuttak. Og vi har full line up fra 3,5 til 7 tonn. Første halvår blir det en begrenset produksjonskapasitet. Full kapasitet er vi nok på først i 2024.

– Så avhenger det av hvordan modellen selger i andre markeder, men jeg har god tro på å få allokert en god del kjøretøy til Norden. Vårt hovedkontor i Italia er vel vitende om at vi i Norden ligger langt fremme med elektrifiseringen, og absolutt lengst frem i Norge. Vi jobber nå med selgertrening for den nye bilen, og har hatt en runde med opplæring av teknisk personell. Elbilen krever en annen infrastruktur og utstyr, og dette er vi i gang med å få på plass.

– Hva med Nikola som lenge har vært varslet. Hva er planen nå?

– Det ligger fremdeles litt lenger frem i tid. Nikola-produksjonen er nå i gang, men med begrenset kapasitet. Volumet for Europa i 2023 er definert, og i første omgang er det snakk om å få ut kjøretøy til utvalgte kunder. Det kan også bli noen norske kunder, men dette er ikke snakk om store volumer ennå.

– Foreløpig er det kun fabrikken i Ulm som bygger Nikola, også for det nordamerikanske markedet. De første seriene har gått dit. Så er det levert 20 Nikola til havnen i Hamburg, og så vil noen andre kunder i Tyskland og Frankrike få leveranser i 2023. Dernest finnes en mulighet for å selge noen biler til, men om vi får levert noe til Norge i 23 eller om det først blir i 2024 vet jeg ikke ennå. Interessen for elektriske Nikola er i alle fall stor i hele Norden. I første omgang er det 4x2 trekkvogner som tilbys, og det finnes kunder som er interessert i dette også i Norge.

– Så det blir ikke et stort Nikola-skilt på veggen på Vøyenenga i 2023, og med en egen Nikola-organisasjon i kontorene og på verkstedet?

– Et lite skilt skal vi ikke utelukke. Det er litt tidlig å si. De første leveransene av Nikola vil uansett ikke bli før tidligst helt mot slutten av 2023.

Iveco Norge AS

Fabrikkeid importør og forhandler av Iveco lastebiler, varebiler og busser. Blir også importør av Nikola. Underlagt Iveco Norden & Baltikum, med hovedkvarter i Danmark.

Holder til på Vøyenenga i Bærum.

Har 33 ansatte. De fleste jobber ved anlegget på Vøyenenga, en selger på Karihaugen i Oslo, en ved avd. Iveco Drammen basert hos Lier Lastebilservice og en selger i Råde. Syv selgere totalt.

Ledes av Håkan Jönsson (Danmark) og country sales manager Anders Velta (Norge).

Powered by Labrador CMS