-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Scania: Kina-investeringene virker lovende
Scaniasjefen, Christian Levin, sier til Financial Times at minst halvparten av de bilene de skal bygge på sin nye Kina-fabrikk skal eksporteres.
Det var ikke bare at fortjenesten hadde falt med 40 prosent og at ordreinngangen tok seg opp vi kunne lese om i Scanias rapport for 2. halvår.
Vi fikk også vite at Kina-investeringene fortsatt ville belaste de variable kostnadene resten av dette året – «den største svenske investeringen utenfor Sverige på de siste 60 årene» - men at fabrikken skal stå klar i oktober og da vil de første bilene rulle av båndet.
Levin kaller fabrikken i Rugao «vår tredje produksjonshub som skal betjene ikke bare Kina, men hele Asia og Oceania med skreddersydde produkter og korte ledetider».
Financial Times har fulgt opp disse bemerkningene i et stort intervju med Levin.
- Det er viktig å befinne seg nær konkurrentene, når de kinesiske produsentene planlegger en bølge av nye produkter.
- Kina har flere frihandelsavtaler med land i verden enn det EU har. Vi vil selvfølgelig utnytte de mulighetene det gir for eksport, sa han også.
Scania er med dette en av de få utenlandske bilprodusentene som har oppnådd full adgang til å drive en egen fabrikk i Kina. Siste gang var vel Tesla, da de bygget fabrikken i Shanghai.
Scania går litt mot strømmen her. En annen stor rival, Daimler, har tidligere sagt at de ikke ser bort fra at de trekker seg ut av Kina og det er to år siden Volvo Group trakk seg ut av det planlagte oppkjøpet av Jiangling Motors Co., Ltd.
Investeringen ble vedtatt, sier Levin, fordi de føler det er viktig å være nær denne industrien der dagens cutting edge teknologi virkelig utvikles og brukes, og ikke sitte utenfor og vente på at de skal begynne å spise av det globale markedet slik som personbilindustrien er i ferd med å gjøre.
- De kinesiske merkene står meget sterkt hjemme i Kina, men det er i dag. Jeg vil mye heller møte konkurrentene på deres hjemmemarked og vite at hvis vi gjør det bra mot dem der vil vi vite at det kan vi også gjøre hvorsomhelst i verden enn å sitte utenfor og vente, er et av Levins argumenter.
Han forteller at den verktøykassen de har presentert for de kinesiske myndighetene - en effektiv skreddersøm i et serieproduksjonssystem – interesserer Beijing så mye at de har bedt Scania komme opp på full kapasitet (50.000 biler/år) så fort som mulig.
Han snakker om en Lego-aktig konstruksjon der forbrenningsmotoren – som de første bilene utstyres med – enkelt kan byttes ut med batteripakker.
I fjor ble det solgt 900.000 tunge biler i Kina, 40 % færre enn i 2020. Levin sier at de ikke regner med noe raskt hopp i etterspørselen igjen, men regner med at behovet for «premium» biler vil øke igjen nå som nye utslippsregler blir innført neste år.
Det er ikke lenge siden vi fortalte om CATL som regnet med at i løpet av tre år ville halvparten av alle nye lastebiler være elektrifisert. Scania er åpenbart forberedt.
Det som er litt påfallende er at Christian Levin også er sjef for Traton der både MAN og Navistar er blant partnerne og hvor ambisjonene er globale.
Men Traton ble ikke nevnt med et ord i intervjuet.
LES OGSÅ:
-
Ekstremsport med førerløse lastebiler
-
Gir ikke opp hydrogen: Klart for Asko + Scania versjon 2.0
-
Tine har inngått forlik med tre av de saksøkte lastebilprodusentene
-
Litra tar i bruk elektriske Scania
-
Først i Norge: Her kan ladehastigheten dobles
-
Scania med to nye drivlinjer - og denne gangen er det ikke helelektrisk
-
Smått og stort på Dyrsku'n
-
En ny måte å tenke – og bygge opp – lastebil på
-
Tine krever 150 millioner i erstatning fra lastebilprodusenter
-
Scania ruller ut elektrisk i full bredde - men hva med leveringstiden?