-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Har gitt støtte til 1.800 ladepunkter - nå er det slutt
Enova har gjennom åtte søknadsrunder støttet hjemmeladere til både små og store bedrifter i tungtransporten.
– Vi skrur nå satsingen videre, for å få flere tunge nullutslippskjøretøy ut på de norske veiene, sier Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.
Over 259 millioner
Mandag ble den siste tildelingsrunden fra Enovas støtteprogram «Bedriftslading for tunge kjøretøy» kunngjort.
Totalt tildeles 259 832 024 kroner til 697 nye ladepunkter hos norske bedrifter, opplyser det statlige støtteorganet.
Støtteordningen ble lansert i desember i 2022, med planlagt varighet på to år.
Siden den gang har Enova støttet 1815 ladepunkter, eller såkalte hjemmeladere for bedrifter, spredt over hele landet.
– Flere aktører
– Vi er glade for at mange har benyttet seg av ordningen, og bidratt til å skape et marked for de som ønsker å tilby løsninger for bedriftslading, sier Skjærvik.
– Vi har nå nådd formålet innenfor den varigheten vi satte på programmet på to år. Med siste tildelingsrunde ligger markedet for bedriftsladere langt bedre an til å utvikle seg videre på egen hånd, sier hun.

Store klimautslipp
Tungtransporten står for en stor andel klimagassutslipp.
I 2022 var utslippene fra tunge kjøretøy litt over tre millioner tonn CO2-ekvivalenter, ifølge tall fra SSB.
Dette tilsvarer omtrent 34 prosent av de totale utslippene fra veitrafikken.
Det forventes en økning i bruk av transporttjenester i årene som kommer. Befolkningsvekst og velstandsutvikling er sterke drivere for denne veksten.
Enovas mål er derfor å få flere nullutslippskjøretøy ut på veiene.

Økning i antall utslippsfrie lastebiler
Gjennom støtteprogrammene «Tunge nullutslippskjøretøy» og «Underveislading for tunge kjøretøy» satser Enova videre på tungtransporten.
Det har de siste årene vært en positiv utvikling i registrerte antall utslippsfrie lastebiler.
I 2020 var det en bestand av 45 utslippsfrie lastebiler registrert i Norge, og per dags dato er totalbestanden 1720 i landet, ifølge tall fra Statens Vegvesen.
Enova har så langt i 2024 har støttet 631 tunge nullutslippskjøretøy.
Mange av disse kommer på veien neste år.
– Vi tror at det kommende året det vil bli et godt år for tunge elektriske kjøretøy, sier Arnt-Gunnar Lium seniorrådgiver i Enova.
– Både som følge av rask teknologisk utvikling med lengre rekkevidde, men også fordi mange av de offentlige ladestasjonene som Enova har støttet snart vil åpne over store deler av landet, sier han.
Bransjen kritiske til Enova-støtteordning:
– Den neste viktige barrieren
– Med flere kjøretøy på veien må vi utvikle infrastrukturen for underveislading. Det er den neste viktige barrieren nå, for å sikre bruken og størst mulig utslippsreduksjoner, sier Marie Tranaas Skjærvik.
Neste søknadsfrist for det konkurransebaserte støtteprogrammet «Tunge nullutslippskjøretøy» er 15. november.
I tillegg forventer Enova at det vil bli minst en ny søknadsrunde for programmet «Underveislading for tunge kjøretøy» i 2025.

LES OGSÅ:
-
Hydrogen: Fremtid eller flop?
-
Ingen nye fyllestasjoner for tunge hydrogenkjøretøy
-
Nå settes det fart på utbygging av tungbilladere
-
Enova korrigerer etter saksbehandlings-blemme
-
Oslo kommune med støtte-finte: – Enova svekker tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål
-
– Vi må ha mange flere enheter på veien enn vi hadde trengt, for å få gjort det vi skal. Det er ikke bra
-
Misfornøyd med myndighetene - lanserer «miljøkampanje»
-
Oslo: Sjåførene trives med el-lastebiler - men mange bedrifter vil vente til etter 2030 med å bli helt fossilfrie
-
Vil styrke Enovas tungtransport-innsats med 1,2 milliarder
-
TØI: Innfasing av el-lastebiler i Norge går for sakte