Tettere bånd til Navistar

Begeistret pressemelding fra Navistar: «Vi er stolte over å kunne fortelle om de første utleveringene av Internationals LT-serie utstyrt med Internationals S13 integrerte drivlinje til en rekke viktige flåtekunder».

Derpå følger masse fortjent skryt, spesielt av drivlinjen, som vil bli «den siste generasjon forbrenningsmotorer Navistar vil utvikle på veien mot overgangen til null-utslippere».

Vel og bra – det er en egen stor side som forteller om alle fortrinnene med S13 drivlinjen også - men ikke et ord om at dette er svensk hele veien. Motor&girkasse løsningen har Scanias 12,7 liters rekkemotor som sentrum.

Riktignok kan vi på hjemmesiden deres lese at Navistar er en del av TRATON SE, men hva Traton er – og hvorfor – må man lete langt etter.

Det er egentlig rart. Navistars president og CEO har siden amerikaneren ble tatt av børs sommeren 2021 og ble et de facto medlem av Traton, vært Mathias Carlbaum. Skikkelig Scania-mann. Han var der fra 2005 til han ble sendt til Lisle, Illinois.

Internationals S13 integrert drivlinje.

Allerede i 2022 kunne han vise en Navistar med S13 og vi kunne høre Carlbaum fortelle om hvordan dette var den mest effektive drivlinje man noensinne hadde produsert. 

I ettertid er det også fortalt mye om redusert forbruk i forbindelse med en ny aero-pakke for LT, når man sammenlikner med Internationals A26-motor.

En motor som også hadde sin opprinnelse på den andre siden av Atlanteren. Den er basert på MANs rekkesekser.

La det også være nevnt at i LT med S13-presentasjonen får også T14-transmisjonen mye skryt. 

Ikke et ord der heller om hvor den kommer fra: G33 heter den hos Scania.

Det er selvfølgelig viktig at Traton-partnerne arbeider tett sammen. Men åpenbart ikke SÅ tett at man offentlig kan takke for hjelpen.

Powered by Labrador CMS