- 
                    
                            
                            Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
 - 
                    
                            
                            Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
 - 
                    
                            
                            Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
 - 
                    
                            
                            Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
 - 
                    
                            
                            Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
 - 
                    
                            
                            Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
 - 
                    
                            
                            Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
 - 
                    
                            
                            Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
 - 
                    
                            
                            Sulland Lier:
Mekaniker
 - 
                    
                            
                            Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
 - 
                    
                            
                            Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
 - 
                    
                            
                            Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
 - 
                    
                            
                            BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
 - 
                    
                            
                            Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
 - 
                    
                            
                            Tide Verksted AS:
Mekaniker
 - 
                    
                            
                            Tide Verksted AS:
Mekaniker
 - 
                    
                            
                            Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
 - 
                    
                            
                            Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
 - 
                    
                            
                            Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
 
        Siste frist for å søke støtte: - Opplever at mange bedrifter ikke er klar over det
Enovas støtteprogram for bedriftslading går ut 15. oktober. Ingelin Noresjø, daglig leder i Grønt Landtransportprogram mener det er uheldig at ordningen avsluttes allerede, men ber bedriftene benytte sjansen så lenge den er her.
 I 2023 innførte Enova et støtteprogram til utbygging av
ladeinfrastruktur. Støtten går til transportvirksomheter og deres kjøretøy over
3,5 tonn som behøver lading der de står parkert, eksempelvis over natten. Siden
oppstarten har totalt 214 prosjekter fått prosjektstøtte. 
Nå skal støtte programmet avsluttes. Her forklarer Enova hvorfor og hvordan du bør gå frem for å søke.
Skal øke konkurransekraften
Støtten skal gjøre det enklere å fase inn tunge elektriske kjøretøy ved å gjøre det billigere å investere i ladepunkter og dermed øke konkurransekraften for elektriske alternativer.
- Jeg opplever at mange bedrifter ikke er klar over at siste frist for å søke støtte til bedriftslading går ut 15. oktober. Støtten fra Enova er tidsbegrenset og vil trolig ikke bli videreført, selv om behovet fremdeles er stort, sier Ingelin Noresjø, daglig leder i Grønt Landtransportprogram (GLP).
            GLP jobber med å kutte utslipp for landtransporten. Det inkluderer utslipp fra lastebiler, busser, varebiler og anleggsmaskiner.
Totalt står utslippene fra landtransporten for ca. 10 prosent av Norges totale utslipp. Elektrifisering av kjøretøyparken er et viktig tiltak for å få ned utslippene, mener GLP.
- Slik vi ser det, vil el dominere på korte avstander og distribusjonskjøring, mens løsninger for biogass, biodrivstoff og hydrogen vil bli avgjørende for tung og lang transport. Mange tenker nok at elektriske lastebiler er noe som hører fremtiden til, men vi tror fremtiden vil innhente oss raskt. I tillegg til mindre energibruk, er det langt mindre støy og vibrasjon fra de elektriske lastebilene enn de fossile alternativene. Sjåførene får dermed en bedre arbeidshverdag, sier Noresjø.
Hun mener også at investering i elektriske ladestasjoner og lastebiler vil lønne seg på sikt.
- Det tar alltid tid å innføre ny teknologi. Samtidig har historien vist at de som tør å tenke nytt, blir belønnet på sikt. Det gjelder også i transportsektoren. Derfor gjør du lurt i å søke støtte fra Enova før fristen går ut, dersom du eier eller planlegger å eie elektriske lastebiler, sier hun.
LES OGSÅ:
Hvordan søke om støtte?
Astrid Hammer Strømman er programansvarlig for bedriftslading i Enova. Hun forteller hvordan du bør gå frem om du ønsker å søke.
- For å få støtte må prosjektet gjelde etablering av dedikerte DC-ladere for tunge kjøretøy i Norge med minimum 50 kW effekt. I søknaden må det komme frem hvem som skal bruke laderen og hvilket behov brukeren har. Laderen skal ikke være offentlig tilgjengelig, men kan benyttes kommersielt av andre, sier hun.
Videre må ladestasjonen ha et tilstrekkelig areal som er tilpasset tunge kjøretøy over 3,5 tonn registrert i kjøretøyregisteret. Laderne skal være ferdig utbygd og i drift innen 18 måneder etter vedtak fra Enova og skal driftes i minst fem år.
            Hvem kan få støtte?
            I følge Strømman kan alle norske bedrifter som er registrert i enhetsregisteret i Brønnøysund søke.
Det er de som skal eie ladeanlegget som kan søke, og laderne skal primært brukes av tunge kjøretøy over 3,5 tonn registrert i kjøretøyregisteret.
- Enova støtter ikke ladere til busser i offentlig støttet trafikk. Dette vil typisk gjelde ladere til kjøretøy som skal anskaffes spesifikt for og brukes i flerårige kontrakter for offentlige oppdragsgivere, som kollektivanbud og andre transporttjenester, sier hun.
Hvor mye kan bedriften få i støtte?
Siden det er konkurranse om midlene rangeres søknadene etter støtteintensitet i kr/kW, beregnet som omsøkt støtte delt på ladestasjonens totale kapasitet.
-Søknadene som rangeres høyest i hver runde med konkurranse, innvilges støtte og det bør derfor søkes om minste beløp som skal til for å gjennomføre prosjektet. Det kan maksimalt søkes støtte om inntil 40 prosent av godkjente merkostnader, oppad begrenset til 10 millioner kroner, sier hun.
Hvorfor avsluttes ordningen nå?
Ordningen går ut 15. oktober og Enova har ikke tenkt å videreføre ordningen.
- Programmet Bedriftslading for tunge kjøretøy ble lansert på tampen av 2022 som en tidsavgrenset støtte med varighet på to år. Støtteprogrammet har bidratt godt etter formålet gjennom etablering av mange dedikerte ladere til tunge kjøretøy, som igjen har redusert barrieren for investering i tunge nullutslippskjøretøy, sier Strømman.
- Med innføringen av støtteprogrammet «Tunge nullutslippskjøretøy» tidligere i år, og videreføring av støtteprogrammet «Underveislading for tunge kjøretøy» forventes det en fortsatt positiv utvikling i markedet for utslippsfri vegtransport, legger hun til.
LES OGSÅ:
- 
                    
                        
Skrinlegger hydrogen-satsning
 - 
                    
                        
– Vi stiller krav om ladestasjoner for tunge kjøretøy
 - 
                    
                        
Litra tar i bruk elektriske Scania
 - 
                    
                        
Først i Norge: Her kan ladehastigheten dobles
 - 
                    
                        
Enova med «nye» støtteprogram: – Utviklet i tett dialog med bransjen
 - 
                    
                        
Satser stort på ladeløsninger: – Vi vil være mer en partner, enn bare en leverandør
 - 
                    
                        
Planlegger 7-8 nye ladestasjoner for storbil hvert år fremover
 - 
                    
                        
Har millioner i støttemidler til ladeløsninger – men nesten ingen søkere
 - 
                    
                        
– Innen fem år har vi flere elektriske enn dieseldrevne lastebiler
 - 
                    
                        
SINTEF: Slik kan elektrifiseringen av tungtransporten gå hurtigere