-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Første glimt: «En ny æra» for Mercedes-Benz varebiler
Varsler store nyheter som skal vises våren 2025 og introduseres i markedet i 2026.
«Hallo, verden! Her er Mercedes-Benz Vans' visjon for en ny æra. Bare et første glimt, men vær sikker: Det kommer mye mer». Slik starter pressemeldingen som ledsager skissen du ser over her.
At Mercedes-Benz har store ting på gang på varebilsiden, har vært kjent en stund.
Ny plattform
Første gang vi hørte om VAN.EA-plattformen var i 2021. Den gangen «alle» bilprodusentene kappes i å sette den korteste fristen for når de skulle være helelektriske. Mercedes-Benz sa 2030. Siden har den ene og den andre justert på disse målsettingene.
Men utviklingen i retning elektrisk fortsetter - kanskje bare ikke så fort som de mest optimistiske trodde.
Fra 2026 skal i alle fall alle nyutviklede mellomstore og store biler fra Mercedes-Benz Vans være basert på den modulære, fleksible og skalerbare elektriske plattformen VAN.EA (Van Electric Architecture).
I oktober ble de første prototypene observert på offentlige veier.
Nå slippes altså det første offisielle glimtet av hvordan produktet trolig skal se ut.
I kjent bilprodusent-dramaturgi kan vi nok vente oss en rekke mindre og noen større drypp i tiden fremover, for det er magert med konkret informasjon som følger med dette første glimtet.
Luksus og premium
Men Mercedes skriver at det med VAN.EA skal ligge muligheter for «en klar differensiering mellom personbilorienterte utgaver til luksussegmentet, og kommersielle varebiler i premiumsegmentet».
Det fremgår videre at «fremtidens portefølje av personbilrettede modeller fra Mercedes-Benz Vans vil strekke seg fra høykvalitets familiebiler og ekslusive VIP-fraktere til romslige limousiner som skal tilfredsstille forventningene til svært sofistikerte kunder».
Ved å utvide topp-enden i produktporteføljen (Mercedes-Benz' egne ord), hevder produsenten at de nå definerer sitt eget, unike segment. Intet mindre.
Skissen øverst i artikkelen skal forresten vise nettopp konturene av en luksuriøs limousin-variant, som vil få sin offisielle verdensdebut våren 2025.
Du kan også få noen flere små glimt i denne teaservideoen:
LES OGSÅ:
-
Ny Sprinter - hogd i stein
-
Utvider eSprinter-familien - og lokker med heftige besparelser
-
– Skal vi kjøre flere elektriske lastebiler må oppdragsgiverne bidra med lademuligheter
-
Ønsker seg eActros 600 med «norsk» totalvekt: – Vi jobber intenst opp mot fabrikken
-
Under skallet på eActros 600: Slik skiller den seg fra konkurrentene
-
Komfort eller nytte: Vanskelige prioriteter?
-
Mercedes-Benz: 60 år siden Wörth og LP
-
Mercedes-Benz gjenskaper batterier
-
Verdens første (?) lastebil: Reproduksjon restaureres
-
Nye lastebiler i juli: Endelig en måned i pluss