-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
Scania etablerer eget selskap for ladeløsninger - Norge først ut
Erinion er navnet du kan lære deg først som sist. Et nytt selskap, eid av Scania, som skal spesialisere seg på private og semi-offentlige ladeløsninger. Norge blir et av de første markedene.
Scania begrunner opprettelsen av det nye selskapet med at de vil «hjelpe kundene i overgangen til elektrisk transport». Samtidig er det åpenbart at de ønsker å ta et større grep selv, om økosystemet og infrastrukturen som kreves rundt deres nye elektriske lastebiler.
Med det strategiske grepet regner lastebilprodusenten med at de skal installere rundt 40 000 nye ladepunkter i Europa innen 2030.
I første omgang vil det nye selskapet etablere sin markedstilstedeværelse i Sverige, Norge, Storbritannia, Nederland, Frankrike og Tyskland. En global utrulling vil følge etter hvert.
Erinion skal altså tilby løsninger for depot- og destinasjonslading. Og målet er selvsagt å «gi kundene mulighet til sømløs overgang til nullutslippsflåter med førsteklasses oppetid».
Scania har erklært en ambisjon om at 50 prosent av salgsvolumet deres i Europa skal være elektrisk innen 2030.
Det begynner å haste. Som kjent leverte Scania totalt kun 47 elektriske lastebiler i første kvartal i år, av en totalproduksjon på 26.496 kjøretøy.
Primær energikilde
I forbindelse med etableringen av Erinion, viser Scania til bransjestudier (TRATON FACE Study, McKinsey energy insight, Expert interviews) som tyder på at depotlading vil være den primære energikilden for både kort- og langdistanseoperasjoner.
Produsenten påpeker at dette har mange fordeler: forutsigbare ladeplaner som sikrer fulladede kjøretøy, økt oppetid og maksimal driftseffektivitet.
Optimaliserte ladeeffektnivåer og tidsplaner, samt økt batterilevetid trekkes også frem.
Dessuten gir som regel depotlading lavere og mer kontrollerte strømpriser, mens destinasjonslading kan skje mens en sjåfør hviler eller leverer varer.
Ifølge Scanias egen forskning kan kunder forvente reduksjoner i investeringsbehov med opptil 50 prosent og driftsbesparelser på opptil 15 000 euro per lastebil hvert år.
Mer enn bare ladere
I dag blir depotlading stadig mer avansert. Det går utover å tilby ladere, nettilkoblinger og håndteringsinstallasjon.
Med det nye selskapet vil Scanias transportkunder kunne dra nytte av avansert integrert programvare og maskinvare, samt driftstjenester og support.
De spesialbygde og modulære løsningene kan tilbys som en standard videreselgermodell (med kontantbetaling) eller en hybrid-fleksibel prismodell som lar kundene kombinere forskuddsbetalinger, finansielle leieavtaler og rullerende avgifter for service og vedlikehold, opplyser Scania.
Erinion skal fungere uavhengig av kjøretøymerke.
Innen 2030 er det ifølge bilprodusentenes takorganisasjon ACEAs whitepaper “European EV Charging Infrastructure Masterplan”anslått at 230 000 elektriske lastebiler vil være på europeiske veier.
- I overgangen vil transportsystemet omdefineres. Vårt nye selskap for depotladeløsninger er et godt eksempel på et initiativ som vil spille en viktig rolle for våre kunder i fremtidens transportøkosystem ved overgang til elektriske transporter, sier Gustaf Sundell, konserndirektør og leder for Ventures og New Business i Scania Group.
Lover innovative løsninger
Teamet bak Erinion har naturligvis solid bransjeerfaring fra Scania, men det er også folk med bakgrunn fra andre spennende selskaper.
CEO Jonas Hernlund, tidligere Chief Commercial Officer hos Einride, har i løpet av et tiår jobbet i ulike lederroller hos Google.
Personer er også rekruttert fra Tesla, Google og Spotify.
Altså folk som kan ett og annet om skalering av virksomheter og bygging av merkevarer. Vi får nok snart høre mer om Erinion.
LES OGSÅ:
-
TØI: Innfasing av el-lastebiler i Norge går for sakte
-
Skal bygge ti nye hurtigladere for tunge kjøretøy
-
Siste frist for å søke støtte: - Opplever at mange bedrifter ikke er klar over det
-
– Vår største satsning hittil på å tilpasse oss næringstransporten
-
MAN utvider innsatsen på lading
-
Etterlyser flere søknader om støtte til ladestasjoner for tungbil
-
– Ambisjonen er å bli ledende - og nå er vi godt i gang med å realisere planene
-
Kjørte «rekordlangt» med elektrisk lastebil - nå krever han grep fra politikerne
-
Åpnet Norges hittil største hurtigladestasjon for lastebiler
-
Drivkraft Norge: - Vi mener dette er innsikt av nasjonal interesse