-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist Fabrikksystemer - Servicemarked
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer


Oslo kommune med støtte-finte: – Enova svekker tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål
Samme dag som Enova stoppet sin støtteordning «Bedriftslading for tunge kjøretøy», innfører Oslo kommune 50 prosent støtte til bedrifter som setter opp hurtigladere til egne lastebiler og busser.
At Enova skulle legge ned tilskuddsordningen for bedriftslading til tunge kjøretøy har vært kjent en stund, men 11. november ble den siste av totalt åtte tildelingsrunder offentliggjort. Dermed er det slutt for den ordningen, og det reageres det på i hovedstaden:
– Vi er fortsatt langt unna målsetningen om å elektrifisere tungtransporten, og et av de viktigste hindrene er mangelfull ladeinfrastruktur. Når Enova nå fjerner den nasjonale tilskuddsordningen for depotladere, svekker det tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål, sier Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel.

Derfor oppretter Oslo en egen støtteordning for å hjelpe bedriftene med å etablere ladeinfrastruktur.
– Det vil bidra til at flere bedrifter kan kutte utslipp fra sine egne lastebiler, sier Vea.
Kommunen har siden 2021 støttet depotladere til tunge kjøretøy.
Etter at ordningen til Enova ble opprettet i 2022, har Oslo kun støttet ladere med en ladeeffekt inntil 50 kW. Denne maksgrensen blir nå fjernet. Maksstøttebeløpet blir også hevet fra 1 til 2 millioner kroner per søker.
Støtten gjelder både normalladere (AC-ladere) og hurtigladere (DC-ladere) som etableres i Oslo.
I tillegg til å støtte bedrifter som installerer egne hurtigladere, har Oslo kommune lyst ut flere runder med støtte til offentlig tilgjengelig ladestasjoner for tunge kjøretøy.
Til sammen er det gitt støtte til bygging av ni slike hurtigladerstasjoner for lastebiler og busser i Oslo.
I forbindelse med avviklingen av Enovas støtteordning «Bedriftslading for tunge kjøretøy», uttalte Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova at de har nådd formålet innenfor den varigheten vi satte på programmet på to år.
– Med siste tildelingsrunde ligger markedet for bedriftsladere langt bedre an til å utvikle seg videre på egen hånd, sa Skjærvik videre.
Det synet deler de ikke hos Klimaetaten i Oslo kommune:

LES OGSÅ:
-
- Dette er et marked i vekst, men vi trenger drahjelp
-
Enova korrigerer etter saksbehandlings-blemme
-
Felleskjøpet og Reitan Retail sammen om transportsatsning
-
Forventer lengre leasingperioder for elektriske lastebiler
-
– Alt er tilrettelagt for yrkessjåfører
-
Har gitt støtte til 1.800 ladepunkter - nå er det slutt
-
Skal undersøke om «gråareal» ved E18 kan gi soldrevne lastebiler
-
– Ikke dette vi trengte nå som det endelig har løsnet for biogass
-
Statens vegvesen lover storstilt utbygging av døgnhvileplasser og ladestasjoner
-
– Vi må ha mange flere enheter på veien enn vi hadde trengt, for å få gjort det vi skal. Det er ikke bra