-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Volvos lastebiler tar i bruk velprøvd sikkerhetsteknologi fra bussverden
Volvo Trucks introduserer nå Safety Zones. En digital tjeneste som automatisk begrenser hastigheten på lastebiler innenfor forhåndsdefinerte geografiske områder. Men dette hørtes da kjent ut?
Løsningen skal bidra til tryggere lastebiltrafikk i travle byområder, reduserer risikoen for skader på anlegg og terminaler og hjelpe føreren ved å sikre korrekt hastighet i kritiske soner.
Volvo hevder de er blant de første lastebilprodusentene som tilbyr en slik løsning.
«Med Safety Zones fra Volvo Trucks kan transportbedrifter definere egne fartsgrenser for hver enkelt lastebil innenfor et angitt geografisk område. Teknologien bygger på det som ofte kalles 'geofencing'», skriver Volvo.
Introdusert på buss i 2018
Om du - som undertegnede - synes dette låter mer kjent enn nytt, kan det være fordi at Volvo Buses introduserte et lignende system med samme navn allerede for syv år siden.
Da YrkesBil var i Gøteborg i 2018, på lansering av Volvos den gang nye coach-serie 9000, ble det gjort et betydelig poeng fra fabrikkens side av at flåtestyringssystemet i bussen inkluderte nyheten Safety Zones - beskrevet som «en slags geofencing hvor du kan legge inn en fartssperre på bussen innenfor et geografisk område».
På bussdepotet i Stavanger hadde for eksempel Volvo-bussene på den tiden fått lagt inn en fartssperre som ble aktivert idet de kjørte inn på depotområdet.
I 2022 skrøt Volvo Buses av at hele 8.333 av 'deres' busser verden over var utstyrt med geofencing-soner.
Geofencing har blitt brukt av flere produsenter i mange år allerede, til ulike formål.
Sikkerhetssoner er en ting, nullutslipssoner der hybridbiler tvinges til å kjøre utslippsfritt innenfor definerte områder, er et annet aktuelt bruksområde.
Blant annet lanserte Scania i 2018, sammen med hybridbilene sine, programmet Scania Zone.
Rundt samme tidspunkt gjorde Ford noe av det samme med sine ladbare hybridutgaver av Transit Custom i Valencia og London.

Lastebilenes tur
Nå er det altså lastebilenes tur hos Volvo Trucks til å utstyres med Safety Zones.
Og det skal sies at selv om systemet lyder eksakt samme navn, og i hovedprinsippet har samme funksjon, som det som ble introdusert hos Volvo Bus i 2018, har det garantert skjedd en formidabel utvikling av teknologien på de syv årene som åpner for flere og nye muligheter.
– Med denne tjenesten kan et transportselskap sikre at hastigheten til kjøretøyet holdes lav. For eksempel i havneområder, ved logistikksenter eller i områder med mye folk og trafikk, som travle bykjerner og rundt skoleområder, forklarer Johan Rundberg, produktsjef i Volvo Trucks.

Del av flåtestyringen
Flåteadministrator kan enkelt angi fartsgrensen i bestemte områder ved hjelp av et digitalt kart og tilpasse innstillinger for hver enkelt lastebil. Når føreren kjører inn i en slik sone vises den gjeldende fartsgrensen tydelig i instrumentpanelet.
Safety Zones leveres som en abonnementstjeneste og inngår i Volvo Connect, Volvo Trucks’ digitale plattform for kundetjenester.
I Volvo Connect-portalen mottar flåteadministrator varsler når lastebilen kjører inn eller ut av sonen og hvis sjåføren overskrider tillatt hastighet.
Den nye tjenesten er tilgjengelig for Volvos tunge lastebiler: Volvo FH, FM og FMX med Euro 6-motor eller elektrisk drivlinje. Dette inkluderer også nye Volvo FM Low Entry, som leveres utelukkende med elektrisk drift og er spesielt godt egnet for bykjøring.
Tjenesten blir tilgjengelig fra juni 2025 for nye lastebiler og fra september samme år for eksisterende lastebiler.
LES OGSÅ:
-
Smått og stort på Dyrsku'n
-
Kameraspeil også på ADR-biler
-
- Vi ser at godt utstyrte og flott lakkerte lastebiler tiltrekker seg gode sjåfører
-
Slår av motoren i nedoverbakker
-
Tine krever 150 millioner i erstatning fra lastebilprodusenter
-
Nye lastebiler i juli: Endelig en måned i pluss
-
Veøy bestiller 100 lastebiler fra Volvo
-
Volvo og Gjensidige sammen om ny forsikringsløsning for lastebiler
-
Mer samarbeid mellom Volvo og Daimler Truck: Skal bygge felles plattform
-
Ny funksjon: Oppdager punktering og tar over styringen