-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Møller om elvarebiler: - Det må kraftigere lut til om vi skal få et skifte
Norges mestselgende varebilimportør, Harald A. Møller AS med Volkswagen Nyttekjøretøy, forventer et bedre varebilmarked neste år og anslår at 60 prosent av varebilene de skal levere i 2025 er elektriske.
- Etter at varebilmarkedet har holdt seg lavt ganske lenge, er vi optimistiske med tanke på 2025 og håper markedet skal ta seg opp igjen. Vi trenger å skifte ut varebilparken, og ikke minst elektrifisere den, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør for Harald A. Møller AS.
Det var på et pressemøte torsdag at Harald A. Møller AS presenterte sine forventninger for nybilmarkedet i 2025: 31.000 varebiler og 125.000 personbiler.
For varebilmarkedet blir det i så fall en bedring fra i 2024, som likevel ble bedre enn Volkswagen Nyttekjøretøy-importøren hadde fryktet:
- Heldigvis tok vi grundig feil da vi for ett år siden konservativt anslo et totalmarked i 2024 på 25.000 varebiler. Slik det ser ut nå vil varebilmarkedet ende på 28.000 biler. Likevel er det ikke noe sprekt varebilmarked - vi har vært mye høyere før, men året ble bedre enn fryktet, sier Hekneby.
60 prosent elektrisk
Volkswagen Nyttekjøretøy-importøren forventer en elbilandel på rundt 35-40 prosent i varebilmarkedet totalt sett, men anslår at el-andelen av eget salg i 2025 vil ligge tett oppunder 60 prosent.
Per i dag er el-andelen til Volkswagen Nyttekjøretøy 41 prosent, og andelen i varebilmarkedet totalt er 29 prosent.
- Ambisjonene våre er store. Vi skal definitivt lede an elektrifiseringen, også i varebilmarkedet, sier Eirik Irgens Kristoffersen, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.
- Elektrifiseringen av varebilmarkedet har av naturlige årsaker tatt mer tid enn på personbilsiden. Harald A. Møller har ambisjoner om å være en aktiv pådriver for elektrifiseringen også i denne delen av bilmarkedet. Her tror vi det grønne skiftet vil være med på å drive utviklingen, slik vi har sett på personbil, sier Hekneby.
Han mener opp not 60 prosent el-andel i eget salg er realistisk med bakgrunn i responsen de ser på ID. Buzz Cargo.
- Så skjer det også spennende ting på Transporter-siden med elektrifisering i 2025. Det blir kjempespennende, og der har vi en stor jobb å gjøre alle sammen, sier Hekneby.
- Skal bli vanskelig å slå oss
På scenen ble Eirik Irgens Kristoffersen spurt hva han tenker om at andre aktører har uttalt mål om å ta førsteplassen i det norske varebilmarkedet.
Det ble ikke nevnt navn, men det er nærliggende å tenke på da at det var Ford som lå i tankene bak spørsmålet.
- Som markedsleder må vi bare forvente at andre vil prøve å ta posisjonen vår. Konkurranse skjerper oss. Med forhandlernettet, merkeproteføljen og hvordan vi møter kundenes behov på alt som hører til et nyttekjøretøy, skal det bli vanskelig å slå oss, sa Kristoffersen.
LES OGSÅ:
-
Euro NCAP: Full pott til Ford, Volkswagen og en «outsider»
-
Nå åpner salget av nye Transporter - her er prisene
-
Arbeidshester på prøve
-
Her er den nye direktøren for Volkswagen Nyttekjøretøy
-
Andelen elvarebiler går ned: - Det bør være en øyeåpner for politikerne
-
– Vi ønsker å fase ut de fossildrevne motorene så raskt som mulig
-
Sjefen for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge slutter
-
Her er nye Volkswagen Transporter
-
IAA Transportation: Prøvekjøring av Tesla Semi og mye annet du ikke vil gå glipp av
-
Derfor vil Ford-importøren tilby varebilen som ladbar hybrid - mens Volkswagen-importøren dropper den