-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil




Åpnet ny ladepark




Ved å klippe over en dieselslange, åpnet Oslobuss AS sitt nye store ladeanlegg på Haugenstua som er åpent for alle. Egen «ladelounge» for sjåfører er et av lokkemidlene.
– Det kjører stadig flere tunge, elektriske kjøretøy på norske veier, men lademulighetene har vært altfor få. Det har vi i Oslobuss gjort noe med, sier daglig leder i Oslobuss, Fredrik Eijerstam.
Onsdag åpnet selskapet sin nye ladepark for elektriske lastebiler, busser og andre store kjøretøyer på Haugenstua i Oslo.
– Vi tror på å dele på både kunnskaper og teknologi, så ladeparken er åpen for alle som kjører tunge og lange kjøretøyer, sier Eijerstam.


Største i sitt slag
Mens infrastrukturen for å lade elbiler blir stadig bedre, har lademulighetene for store kjøretøyer vært et sorgens kapittel.
Selv i hovedstaden er det bare fire-fem ladestasjoner som tilbyr elbusser- og lastebiler lademuligheter. Blant annet Fastcharge sitt anlegg i Brobekkveien, som før Oslobuss-åpningen var omtalt som Norges største.
To av dem er dessuten åpne også for privatbiler, så dermed havner tunge yrkesbiler i kø sammen med alle andre som ønsker å lade.
– Oslobuss sin nye ladepark er den største i sitt slag i Oslo, og har hele 16 ladepumper – som alle tilbyr hurtiglading på enten 350 KW eller 400 KW. Dette korter ned ladetiden betydelig. I tilknytning til ladeparken åpner vi også en hyggelig lounge med kaffemaskin, gode sitteplasser og selvfølgelig toaletter. Alt er med andre ord tilrettelagt for yrkessjåfører. Det er tross alt forskjell på de som har dette som jobb og de som kjører privatbil, sier Eijerstam i Oslobuss.
Støtte fra kommunen
Onsdag var det offisiell åpning av den nye ladeparken med Jan Erik Larssen som konferansier, mens lederen for Klimaetaten i Oslo kommune, Heidi Sørensen, foretok den høytidelige åpningen.
Oslobuss er tydelige på at ladeparken ikke ville blitt en mulighet uten støtte fra nettopp Klimaetaten.
- Det er flott at støtteordningen til Oslo kommune har bidratt til et bedre ladetilbud for buss- og lastebilsjåfører. Veitrafikk står for nesten halvparten av klimagassutslippene i Oslo. For å nå målet om å bli en utslippsfri by innen 2030, må også tungtransporten gå over til strøm eller biogass. Da trengs gode muligheter for lading, og vi er derfor veldig glade for at dette nye ladeanlegget nå er på plass, sier Heidi Søresen, direktør for Klimaetaten i Oslo kommune.

Det opprinnelige budsjettet for ladeparken var på 16 millioner kroner, men økte priser i dyrtiden, og det at Oslobuss valgte å lage en stor og lekker lounge, har gjort at totalkostnaden havnet på 21 millioner kroner.
– Klimaetaten har gitt oss et tilskudd på 12 millioner kroner, så ladeparken hadde ikke blitt en mulighet uten dem, påpeker Fredrik Eijerstam i Oslobuss.
LES OGSÅ:
-
Investerer 20 millioner årlig på utvikling av ladeløsninger
-
NLFs fem krav til ny regjering: – Lastebilnæringa må tas på alvor
-
Her lades lastebilene med solkraft
-
MAN og Eviny med ladesamarbeid i Norge
-
Megawatt truckstasjon: Lader 700 lastebiler per dag
-
Bransjen lanserer Veikart mot 2030 for nyttekjøretøy
-
Enova vil relansere støtte for bedriftslading av tunge kjøretøy
-
Enova: – Rekordhøy interesse for elektriske lastebiler
-
Superlader på Brenner
-
Scania klare for Megawatt-lading