Den nye konstellasjonen vil få et bredt utvalg nyttekjøretøy.

Tata kjøper Iveco Group

I går ble det kjent at Indias Tata skal kjøpe nyttebildelen av Iveco. Militærdivisjonen er det Leonardo, en italiensk forsvarsgigant, som skal overta.

Dette skal bli en ny kjempe innen den dynamiske lastebil-industrien lover Tata, der de forteller om et forslag om oppkjøp av den italienske nyttekjøretøyprodusenten.

Indiske Tata er ingen smågutt på sitt område. I et marked som endte på nesten 900.000 biler i fjor hadde de en markedsandel (riktignok synkende) på 38 %. Begge verdiene, ifølge ACG Databank.

Over en halv million lastebiler

Iveco, som oppsto i 1975 da flere produsenter gikk sammen, er liten i forhold, men dersom dette blir en ny gruppe vil Tata/Iveco starte med en omsetning på 22 milliarder Euro og en produksjon på til sammen 540.000 biler.

Ca. 50 % av omsetningen vil være i Europa, India vil tegne seg for ca. 35 % og Amerika ca. 15 %. Men både i Asia og Afrika arbeider partnerne med nye markeder.

Budet for bildelen ligger på 3,8 milliarder Euro – noe både styret og storaksjonærer som Agnelli-familiens Exor (27 %) har akseptert.

Statseide Leonardo skal betale € 1,7 mrd. for militær-produksjonen, Iveco Defence Vehicles.

Blir garantert bråk

Men det kommer garantert til å bli bråk om dette.

Den store fagforeningen, FIOM, var ute kort tid etter at forslaget ble kjent og raste over at salget hadde kommet så langt uten at fagforeningene hadde vært inne i bildet.

Den mindre fagforeningen, UILM, har uttrykt bekymring for at fabrikker skal stenge og arbeidsplasser gå tapt i Italia.

Fra statsministerens kontor har det allerede gått ut melding om at man ønsker denne avtalen velkommen. Giorgia Meloni kaller den en «quality foreign investment». Men industriministeren skal møte fagforeninger og ledere fra Iveco senere i dag for å diskutere forslaget.

Også markedet reagerte med skepsis. Kursen ramlet med 6 prosent de tidlige morgentimene på Milano-børsen.

Det er selvfølgelig ikke gitt noen detaljer om planer og ny organisasjon ennå – bortsett fra at man planlegger et nytt hovedkontor med adresse i Nederland.

Tata har eid Jaguar siden 2008 og har vel vist at de har hatt en imponerende fingrene-fra-fatet-holdning til den virksomheten.

Lange lastbil-aner

Nerdene bør ta med seg at det har vært lastebiler i Jaguar-bakgrunnen før.

I 1961 betalte Jaguar-sjefen, Sir William Lyons, £ 800.000 for nesten-konkurs Guy. En lastebilprodusent med aner tilbake til 1914.

Etter hvert ble imidlertid Jaguar viklet inn i British Leyland-nettet, der det også var tunge lastebilinteresser. Guy ble lukket i 1982.

Etter hvert ble British Leyland også begravd, men en rest eksisterer fremdeles. Ashok Leyland er i dag nummer tre på Indias lastebilmarked og en konkurrent til den kommende Iveco/Tata alliansen.

PS. Iveco er ikke den første italienske bilindustri-stoltheten som havner på indiske hender. I 2015 sikret indiske Mahindra seg 76 prosent av det legendariske designhuset Pininfarina.

Powered by Labrador CMS