-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

– Flott at det tas som en selvfølge at også kvinner kan kjøre søppelbil
Det er ikke ofte du ser to jenter å kjøre søppelbil. På Færder kan du treffe to søstre som kjører en røslig Scania for Vesar – Avfallsselskapet i Vestfold.
Mange får seg nok en overraskelse når søppelbilen kommer på sin henterunde i Færder kommune. For ut av den hopper to blonde søstre i arbeidsantrekket, kanskje ikke det du vanligvis ville forbundet med søppel-kjørere.
Her har vi «jentebilen» til Vesar, der søstrene samler husholdningsavfall på faste kjøreruter.
Patrycja og Katatzyna Legierska er polske, men har de siste årene bodd og arbeidet i Norge.
Den ene hadde allerede kjørt tungbil i det polske forsvaret før de kom til Norge, så hun kom til Norge med riktig førerkort og god kompetanse, og de fikk jobb i Vesar.
– Dette er som å kjøre en vanlig bil, bare litt større, sier de.
– Men det er klart det er forskjell i forhold til en vanlig distribusjonsrute. Ofte må vi blokkere veien for å tømme avfallskassene. De fleste trafikantene forstår at det kan være krevende å få gjort det vi skal gjøre uten å være til hinder, men vi gjør det unna så raskt vi kan.
Selv om likestillingen har kommet et stykke på vei i Norge, vekker søstrenes yrkesvalg tidvis oppsikt ute i felt.
– Noen ganger blir folk sjokkerte når de ser oss komme ut av renovasjonsbilen, sier Patrycja til Tønsbergs Blad som først omtalte duoen.
De to søstrene jobber sammen i Vesar og har gjort det i over to år.
– Det er ikke en vanlig jobb for jenter, fordi det kanskje oppfattes som en annerledes og vanskelig jobb. Men sjefene stoler på at vi gjør en god jobb, og vi utgjør et godt team synes jeg, sier Patrycja.
Søstrene forteller om utfordringer om vinteren med glatte og ofte smale veier.

– Når vi samler avfallet er det som regel i boligområder hvor det ofte er smalt, spesielt når du også har brøytekanter og parkerte biler langt ut i veien. Og da er det jo ikke bare glatt under dekkene, men også under føttene når vi skal frakte kassene.
– Men det er heldigvis ikke bare vi som møter på utfordringer om vinteren, sier de to som skryter av gode kolleger og en ledelse som applauderer den innsatsen de gjør for å fjerne søppel under alle forhold.
– Vi har ikke opplevd noen barrierer i jobben og syns det er flott at det tas som en selvfølge at også kvinner kan kjøre søppelbil, sier de to.
– Vi er et godt team, og det gjør selvfølgelig ikke noe at dette er god trim også.
LES OGSÅ:
-
NLF: – Det er utrolig gledelig. Serien har helt klart bidratt til økt interesse for yrket
-
Leander har kjørt turbuss siden han fylte atten år
-
EU vil slippe til 17-åringer bak rattet - YTF i Norge er sterkt imot
-
Første elektriske tunge skolebil
-
Første kvinne med sjeldent fagbrev
-
Kjøpte første nye skolebil på 30 år
-
– Yrkessjåførene kan ikke lenger akseptere å gå for lut og kaldt vann der ulykkesrisikoen er overhengende
-
Nye våpen i jakten på sjåførene
-
Slik vil de lokke til seg nye lærlinger
-
– En sunn transportbransje vil også få rekruttering