TITTET I GLASSKULEN: Ulf Tore Hekneby (fra venstre), administrerende direktør for Harald A. Møller AS, Skoda-sjef Martine Ødegaard Behrens, Volkswagen Nyttekjøretøy-sjef Eirik Irgens Kristoffersen, servicemarkedsdirektør Tom Chr. Nordby.

Møller om elvarebiler: - Det må kraftigere lut til om vi skal få et skifte

Norges mestselgende varebilimportør, Harald A. Møller AS med Volkswagen Nyttekjøretøy, forventer et bedre varebilmarked neste år og anslår at 60 prosent av varebilene de skal levere i 2025 er elektriske.

- Etter at varebilmarkedet har holdt seg lavt ganske lenge, er vi optimistiske med tanke på 2025 og håper markedet skal ta seg opp igjen. Vi trenger å skifte ut varebilparken, og ikke minst elektrifisere den, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør for Harald A. Møller AS. 

Det var på et pressemøte torsdag at Harald A. Møller AS presenterte sine forventninger for nybilmarkedet i 2025: 31.000 varebiler og 125.000 personbiler. 

For varebilmarkedet blir det i så fall en bedring fra i 2024, som likevel ble bedre enn Volkswagen Nyttekjøretøy-importøren hadde fryktet:

- Heldigvis tok vi grundig feil da vi for ett år siden konservativt anslo et totalmarked i 2024 på 25.000 varebiler. Slik det ser ut nå vil varebilmarkedet ende på 28.000 biler. Likevel er det ikke noe sprekt varebilmarked - vi har vært mye høyere før, men året ble bedre enn fryktet, sier Hekneby.

Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør for Harald A. Møller AS, ser positive signaler i varebilmarkedet.

60 prosent elektrisk

Volkswagen Nyttekjøretøy-importøren forventer en elbilandel på rundt 35-40 prosent i varebilmarkedet totalt sett, men anslår at el-andelen av eget salg i 2025 vil ligge tett oppunder 60 prosent. 

Per i dag er el-andelen til Volkswagen Nyttekjøretøy 41 prosent, og andelen i varebilmarkedet totalt er 29 prosent.

- Ambisjonene våre er store. Vi skal definitivt lede an elektrifiseringen, også i varebilmarkedet, sier Eirik Irgens Kristoffersen, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.

- Elektrifiseringen av varebilmarkedet har av naturlige årsaker tatt mer tid enn på personbilsiden. Harald A. Møller har ambisjoner om å være en aktiv pådriver for elektrifiseringen også i denne delen av bilmarkedet. Her tror vi det grønne skiftet vil være med på å drive utviklingen, slik vi har sett på personbil, sier Hekneby. 

- Vi må bruke lærdommen fra elektrifiseringen av personbilparken. Samtidig må vi være litt friskere, med tanke på den dynamikken som er i varebilmarkedet - det må kraftigere lut til om vi skal få et skifte, og komme oss bort fra 20-tallet i el-andel, sier Ulf Tore Hekneby (t.h.). Her sammen med Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Harald A. Møller AS.

Han mener opp not 60 prosent el-andel i eget salg er realistisk med bakgrunn i responsen de ser på ID. Buzz Cargo. 

- Så skjer det også spennende ting på Transporter-siden med elektrifisering i 2025. Det blir kjempespennende, og der har vi en stor jobb å gjøre alle sammen, sier Hekneby. 

Eirik Irgens Kristoffersen, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS, satser på å beholde førsteplassen i 2025.

- Skal bli vanskelig å slå oss

På scenen ble Eirik Irgens Kristoffersen spurt hva han tenker om at andre aktører har uttalt mål om å ta førsteplassen i det norske varebilmarkedet. 

Det ble ikke nevnt navn, men det er nærliggende å tenke på da at det var Ford som lå i tankene bak spørsmålet.

- Som markedsleder må vi bare forvente at andre vil prøve å ta posisjonen vår. Konkurranse skjerper oss. Med forhandlernettet, merkeproteføljen og hvordan vi møter kundenes behov på alt som hører til et nyttekjøretøy, skal det bli vanskelig å slå oss, sa Kristoffersen. 

Powered by Labrador CMS