TUNGE PÅ LADING: Circle K har åpnet en rekke ladeplasser for tungtransporten i Sverige. Nå følger Norge etter

– Ligger et enormt stykke arbeid bak de laderne vi nå skal bygge

Circle K skal bygge 24 nye hurtigladere for tungtransporten, såkalte truckladere, på seks av sine stasjoner i Sør-Norge.

Totalt har Circle K Norge fått om lag 13 millioner kroner fra det statlige støtteorganet Enova for å bygge 24 truck-ladere i Alvdal, Askim, Elverum, Oppdalsporten, Leinstrand og Lindesnes.

Som YrkesBil.no omtalte nylig har Enova gitt tilsagn for bygging av 19 nye ladestasjoner for tungtransporten, med til sammen 108 ladepunkter, i Sør-Norge. Circle K er en av aktørene som mottar støtte. 

– Vi er knallfornøyde med å få denne støtten, slik at vi kan utvide ladetilbudet for tungtransport i Sør-Norge. Dette er noe vi vet truckkundene våre setter pris på, sier Anders Kleve Svela, som leder ladeavdelingen til Circle K Norge.

NØDVENDIG: Anders Kleve Svela, som leder ladeavdelingen til Circle K Norge, forteller at ladeutbygging er nødvendig for å lykkes med utslippskutt fra tungtransport.

400 kilowattimer

Støtteprogrammet ble gjennomført som en konkurranse der ladeaktørene måtte demonstrere høyest mulig ladeeffekt per Enova-krone, i tillegg til å møte en rekke andre krav.

Hver av de nye laderne vil levere 400 kilowattimer. I tillegg skal hver stasjon også få en egen køplass for tungbiler som venter på lading.

– Det ligger et enormt stykke arbeid bak de laderne vi nå skal bygge. Nå gleder vi oss til å stikke spaden i jorda, og hvis alt går etter planen vil den første truckladeren åpne allerede i løpet av 2024. Resten skal stå ferdig senest våren 2025, sier Svela.

Svensk stasjon i europatoppen

Enova-satsingen går ut på å bygge ut trucklading langs fire korridorer: Oslo-Svinesund, Oslo-Stavanger, Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim samt enkelte andre steder med mye tungtrafikk.

I Norge er knappe to prosent av dagens lastebilpark såkalt utslippsfri, mens over 10 prosent av nye lastebiler som selges er elektriske. Målet fra norske myndigheter er at alle nye tungbiler som registreres i Norge skal være såkalt nullutslipp innen 2030.

– Skal vi lykkes med dette målet, er denne truckladesatsingen en forutsetning, sier Svela.

Han forteller at Circle K allerede har bygget ut truckladetilbudet ved en rekke av sine stasjoner i Sverige. Erfaringene herfra er positive.

 – Disse laderne blir godt brukt. Faktisk er truckladestasjonen vår utenfor Gøteborg den Circle K-stasjonen som selger flest kilowattimer i hele Europa. Det viser at tiden er moden for å bygge ut tilbudet også her til lands, sier han.

Powered by Labrador CMS