-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
– Ligger et enormt stykke arbeid bak de laderne vi nå skal bygge
Circle K skal bygge 24 nye hurtigladere for tungtransporten, såkalte truckladere, på seks av sine stasjoner i Sør-Norge.
Totalt har Circle K Norge fått om lag 13 millioner kroner fra det statlige støtteorganet Enova for å bygge 24 truck-ladere i Alvdal, Askim, Elverum, Oppdalsporten, Leinstrand
og Lindesnes.
Som YrkesBil.no omtalte nylig har Enova gitt tilsagn for bygging av 19 nye ladestasjoner for tungtransporten, med til sammen 108 ladepunkter, i Sør-Norge. Circle K er en av aktørene som mottar støtte.
– Vi er knallfornøyde med å få denne støtten, slik at vi kan utvide ladetilbudet for tungtransport i Sør-Norge. Dette er noe vi vet truckkundene våre setter pris på, sier Anders Kleve Svela, som leder ladeavdelingen til Circle K Norge.
400 kilowattimer
Støtteprogrammet ble gjennomført som en konkurranse der ladeaktørene måtte demonstrere høyest mulig ladeeffekt per Enova-krone, i tillegg til å møte en rekke andre krav.
Hver av de nye laderne vil levere 400 kilowattimer. I tillegg skal hver stasjon også få en egen køplass for tungbiler som venter på lading.
– Det ligger et enormt stykke arbeid bak de laderne vi nå skal bygge. Nå gleder vi oss til å stikke spaden i jorda, og hvis alt går etter planen vil den første truckladeren åpne allerede i løpet av 2024. Resten skal stå ferdig senest våren 2025, sier Svela.
Svensk stasjon i europatoppen
Enova-satsingen går ut på å bygge ut trucklading langs fire korridorer: Oslo-Svinesund, Oslo-Stavanger, Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim samt enkelte andre steder med mye tungtrafikk.
I Norge er knappe to prosent av dagens lastebilpark såkalt utslippsfri, mens over 10 prosent av nye lastebiler som selges er elektriske. Målet fra norske myndigheter er at alle nye tungbiler som registreres i Norge skal være såkalt nullutslipp innen 2030.
– Skal vi lykkes med dette målet, er denne truckladesatsingen en forutsetning, sier Svela.
Han forteller at Circle K allerede har bygget ut truckladetilbudet ved en rekke av sine stasjoner i Sverige. Erfaringene herfra er positive.
– Disse laderne blir godt brukt. Faktisk er truckladestasjonen vår utenfor Gøteborg den Circle K-stasjonen som selger flest kilowattimer i hele Europa. Det viser at tiden er moden for å bygge ut tilbudet også her til lands, sier han.
Les mer om samme tema:
-
Klar melding til myndighetene: – Det er faktisk ikke teknologien som begrenser oss i dag
-
Uno-X Mobility kjøper Tungbil Lading AS
-
Vil energi- eller effektknapphet bremse det grønne skiftet?
-
– Får vi ikke tak i energi, vil det forsinke omstillingen til grønn transport
-
Bra med ladeinnsats – men hvor trykker skoen?
-
Tungbilpakke til 3,7 milliarder i nye NTP
-
Bilimportørene: Frykter ny NTP ikke blir vendepunktet markedet trenger
-
Stor oversikt: Her planlegger de lastebil-lading
-
Innen 2030 skal alle Posten Brings egeneide kjøretøy gå på strøm eller biogass
-
– Lastebil-laderne står klare flere steder, men nettselskapene henger ikke med