-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist


Oslo kommune med støtte-finte: – Enova svekker tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål
Samme dag som Enova stoppet sin støtteordning «Bedriftslading for tunge kjøretøy», innfører Oslo kommune 50 prosent støtte til bedrifter som setter opp hurtigladere til egne lastebiler og busser.
At Enova skulle legge ned tilskuddsordningen for bedriftslading til tunge kjøretøy har vært kjent en stund, men 11. november ble den siste av totalt åtte tildelingsrunder offentliggjort. Dermed er det slutt for den ordningen, og det reageres det på i hovedstaden:
– Vi er fortsatt langt unna målsetningen om å elektrifisere tungtransporten, og et av de viktigste hindrene er mangelfull ladeinfrastruktur. Når Enova nå fjerner den nasjonale tilskuddsordningen for depotladere, svekker det tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål, sier Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel.

Derfor oppretter Oslo en egen støtteordning for å hjelpe bedriftene med å etablere ladeinfrastruktur.
– Det vil bidra til at flere bedrifter kan kutte utslipp fra sine egne lastebiler, sier Vea.
Kommunen har siden 2021 støttet depotladere til tunge kjøretøy.
Etter at ordningen til Enova ble opprettet i 2022, har Oslo kun støttet ladere med en ladeeffekt inntil 50 kW. Denne maksgrensen blir nå fjernet. Maksstøttebeløpet blir også hevet fra 1 til 2 millioner kroner per søker.
Støtten gjelder både normalladere (AC-ladere) og hurtigladere (DC-ladere) som etableres i Oslo.
I tillegg til å støtte bedrifter som installerer egne hurtigladere, har Oslo kommune lyst ut flere runder med støtte til offentlig tilgjengelig ladestasjoner for tunge kjøretøy.
Til sammen er det gitt støtte til bygging av ni slike hurtigladerstasjoner for lastebiler og busser i Oslo.
I forbindelse med avviklingen av Enovas støtteordning «Bedriftslading for tunge kjøretøy», uttalte Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova at de har nådd formålet innenfor den varigheten vi satte på programmet på to år.
– Med siste tildelingsrunde ligger markedet for bedriftsladere langt bedre an til å utvikle seg videre på egen hånd, sa Skjærvik videre.
Det synet deler de ikke hos Klimaetaten i Oslo kommune:

LES OGSÅ:
-
Enova: – Rekordhøy interesse for elektriske lastebiler
-
Superlader på Brenner
-
Scania klare for Megawatt-lading
-
Mer Norway bygger for tungbillading på Jessheim og i Svinesundparken
-
CATL klare til å rulle ut batteribytte for lastebiler
-
– I et modent marked vil det være stort behov for underveislading
-
Her skal yrkessjåfører kunne lade både bil og kropp
-
- Dette er et marked i vekst, men vi trenger drahjelp
-
Enova korrigerer etter saksbehandlings-blemme
-
Felleskjøpet og Reitan Retail sammen om transportsatsning