Roger Sæther (f.v.) og Jørn Arvid Endresen fra Asko, og Scania-sjef Christian Levin, med den nye hydrogenbilen på utstillingen Transport.CH i den sveitsiske hovedstaden Bern denne uken.

Gir ikke opp hydrogen: Klart for Asko + Scania versjon 2.0

Det ene hydrogeninitiativet etter det andre kaster kortene for tiden. Men i Trønderlag og Södertälje holdes motet oppe. Etter å ha jobbet med, og testkjørt, hydrogenlastebiler sammen i snart ti år, er Asko og Scania nå klare for å starte på et nytt kapittel. 

Publisert

I 2016 sa Asko og Scania at deres første hydrogenbil skulle være på veien høsten 2018. Drøye to år etter det, mandag 20. januar 2020, gikk startskuddet i Trondheim

Nå skal de fire prototypebilene Asko hittil har benyttet leveres tilbake til Scania-fabrikken, og to nye hydrogenfyrte brenselcelletrekkvogner skal settes i drift. 

– Takket være bilenes rundt 60 mil rekkevidde på hydrogen, kan vi bruke dem på de lengste rutene våre og komme tilbake til egen fyllestasjon, sier Jørn Arvid Endresen til YrkesBil.

Han er administrerende direktør for Asko Midt-Norge AS, og forteller i dette intervjuet hvorfor han er sterk i troen på at hydrogen fremdeles har en levedyktig fremtid.

Unik mulighet

Scania viste frem de nye hydrogenbilene på messen Transport.CH i Bern denne uken, der Endresen og Asko-kollega Roger Sæther fikk se nærmere på bilen sammen med Scania- og Traton-sjef Christian Levin.

Trekkvognene med modellkoden 40R A 6X2*4 NB er utstyrt med Scanias elektriske drivlinje: EM C1-4 som yter 400 kW, og et elektrisk kraftuttak på 60 kW.

Bilene er utstyrt med både batteri på 416 kWh, og hydrogentank på 56 kilo / 700 bar samt brenselcelle.

Batterielektrisk rekkevidde er oppgitt til 400 kilometer og hydrogendrevet rekkevidde er 600 kilometer - til sammen 1.000 kilometer rekkevidde om man benytter batteri og hydrogen i kombinasjon.

Egenvekten er oppgitt til 13,8 tonn, og totalvekt mellom 40-64 tonn.

Asko har bestilt to eksemplarer av den nye hydrogen-trekkvognen fra Scania Pilot Partner, som en del av strategien for å dekke selskapets lengste transportruter fossilfritt.

Hvis det skulle oppstå avvik, har Scania såkalte «flying doctors» som kommer til oss og bidrar med en gang for å få bilene til å gå

Jørn Arvid Endresen, Asko Midt-Norge

De fire hydrogenbilene Asko har kjørt i Trøndelag siden 2020 har alle vært prototyper ment for uttesting.

– Nå er det rundt to år siden disse bilene gikk i operativ drift. Bilene står fortsatt i Trondheim og skal snart leveres tilbake til Scania, i tråd med avtalen, sier Endresen til YrkesBil.

Målet – både for lastebilprodusenten og kunden – er å evaluere teknisk ytelse, operasjonell gjennomførbarhet og kommersielt potensial for teknologien.

Gjennom å kombinere Scanias etablerte elektriske drivlinjeteknologi med hydrogensystemer, har Scania og Asko funnet at lastebilene kan oppnå rekkevidder på opptil 1 000 kilometer per fylling, med vanndamp som eneste utslipp.

– Å være en del av Scania Pilot Partner-initiativet gir oss en unik mulighet til å teste og påvirke utviklingen av bærekraftige løsninger som passer vår virksomhet, sier Endresen.

Ustabil drift

Scania har tidligere uttalt at de ikke hadde planer om å lage hydrogenbiler, men etter mange henvendelser fra Asko gikk de med på å bygge totalt fire prototyper.

Med prototypene fikk Norgesgruppens matvaregrossist testet at konseptet – som innebærer egen produksjon og fyllestasjon for hydrogen i Trondheim – fungerte.

– Utfordringen var å få bilene til å gå stabilt nok. Dette skyldtes at bilene var hybrider. Scania bygget elbilen mens brenselcellen ble levert av en ekstern produsent, sier Endresen.

Han forteller at Asko derfor i lengre tid har prøvd å få Scania til å lage en litt større serie hydrogenbiler, for å få en bredere testing og erfaringsdatabase. Og i Södertälje fant man etter hvert ut at dette kunne være smart.

«Flying doctors»

De to nye trekkvognene Asko nå får inngår i en serie på 20 biler som Scania Pilot Partner skal sette i drift sammen med utvalgte kunder i Sveits, Belgia og UK i tillegg til Norge.

Scania tilbyr per i dag ikke hydrogenlastebiler gjennom ordinære kanaler, men Endresen sier Asko denne gangen kjøper bilene «på mer ordinært vis» enn med prototypene som nå fases ut – som i praksis hele tiden har vært i fabrikkens eie.

Det at også de nye bilene fremdeles er innunder Pilot Partner-avdelingen betyr blant annet at Scania setter inn ekstra ressurser for å følge opp bilene i drift.

– Hvis det skulle oppstå avvik, har Scania såkalte «flying doctors» som kommer til oss og bidrar med en gang for å få bilene til å gå, forklarer Endresen.

Vil dekke 10 prosent av behovet

Men tross entusiasmen for hydrogen hos Asko, fortsetter de å satse på batterielektriske lastebiler som hovedretning på vei mot målet: All Asko-transport på veien i Norge skal skje fossilfritt i løpet av 2026.

Jørn Endresen ser likevel en klar fremtid for hydrogen i lastebiltransport for visse ruter:

– Asko Midt-Norge har kjøpt rundt 20 batterielektriske lastebiler, og har et totalt behov på rundt 50. Vi vil fortsette å kjøpe batterielektriske biler, mens hydrogen er sett på som en løsning for ruter der vi måtte lade eksternt. Vi anslår at hydrogen vil dekke rundt 10 prosent av transportbehovet vårt i Midt-Norge, sier Endresen.

Med rundt 60 mil rekkevidde på én fylling kan bilene kjøre i halvannen dag på kun hydrogen slik Asko bruker lastebilene.

– De totale eierskapskostnadene (TCO - Total Cost of Ownership) for hydrogenbilene er mye bedre enn en dieselbil, men kan aldri måle seg mot en batterielektrisk bil, sier Endresen.

Sårbart uten hydrogenstasjoner

Men da skynder han seg med å presisere at Asko er i en spesiell posisjon, siden de selv produserer hydrogen.

– Dette er en stor fordel og helt avgjørende for oss, forklarer han – til de som ikke skulle få tilsvarende regnestykke til å gå i hop.

– Flere hydrogeninitiativ i Norge er stanset i senere tid, og Enova har kuttet ut støtten til fyllestasjoner – hva tenker du om fremtiden for hydrogen i norsk veitransport?

– Jeg synes det er synd at det ikke ble noe av det prosjektet som fikk støtte for å bygge hydrogenstasjoner. Dermed har vi fått en redundans i Trondheim, i tillegg til at vi har fått problemer med å drifte hydrogenbiler mellom Oslo og Trondheim blant annet. Uten et dekkende nettverk av stasjoner er situasjonen sårbar, og gjør hydrogenlastebiler uaktuelt for mange som ellers ville kunne brukt det, sier Endresen.

Batteri er hovedsporet

Scania fastholder på sin side at batterielektrisk transport er kjernen i deres strategi for såkalt bærekraftig transport fremover.

Likevel understreker selskapet viktigheten av å «utforske og forstå alle former for bærekraftige løsninger og teknologikombinasjoner». 

Dette skjer gjennom deres dedikerte program, Scania Pilot Partner, etablert i 2021 som en samarbeidsplattform for innovasjon med utvalgte kunder.

Formålet er å evaluere og teste en rekke teknologier og metoder. 

– Ved å teste i virkelige transportmiljøer, lærer vi hva som fungerer best i praksis og hvordan vi kan akselerere fremgangen, sier Tony Sandberg, leder for Scania Pilot Partner.

Powered by Labrador CMS