- Vi har blitt kåret til Årets forhandler for IVECO flere ganger – i 1990, 2016, 2020 og nå senest i år. Det er en kjekk anerkjennelse som viser at vi gjør noe riktig, forteller Per Seljeseth (nr. 2 fra høyre). De øvrige er (fra høyre): Jorunn Einevoll, Bjarte Nordnes, Saulius Butrimavicius, Odd Rune Vee, Andre Hamn, Maksym Markitanov og Terje Dvergsdal.

60 år med italiensk lidenskap og norsk pågangsmot

Familieeide AS Autoservice Førde har siden 1966 solgt og servicerte italienske kjøretøy – fra Fiat-personbiler til IVECO-nyttekjøretøy – og står fortsatt stødig i en bransje i endring.

Publisert

Import- og forhandlervirksomhet med italienske kjøretøy har en heller broket historie i Norge, med hyppige skifter mellom mer og mindre entusiastiske aktører - flere av dem verd en bok alene. 

Men det finnes heldigvis hederlige unntak, som AS Autoservice Førde. Familieselskapet feirer neste år 60 år med italiensk lidenskap og norsk pågangsmot, og skal visstnok være Norges eldste Fiat- og IVECO-forhandler som fremdeles er i drift.

De har holdt det gående, fra de gøyale Fiat 850-modellene på 60-tallet til dagens spesialtilpassede IVECO-nyttekjøretøy. 

Siden starten i 1966 har AS Autoservice Førde bygget virksomheten på fagkunnskap, nøkternhet og stabile arbeidsforhold – her et glimt fra 1984.

Flere utmerkelser som Årets forhandler i IVECO-konsernet vitner om at tradisjon og utvikling går hånd i hånd i Førde.

– Lidenskapen for italienske biler har alltid vært kjernen hos oss. Vi jobber både med salg, og service av nyttekjøretøy og bobiler – et litt annet marked, men med de samme verdiene i bunn. Stabilitet og tett kontakt med kundene har vært avgjørende; de kjenner oss, og vi kjenner dem. Det er også viktig for meg at folk trives her. Mange har vært hos oss i 30–40 år, og flere fra familien har bidratt gjennom tidene, forteller daglig leder Jorunn Einevoll. 

Hun fortsetter:

– Jeg har vokst opp på verkstedet og lært faget fra grunnen av sammen med foreldrene mine. Det har gitt meg en solid bakgrunn. I dag hjelper jeg der det trengs – enten det er på delelageret eller ute med kundene. Vi er på gulvet alle sammen, og forskjellen mellom meg som leder og mekanikerne er liten, sier hun.

Per Seljeseth, som er ansvarlig for salg, nikker enig og utdyper:

- Jeg tror grunnen til at vi snart kan feire 60 år, hviler litt på at vi vet hvem vi er og hva vi kan. Vi har vært nøkterne og gjort ting i vårt tempo – tjent pengene før vi brukte dem, fornyet verkstedutstyr og ikke gapt over for mye. Hos oss handler det om personlige relasjoner – kundene er på fornavn, og vi kjenner både dem og bilene deres. Vi setter også pris på å ha en IVECO-importør som følger med på bransjen, så vi kan levere best mulig til kundene våre.

IVECO Daily med treveis tipp levert til Kinn kommune, teknisk drift.

Å vite hva kunden vil ha – før de kommer

Hos AS Autoservice følger de med på kundene i alle ledd – fra raske beslutninger for bedrifter med nyttekjøretøy, til mer personlige møter med privatkunder som ønsker tett oppfølging.

- Det handler mye om å ha riktig produkt til kunden og være på forkant. Når det gjelder nyttekjøretøy, må alt gå raskt, og kundene skal kunne stole på at bilen blir klar. Privatkundene er mer personlige, og da handler det om å gi tid og oppfølging – og de er utrolig takknemlige for det, forteller Einevoll.

Seljeseth er enig og legger til:

- Noen ganger handler det bare om at vi har rett bil på lager, slik at den kan leveres raskt. Andre ganger kreves det skreddersøm for å møte kundens behov. Godt samarbeid med Team Verksted i Ålesund som er servicepunkt for Iveco i Ålesund er avgjørende for oss for å kunne selge Iveco i denne regionen også – vi er avhengige av hverandre for å gi kundene best mulig service.

Nyttekjøretøy er ikke bare biler – de er arbeidsverktøy som må fungere hver dag. 

- For kundene er det viktig at bilene er tilgjengelige og kan leveres raskt, og at verkstedet er lett å få tak i. Nyttekjøretøy er jo arbeidsverktøy som må fungere hver dag. Pris spiller en rolle, men det som virkelig teller, er fagkunnskap og tillit. Mange setter pris på at de kan stole på oss, og at vi alltid ligger i forkant for å hjelpe dem, forteller Jorunn Einevoll, og utdyper:

– Det er en stor fordel å ha alt under samme tak. Det eneste vi ikke gjør selv, er karosseriskader – ellers tar vi det meste. Når en kunde kjøper bil hos oss, vet de at vi også er her etterpå – med service, reparasjoner og oppfølging når det trengs.

Ved siden av IVECO Daily leverer også AS Autoservice Førde IVECO Eurocargo. Her ses fire Iveco Eurocargo levert til Glasmeister – John Holvik AS.

Framtiden – biogass og behov for flere på yrkesskolen

Biogass blir en stadig viktigere løsning, og bedriften holder seg oppdatert på både infrastruktur og nye regler for å tilby kundene fremtidsrettede biler.

- Vi har stor tro på biogass, og infrastrukturen begynner å komme på plass. Det er interessant å se hvordan andre byer som Oslo og Trondheim håndterer bompenger for biogassbiler, og vi følger nøye med – det har stor betydning for bileier. Vi har allerede vår første IVECO Daily 7,2 tonn biogassbil på plass til visning, sier Seljeseth.

Første IVECO Daily biogassbil på plass for visning og bruk.

Å sikre kompetente fagarbeidere er en utfordring for hele bilbransjen. Hos AS Autoservice legger de vekt på å bygge et inkluderende og ordentlig fagmiljø, der nye medarbeidere blir en del av teamet fra første dag.

- Vi prøver å gjøre det beste for alle – ingen over og ingen under. Alle er like viktige, og vi er gode venner som jobber sammen for å skape et bra miljø. Det er en fin kultur her, men vi merker, som mange andre, at det er mangel på folk, spesielt på verkstedet. Vi skulle gjerne hatt flere hender på laget, sier Einevoll.

Powered by Labrador CMS