-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Volvos lastebiler tar i bruk velprøvd sikkerhetsteknologi fra bussverden
Volvo Trucks introduserer nå Safety Zones. En digital tjeneste som automatisk begrenser hastigheten på lastebiler innenfor forhåndsdefinerte geografiske områder. Men dette hørtes da kjent ut?
Løsningen skal bidra til tryggere lastebiltrafikk i travle byområder, reduserer risikoen for skader på anlegg og terminaler og hjelpe føreren ved å sikre korrekt hastighet i kritiske soner.
Volvo hevder de er blant de første lastebilprodusentene som tilbyr en slik løsning.
«Med Safety Zones fra Volvo Trucks kan transportbedrifter definere egne fartsgrenser for hver enkelt lastebil innenfor et angitt geografisk område. Teknologien bygger på det som ofte kalles 'geofencing'», skriver Volvo.
Introdusert på buss i 2018
Om du - som undertegnede - synes dette låter mer kjent enn nytt, kan det være fordi at Volvo Buses introduserte et lignende system med samme navn allerede for syv år siden.
Da YrkesBil var i Gøteborg i 2018, på lansering av Volvos den gang nye coach-serie 9000, ble det gjort et betydelig poeng fra fabrikkens side av at flåtestyringssystemet i bussen inkluderte nyheten Safety Zones - beskrevet som «en slags geofencing hvor du kan legge inn en fartssperre på bussen innenfor et geografisk område».
På bussdepotet i Stavanger hadde for eksempel Volvo-bussene på den tiden fått lagt inn en fartssperre som ble aktivert idet de kjørte inn på depotområdet.
I 2022 skrøt Volvo Buses av at hele 8.333 av 'deres' busser verden over var utstyrt med geofencing-soner.
Geofencing har blitt brukt av flere produsenter i mange år allerede, til ulike formål.
Sikkerhetssoner er en ting, nullutslipssoner der hybridbiler tvinges til å kjøre utslippsfritt innenfor definerte områder, er et annet aktuelt bruksområde.
Blant annet lanserte Scania i 2018, sammen med hybridbilene sine, programmet Scania Zone.
Rundt samme tidspunkt gjorde Ford noe av det samme med sine ladbare hybridutgaver av Transit Custom i Valencia og London.

Lastebilenes tur
Nå er det altså lastebilenes tur hos Volvo Trucks til å utstyres med Safety Zones.
Og det skal sies at selv om systemet lyder eksakt samme navn, og i hovedprinsippet har samme funksjon, som det som ble introdusert hos Volvo Bus i 2018, har det garantert skjedd en formidabel utvikling av teknologien på de syv årene som åpner for flere og nye muligheter.
– Med denne tjenesten kan et transportselskap sikre at hastigheten til kjøretøyet holdes lav. For eksempel i havneområder, ved logistikksenter eller i områder med mye folk og trafikk, som travle bykjerner og rundt skoleområder, forklarer Johan Rundberg, produktsjef i Volvo Trucks.

Del av flåtestyringen
Flåteadministrator kan enkelt angi fartsgrensen i bestemte områder ved hjelp av et digitalt kart og tilpasse innstillinger for hver enkelt lastebil. Når føreren kjører inn i en slik sone vises den gjeldende fartsgrensen tydelig i instrumentpanelet.
Safety Zones leveres som en abonnementstjeneste og inngår i Volvo Connect, Volvo Trucks’ digitale plattform for kundetjenester.
I Volvo Connect-portalen mottar flåteadministrator varsler når lastebilen kjører inn eller ut av sonen og hvis sjåføren overskrider tillatt hastighet.
Den nye tjenesten er tilgjengelig for Volvos tunge lastebiler: Volvo FH, FM og FMX med Euro 6-motor eller elektrisk drivlinje. Dette inkluderer også nye Volvo FM Low Entry, som leveres utelukkende med elektrisk drift og er spesielt godt egnet for bykjøring.
Tjenesten blir tilgjengelig fra juni 2025 for nye lastebiler og fra september samme år for eksisterende lastebiler.
LES OGSÅ:
-
– Avgjørende å vise kundene den store bredden av våre løsninger
-
Over 2.000 besøkende: – Målet er Volvodager hvert år fremover
-
Volvo mener denne vil «revolusjonere langtransport med lastebil»
-
Hydrogen: Fremtid eller flop?
-
– Vi har tenkt nytt og hentet inspirasjon fra fly, Formel 1 og vindturbiner
-
– Saken illustrerer viktigheten av å tilpasse regelverket til den teknologiske utviklingen
-
Norske regler satte kjepper i hjulene for Volvos nye førerhus - nå kan det bli endring
-
Volvo økte salget av gassdrevne lastebiler med over 25 prosent
-
Volvo-sjefen om diesel versus elektrisk: – Det er ikke snakk om enten eller
-
Skogens nye konge har 780 hestekrefter: – Det er mye mer respons