-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Oslo kommune med støtte-finte: – Enova svekker tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål
Samme dag som Enova stoppet sin støtteordning «Bedriftslading for tunge kjøretøy», innfører Oslo kommune 50 prosent støtte til bedrifter som setter opp hurtigladere til egne lastebiler og busser.
At Enova skulle legge ned tilskuddsordningen for bedriftslading til tunge kjøretøy har vært kjent en stund, men 11. november ble den siste av totalt åtte tildelingsrunder offentliggjort. Dermed er det slutt for den ordningen, og det reageres det på i hovedstaden:
– Vi er fortsatt langt unna målsetningen om å elektrifisere tungtransporten, og et av de viktigste hindrene er mangelfull ladeinfrastruktur. Når Enova nå fjerner den nasjonale tilskuddsordningen for depotladere, svekker det tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål, sier Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel.
Derfor oppretter Oslo en egen støtteordning for å hjelpe bedriftene med å etablere ladeinfrastruktur.
– Det vil bidra til at flere bedrifter kan kutte utslipp fra sine egne lastebiler, sier Vea.
Kommunen har siden 2021 støttet depotladere til tunge kjøretøy.
Etter at ordningen til Enova ble opprettet i 2022, har Oslo kun støttet ladere med en ladeeffekt inntil 50 kW. Denne maksgrensen blir nå fjernet. Maksstøttebeløpet blir også hevet fra 1 til 2 millioner kroner per søker.
Støtten gjelder både normalladere (AC-ladere) og hurtigladere (DC-ladere) som etableres i Oslo.
I tillegg til å støtte bedrifter som installerer egne hurtigladere, har Oslo kommune lyst ut flere runder med støtte til offentlig tilgjengelig ladestasjoner for tunge kjøretøy.
Til sammen er det gitt støtte til bygging av ni slike hurtigladerstasjoner for lastebiler og busser i Oslo.
I forbindelse med avviklingen av Enovas støtteordning «Bedriftslading for tunge kjøretøy», uttalte Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova at de har nådd formålet innenfor den varigheten vi satte på programmet på to år.
– Med siste tildelingsrunde ligger markedet for bedriftsladere langt bedre an til å utvikle seg videre på egen hånd, sa Skjærvik videre.
Det synet deler de ikke hos Klimaetaten i Oslo kommune:
LES OGSÅ:
-
Ny rapport: Lav betalingsvilje og ustabil politikk bremser «det grønne skiftet» mest
-
Åpner ny tungbilladestasjon på knutepunktet mellom øst og vest
-
Dagens nettleiemodell bør endres for å få fart på utbyggingen av ladetilbud for tunge nyttekjøretøy
-
Skal bygge landsdekkende biogass-nettverk
-
Forventer opptrapping av virkemidler: – Umulig for mange å absorbere de store investeringene nullutslippsteknologien krever
-
Inngår samarbeid: – Vil gjøre ladeinfrastruktur til konkurransefortrinn
-
Hevder de er først i Europa: Tilbyr booking av ladeplass for tungbiler
-
– Vi stiller krav om ladestasjoner for tunge kjøretøy
-
Litra tar i bruk elektriske Scania
-
Først i Norge: Her kan ladehastigheten dobles