Det må litt muskelkraft til for å håndtere den 129 år gamle bilen.

Verdens første (?) lastebil: Reproduksjon restaureres

Verdens første lastebil kaller Daimler sin 1896. Nå skal en reproduksjon av den få nytt liv.

Hva er egentlig en lastebil?

Hvis det er en bil som frakter last, så er i hvert fall ikke den gamle Daimlerbilen fra 1896 verdens første.

Men det er mulig at dette var første gang en av bilpionerene sørget for et påbygg som så åpenbart var beregnet på gods og ikke på passasjerer.

Den første bilen «Ordre nr. 81» gikk til British Motor Syndicate – en organisasjon tuftet på aksjemanipulasjoner og lisensinntekter. Det var de som hadde kjøpt retten til Daimler-navnet i Storbritannia – som fremdeles lever som merke under Jaguar.

Men det ble fort mer orden på Daimlers lastebilvirksomhet. Det tok ikke mange månedene før katalogene fortalte om en hel lastebilfamilie fra fire til ti hk, og med nyttelast fra 1,2 til 5 tonn.

Selvfølgelig har det utrolige Mercedes-Benz museet et eksemplar av den første versjonen – den med motoren under førersetet og firetrinns remdrift. (Modellene etterpå fikk motoren i front og drivaksel.)

Men alle som besøker Daimler Truck Campus i Leinfelden-Echterdingen, rett rundt hjørnet for flyplassen i Stuttgart, møter også bilen i anleggets lobby.

Den er imidlertid en reproduksjon.

En ganske nøyaktig reproduksjon, men en reproduksjon.

Nå er det bestemt at i anledning 130 års jubileet neste år skal denne forbli en reproduksjon men i meget bedre tilstand. Derfor er den i disse dager sendt til Philipp-Matthäus-Hahn-Skolen i Nürtingen.

Det er den skolen i Stuttgart-området som har best peiling også på gammel teknologi og håndverk. Nå skal de ikke bare gjøre den flott å se på, den skal også gjøres kjørbar.

Bilen er allerede meldt på til Spitzkraut-Classics som skjer rett utenfor Daimler Truck Campus den 19. oktober.

Den blir sikkert ikke stående mye stille i jubileumsåret heller.

Men for ordens skyld: spesifikasjonene på originalen til reproduksjonen var en to-sylindret motor på 1527 kubikk, som ga 5,5 hk ved 720 omdreininger. Toppfart var 12 km/t, nyttelasten lå på 1.250 kg og den veide 2,5 tonn. Lengden var på 4,5 m.

Powered by Labrador CMS