Bilen går i drift i LKABs gruve i Malmberget i Nord-Sverige.

Hils på Scania «Sleipner»: Den første i sitt slag

Scania og LKAB forsterker samarbeidet for å elektrifisere gruvetransport ytterligere.

Publisert

Det innebærer en ny, helelektrisk 8x4 tippbil med to styrbare foraksler – visstnok den første i sitt slag fra Scania på verdensbasis.

Bilen er nå satt i drift ved gruvegiganten LKABs gruve i Malmberget i Nord-Sverige.

Fullastet veier lastebilen 60 tonn, hvorav 38 tonn er nyttelast.

Norrønt kallenavn

Kjøretøyet har fått det treffende kallenavnet «Sleipner», etter Odins legendariske åttebeinte hest, som skal symbolisere styrke, innovasjon og pålitelighet. 

Det er også den første elektriske Scania-lastebilen utstyrt med to styrbare foraksler, utviklet på selskapets modulære elektriske plattform for å gi større evne til å bære tunge laster og stabilitet på utfordrende gruveveier. 

- Hvis den fungerer som forventet, vil vi ha en fullstendig fossilfri løsning for transport av gråberg i virkelig krevende gruvedrift, sier Peter Gustavsson, prosjektleder for elektrifisering av mobile maskiner hos LKAB.

Gitt at LKAB transporterer mer enn 5 millioner tonn gråberg årlig, vil CO₂-besparelsene være betydelige.

- Partnerskap som dette er avgjørende for læring og akselerering av fremgang, sier Tony Sandberg, leder for Scania Pilot Partner.

En ny generasjon elektriske gruvebiler

«Sleipner» er designet for forsynings- og gruvesegmentet, og transporterer gråberg fra en lastestasjon til et tilbakefyllingssted på Tingvallskulle – en rute på omtrent 5 kilometer med en høydeforskjell på 250 meter. Fullastet veier lastebilen 60 tonn, hvorav 38 tonn er nyttelast.

Med to MP20-batteripakker har bilen en total installert kapasitet på 416 kWh.

Batteripakken kombinert med en 400 kW EM C 1-4 elektrisk motor, erstatter kjøretøyet ifølge Scania sin forbrenningsmotorekvivalent fullstendig. 

Det nye kjøretøyet bygger på erfaringene fra den helelektriske Scania 6x4 tippbilen, som har vært i drift på Malmberget siden 2022.

- Hver ny lastebil vi setter i drift hjelper oss og kundene våre å forstå hvordan vi kan skalere elektrifisering på tvers av de tøffeste miljøene. Dette kjøretøyet er bare starten på mange flere gruveløsninger som kommer, sier Sandberg.

Scania Pilot Partner er også sentrale i prosjektet der Norgesgruppens grossist, Asko, tester ut hydrogendrevne lastebiler i Trøndelag. Les mer om det her:

Powered by Labrador CMS