Trekkvognversjonen av S-eWay (nærmest) ble vist frem under Ivecos 50-årsjubileum i Torino i sommer, der en S-Way med forbrenningsmotor var prydet med bursdagsdekor.

Iveco S-eWay: Nå kommer trekkvognen med opptil 600 km. rekkevidde

Chassisversjonen av Iveco S-eWay ble lansert på forsommeren, og nå er trekkvognen klar for Norge. 

Salget av nye S-eWay trekkvogn starter nå i løpet av høsten 2025, opplyser den norske importøren, Hedin Nordic Truck. 

– Vi lanserte nylig S-eWay chassis for våre nordiske kunder og har allerede fått god respons. Nå tar vi steget videre, sier Anders Velta, Country Sales Manager for Norge, hos Hedin Nordic Truck.

Den oppgitte rekkevidden på opptil 600 kilometer skal på papiret matche flere av de beste fra konkurrentene, deriblant Volvo/Renault og Scania, som også oppgir inntil 600 kilometer for sine toppversjoner. 

MAN oppgir derimot hele 740 kilometer rekkevidde, dersom man legger inn en ekstra syvende batteripakke i deres eTruck

Så skal det selvsagt nevnes at de fleste lastebilprodusentene er mer opptatt av at kundene skal velge riktig batterikapasitet for sitt behov, enn nødvendigvis å jakte maksimal rekkevidde. 

Det benyttes avanserte datasimuleringsprogrammer for å bestemme det optimale forholdet mellom rekkevidde, kjøreruter og nyttelast.

– Med S-eWay trekkvogn viser vi at eldrift nå også er et reelt og pålitelig alternativ for tung og langtransport, også i vårt krevende nordiske klima. Vi ser en raskt økende etterspørsel etter elektriske transportløsninger, sier Anders Velta.

97 % utnyttbar energi

S-eWay trekkvogn er ifølge importøren konstruert for å tåle temperaturer fra –30 °C til +45 °C. 

Batterisystemet skal være termisk optimalisert, hevdes det, og de tre LFP-batteripakkene med samlet kapasitet på 603 kWh skal gi 97 % tilgjengelig energi.

Hurtiglading med 350 kW fra 20 til 80 % tar anslagsvis 60 minutter, opplyses det.

– Vi har kunder fra Alta til København, og de har alle én ting til felles – de trenger løsninger som fungerer uansett vær, distanse eller last. Med S-eWay trekkvogn kan vi nå levere dette fullt elektrisk, sier Velta.

En e-aksel fra Ivecos søsterselskap FPT Industrial leverer 480 kW kontinuerlig effekt direkte til hjulene – uten energitapet fra tradisjonelle drivlinjer.

Aero-førerhus

Nå følger Iveco også etter blant annet Volvo og DAF ved å utnytte de nye lengdereglene i Europa for et mer aerodynamisk førerhus. 

Den 26 centimeter forlengede og aerodynamisk optimaliserte fronten har italienerne døpt AeroCab. 

Løsningen gir ikke bare lavere energiforbruk og lengre rekkevidde, men muliggjør også lengre vogntogkombinasjoner uten å gå på bekostning av svingradius.

Her har Volvo Trucks banet veien i Norge, og sørget for at det også på norske veier tillates aerodynamiske førerhus i alle aktuelle vogntogkombinasjoner

Da de først lanserte sin nye FH Aero stakk nemlig norske regler kjepper i hjulene

– Den aerodynamiske fronten gjør en stor forskjell både når det gjelder energieffektivitet og driftsøkonomi over tid. Den er dessuten utviklet for å fungere i praksis – ikke bare i vindtunnel, men under reelle forhold, forklarer Velta.

At Iveco tilbyr garanti på opptil 10 år eller 1,2 millioner kilometer tyder vel også på at de selv har tro på produktet.

Powered by Labrador CMS