-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Rekord-ordre for Volvo
Bestillingen er på inntil 1.000 elektriske lastebiler.
Volvo Trucks har undertegnet en intensjonsavtale på 1.000 elektriske lastebiler fra nå og til 2030.
Kunden er sveitsiske Holcim, en av verdens største leverandører av byggeløsninger.
Avtalen er visstnok den største kommersielle ordren for Volvos elektriske lastebiler til nå.
De nye elektriske lastebilene skal benyttes på tvers av Holcims virksomhet i Europa fra nå og til 2030.
De første 130 elektriske Volvo FH- og FM-lastebilene blir levert til markeder som Frankrike, Tyskland, Sveits og Storbritannia i fjerde kvartal 2023 og i 2024.
Partnerskap
Avtalen er et resultat av et bredere partnerskap mellom Holcim og Volvo Group.
– Langsiktig samarbeid og et sterkt engasjement for å virkelig gjøre en forskjell er essensielt for å gjøre store CO2-reduksjoner til en realitet, sier Martin Lundstedt, administrerende direktør i Volvo Group.
– For å oppnå netto nullutslipp må man ha omfattende samarbeid på tvers av verdikjedene. Vi er glade for samarbeidet med Volvo om å redusere utslipp fra våre europeiske virksomheters logistikk med elektriske flåter, noe som fremmer målet vårt om å nå 30 % utslippsfrie tunge lastebiler innen 2030, sier Jan Jenisch, styreformann og administrerende direktør i Holcim.
Kan spare 50.000 tonn
Ved å erstatte 1.000 eksisterende Volvo FH diesellastebiler med Volvo FH Electric, som bruker strøm fra fornybare kilder på en typisk rute, vil man kunne spare opp mot 50.000 tonn CO2 hvert år.
Begge selskapene har forpliktet seg til Science Based Targets-initiativet, og begge har vært med å stifte First Movers Coalition (FMC).
LES OGSÅ:
-
Klar melding til myndighetene: – Det er faktisk ikke teknologien som begrenser oss i dag
-
Dette svarer politikerne til bilbransjen
-
Kaster seg på i rekkevidde-kappløpet
-
Uno-X Mobility kjøper Tungbil Lading AS
-
Vil energi- eller effektknapphet bremse det grønne skiftet?
-
Rekordtildeling fra Enova til tungtransport
-
Volvo: Norske kunder vil ha størst førerhus og sterkest motor
-
– Mange vil prøve kameraspeilene selv før de bestiller
-
– Får vi ikke tak i energi, vil det forsinke omstillingen til grønn transport
-
Bra med ladeinnsats – men hvor trykker skoen?