-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer


Lanserer nytt 2040-mål: - Kun utslippsfrie kjøretøy på norske veier
Elbilforeningen er ikke snauere enn at de inkluderer varebiler og lastebiler i målet.
Nå igangsettes en ny offensiv for å påvirke norske politikere til å vedta nye elbilmål:
I helgen ble Elbilforeningens landsmøte avholdt i Stavanger, der tillitsvalgte fra Finnmark i nord til Agder i sør deltok, for å stake ut kursen for foreningens videre elbilpolitikk.
Der vedtok Elbilforeningens et mål om at innen 2040 skal alle kjøretøy på norske veier være elektriske:
- Dette er et ambisiøst mål, men også tvingende nødvendig om vi skal klare å kutte de nødvendige utslippene fra transportsektoren, sier Christina Bu i Elbilforeningen
Går lenger enn NBF
Elbilforeningens mål skal gjelde varebiler og lastebiler, i tillegg til personbiler.
Dermed går Elbilforeningen lenger enn det Norges Bilbransjeforbund (NBF) gjorde i fjor sommer:
Da tok NBF nemlig til orde for at målet bør være en utslippsfri personbilpark i 2040.
Tilbake i 2022 lanserte Harald A. Møller sitt forslag til et nytt «2035-mål», der 80 % av den norske personbilparken skal være elektrisk innen 2035 – etter først å ha lansert et mål om 50 % elbilandel i 2040.
I 2023 anslo Harald A. Møller og Menon Economics at 80 %-målet ville kunne oppnås allerede i 2034.
- Fullt mulig
Christina Bu mener det er fullt mulig å nå målet som landsmøtet har vedtatt:
- Vi er allerede godt i gang. I dag er 25 % av alle personbiler, varebiler og lastebiler på norske veier, elektriske, sier hun uten å skille mellom de ulike kjøretøygruppene.
- Vi har lykkes fordi politikerne har ført en forutsigbar og langsiktig politikk hvor nullutslippsalternativet har lønnet seg. Det er også oppskriften for å nå 2040-målet, understreker hun.
Med bakgrunn i at man ikke nådde 2025-målet for varebiler, har YrkesBil stilt Christina Bu følgende spørsmål:
- Er læringskurven til Elbilforeningen helt flat? Bør det ikke være ulike mål for personbil, varebil og lastebil?
I en e-post svarer Bu følgende:
«2025-målet var et ganske hårete mål da det ble satt i 2017, og mange mente det ikke var mulig, men se hvor vi er nå. Vi mener 2040-målet er realistisk også for varebiler og lastebiler, men det må opplagt følges opp med sterke politiske virkemidler.
Husk at varebiler og lastebiler har kortere levetid, og en raskere utskiftingstakt. Det samme ser vi når det gjelder busser og ferger. Elektrifiseringen startet senere, men går raskere. Ferger har allerede gått forbi personbiler i elbilandel, og busser kommer trolig også til å gå forbi.
Vi var de første til å foreslå at varebiler skulle få et utsatt mål for 100 prosent i nybilsalget, men de vil byttes ut raskere etter dette. Om målene for 100 prosent i nybilsalget for vare- og lastebiler nås i hhv. 2027 og 2030, så vil hele bilparken klare å komme i mål samtidig, dvs. 2040».
Vi mener 2040-målet er realistisk også for varebiler og lastebiler
Christina Bu, Elbilforeningen

Hittil i år er imidlertid elbilandelen i nybilsalget på kun 13 % for lastebiler og 44 % for varebiler, mens den er på 92 % for personbiler, ifølge tall fra OFV.
I april, etter innspurten for ladbare hybrider, var elbilandelen for personbiler på 97 %.
- Dette er ikke første gangen at Norge setter seg modige elbilmål, minner generalsekretæren om og peker på at Stortinget i 2017 ble enige om at alle nye personbiler i 2025 skulle være elektriske.
Strengt tatt inkluderte målet også varebiler:
I februar 2024 foreslo Elbilforeningen å avlyse 2025-målet for varebiler og forskyve målet til 2027.
Dette sier importørene:
Vil ikke ha forbud
Christina Bu avviser at det er snakk om et fossilbilforbud:
- Forbudslinja har aldri vært aktuelt i norsk elbilsuksess. Vi har brukt positive virkemidler i elbilpolitikken. Det bør også være planen framover, sier Bu.
Bu kan også berolige veteranbilentusiastene:
- Vi vil ikke forby veteranbiler. Programmet vårt slår fast at disse fredes. Det er ikke her de største utslippene finnes, sier Bu.
Bør være mål i klimameldingen
Elbilforeningen har tidligere svart klart nei på spørsmål fra BilNytt.no om foreningen skal avvikles ved oppnåelse av 2025-målet.
Nå jobber Elbilforeningen med sitt innspill til regjeringens klimamelding:
- Vedtaket fra vårt landsmøte er en tydelig marsjordre om at dette må Elbilforeningen jobbe for. Da er første post å få Stortinget til å vedta det når de behandler regjeringens forslag til klimamelding, sier Bu.
Det vil samtidig bidra til å gjøre det Bu omtaler som en «litt slapp» klimamelding mer ambisiøs:
- Forslaget fra regjeringen er blottet for konkrete og forpliktende målsettinger for veitrafikken, et av de få områdene hvor vi faktisk når målene som settes.
- Å ta inn 2040-målet vil gi litt mer piff inn i en ganske daff klimamelding, avslutter Christina Bu.
LES OGSÅ:
-
Elbilforeningen: - Altfor dårlig satsing på elektriske nyttekjøretøy
-
Andelen elvarebiler går ned: - Det bør være en øyeåpner for politikerne
-
Entreprenør: – Generaltabbe å sidestille elektriske lastebiler og de med gassmotor
-
Oslo: Sjåførene trives med el-lastebiler - men mange bedrifter vil vente til etter 2030 med å bli helt fossilfrie
-
– For miljøsatsingen på varebil er jo dette direkte sabotering